Allt som är dyrtspeedfreek skrev:Vad - som inte är troops - blir det inte?
Efter "SnällCon"
Re: Efter "SnällCon"
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Jag håller med om att eskalerande minus på allt funkar inte. Men mycket skall ha det.
Nu har jag funderat lite på kompen för Nidsen. Här är mina åsikter:
Generellt:
*Mer eskalerande minus. Det finns många saker som inte ger så mycket minus men som blir jobbiga när de upprepas. Var inte rädda för att ge eskalerande minus. Mallen har lite av en inställning (som antagligen kommer från att spelare vill ha så hög komp som möjligt) att hellre fria än att fälla. Jag tycker det skall vara tvärt om.
*Jag såg en stor mängd plasma och melta i transporter. Men knappt några flamers. Att variera sig är tydligen fortfarande inget alternativ. Likaså tycker jag att dessa meltor och plasmor blir galet mycket bättre om de finns i en transport.
*Guards tillför galet mycket mer i en daemonhunterarmé än i en guard armé.
Tyranids:
*stealers första enhet borde kunna ligga kvar på -2 men efter den första (och största enheten) borde det kanske generera extra -1 för varje påbörjade 5 man?
*Ser vi till kompmallen så är det förvånadsvärt mycket som inte ger standard minus vilket borde ligga på -1 för varje 30 poäng, om de är korrekt prissatta. Jag ger exempel på tyranids:
Hivetyrant borde kunna baseras på 210 poäng =-7. Det är vad den skall ge om den anses vara ungefär korrekt poängsatt. Men den ger inget minus alls (utom monster då). Jag säger att mallen borde börja ge de minus som skall ha det. Är en hive tyrant på 190 poäng så himla felpoäng-satt att den skall ge +8 mot en normalt bra enhet? Nopp.
Samma sak med tervigon. 170 poäng i grund. Vilket blir ungefär -6. Den är alltså, utan direkta uppgraderingar, precis korrekt prissatt? Nopp, tycker jag. Jag tycker första borde ligga på -9 åtminstone om vi utgår från att en balanserad lista skall hamna på 50.
Tyranid prime. 100 poäng med svärd och toxin. -5. Enligt kompmallen bör den modellen kosta runt 150 pts. Kanske inte ett bra exempel men om vi jämför med hive tyranten så tycker jag hive tyranten tillför mer för armén och är rätt korrekt prissatt.
Våga sätta mer minus och utgå från 50 poäng på en standardlista - vilket innebär att alla enheter som är balanserade skall ge -1 för varje 30 poäng.
*Carnifexen suger. Carnifex med barbed strangler ger -2 i komp och en hive tyrant med barbed strangler +/- 0. Tyranten behöver få mer minus.
*Jag såg inga tyranid warriors i turneringen.
*Zoanthropes som är ensam i en enhet är inte så mycket att hänga i granen. De blir galet mycket bättre med två st i en enhet och mer så om de är tre.
Nu har jag funderat lite på kompen för Nidsen. Här är mina åsikter:
Generellt:
*Mer eskalerande minus. Det finns många saker som inte ger så mycket minus men som blir jobbiga när de upprepas. Var inte rädda för att ge eskalerande minus. Mallen har lite av en inställning (som antagligen kommer från att spelare vill ha så hög komp som möjligt) att hellre fria än att fälla. Jag tycker det skall vara tvärt om.
*Jag såg en stor mängd plasma och melta i transporter. Men knappt några flamers. Att variera sig är tydligen fortfarande inget alternativ. Likaså tycker jag att dessa meltor och plasmor blir galet mycket bättre om de finns i en transport.
*Guards tillför galet mycket mer i en daemonhunterarmé än i en guard armé.
Tyranids:
*stealers första enhet borde kunna ligga kvar på -2 men efter den första (och största enheten) borde det kanske generera extra -1 för varje påbörjade 5 man?
*Ser vi till kompmallen så är det förvånadsvärt mycket som inte ger standard minus vilket borde ligga på -1 för varje 30 poäng, om de är korrekt prissatta. Jag ger exempel på tyranids:
Hivetyrant borde kunna baseras på 210 poäng =-7. Det är vad den skall ge om den anses vara ungefär korrekt poängsatt. Men den ger inget minus alls (utom monster då). Jag säger att mallen borde börja ge de minus som skall ha det. Är en hive tyrant på 190 poäng så himla felpoäng-satt att den skall ge +8 mot en normalt bra enhet? Nopp.
Samma sak med tervigon. 170 poäng i grund. Vilket blir ungefär -6. Den är alltså, utan direkta uppgraderingar, precis korrekt prissatt? Nopp, tycker jag. Jag tycker första borde ligga på -9 åtminstone om vi utgår från att en balanserad lista skall hamna på 50.
Tyranid prime. 100 poäng med svärd och toxin. -5. Enligt kompmallen bör den modellen kosta runt 150 pts. Kanske inte ett bra exempel men om vi jämför med hive tyranten så tycker jag hive tyranten tillför mer för armén och är rätt korrekt prissatt.
Våga sätta mer minus och utgå från 50 poäng på en standardlista - vilket innebär att alla enheter som är balanserade skall ge -1 för varje 30 poäng.
*Carnifexen suger. Carnifex med barbed strangler ger -2 i komp och en hive tyrant med barbed strangler +/- 0. Tyranten behöver få mer minus.
*Jag såg inga tyranid warriors i turneringen.
*Zoanthropes som är ensam i en enhet är inte så mycket att hänga i granen. De blir galet mycket bättre med två st i en enhet och mer så om de är tre.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
"*Jag såg en stor mängd plasma och melta i transporter. Men knappt några flamers. Att variera sig är tydligen fortfarande inget alternativ. Likaså tycker jag att dessa meltor och plasmor blir galet mycket bättre om de finns i en transport. "
Något som alla som spelade mot leidemark gråter om fortfarande
Jag glömde faktiskt flamers
Något som alla som spelade mot leidemark gråter om fortfarande
Jag glömde faktiskt flamers
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
- theWatchman
Kan det vara så att folk såg tuneringen lite som en parentes i sin tunerings karriär och helt enkelt spelade med de modellerna de hade alltså inte byggde massa nytt bara till denna tuneringen? Så gjorde iaf jag.
"Jag tycker alla listor som var på snällcon som jag såg förtjänade 60 i komp utom kanske leidemarks. Men även den hade sina svagheter. Han fick börja i alla matcher utom den mot mig. När jag började och hade 2 shootingphases att mjuka upp honom så var det inte ett jättehot. Sen hade jag grym tur och ahn bajsade slut på sina tervigoner på första bajsen. Men den kanske skulle kompa 50. Ställ lite någorlunda närstridstrupper i cover och se honom våndas när du dödar av hans stealers."
Jag ställde en SW-armé i en skog. 15 av hans stealers kom fram och dödade alla min gubbar.
Jag ställde en SW-armé i en skog. 15 av hans stealers kom fram och dödade alla min gubbar.
slå bättre då!Argos skrev:"Jag tycker alla listor som var på snällcon som jag såg förtjänade 60 i komp utom kanske leidemarks. Men även den hade sina svagheter. Han fick börja i alla matcher utom den mot mig. När jag började och hade 2 shootingphases att mjuka upp honom så var det inte ett jättehot. Sen hade jag grym tur och ahn bajsade slut på sina tervigoner på första bajsen. Men den kanske skulle kompa 50. Ställ lite någorlunda närstridstrupper i cover och se honom våndas när du dödar av hans stealers."
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
- theWatchman
Då hade din SW-armé en dålig dag.Argos skrev:"Jag ställde en SW-armé i en skog. 15 av hans stealers kom fram och dödade alla min gubbar.
Stealersen skall ha mer minus för stora enheter, det är ett måste. Men armén har stora nackdelar i övrigt. Börjar fienden tuta runt i bilar är det inte alls lika roligt.
Stealers är bara så bra som dom är nu för att -vi- hittat på ett kompsystem som straffar folk med bilar så gryyyyymt. Stealers är inte lika bra mot en lista som är mer eller mindre mechad.
Sen är det INGE snack, se gonkas poster när han jämför stealers med seercouncil, om att stealers ska kompas hårdare. -1 i grund och -1 per 5 stealers dvs 20 stealer = -5, eller -2 i grund och -2 om enheten är större än 10 och -3 om enheten är över 15 dvs en enhet om 20 stealers kompar - 5medan en med 14 man kompar - 4, inte så mycket att bråka om för en enhet för 350p, eller nåt sånt.
Jag tycker generellt man ska ökas alla armeér som har + val med typ 3 i startkomp och sätta ner + kompen till 0. + komp förstööööör bara.
Stormravens multimeltan ska kompas hårdare.
Dödskompaniet - se ovan, ska inte ge plus i komp. Tycker också man kan sätta - 1 på deras 2 första pw.
Scoutbikers - Ska inte ge plus. Ja vet dom suger, men inget ska ge plus.
Techpriest 0
Alla landraiders ska ge lika mycke minus. Men det måste bli lite mindre än nu.
Jag tycker generella vehicle kompen ska sänkas. Men att transport kompen ska höjas på SAMTLIGA transports utom drop pods.
Jag tror inte på eskalerande minus på enheter, om man ska ha det så ska det vara på funktioner.
Det spelar ingen roll om man har eskalerande minus på sanguine guards, för då tar man en sådan och en vanguards och en death guards och en osv osv... funktionen är närstrid, kompa på cc imba eller skytte imba om man ska ha repetations komp minus.
/D
Sen är det INGE snack, se gonkas poster när han jämför stealers med seercouncil, om att stealers ska kompas hårdare. -1 i grund och -1 per 5 stealers dvs 20 stealer = -5, eller -2 i grund och -2 om enheten är större än 10 och -3 om enheten är över 15 dvs en enhet om 20 stealers kompar - 5medan en med 14 man kompar - 4, inte så mycket att bråka om för en enhet för 350p, eller nåt sånt.
Jag tycker generellt man ska ökas alla armeér som har + val med typ 3 i startkomp och sätta ner + kompen till 0. + komp förstööööör bara.
Stormravens multimeltan ska kompas hårdare.
Dödskompaniet - se ovan, ska inte ge plus i komp. Tycker också man kan sätta - 1 på deras 2 första pw.
Scoutbikers - Ska inte ge plus. Ja vet dom suger, men inget ska ge plus.
Techpriest 0
Alla landraiders ska ge lika mycke minus. Men det måste bli lite mindre än nu.
Jag tycker generella vehicle kompen ska sänkas. Men att transport kompen ska höjas på SAMTLIGA transports utom drop pods.
Jag tror inte på eskalerande minus på enheter, om man ska ha det så ska det vara på funktioner.
Det spelar ingen roll om man har eskalerande minus på sanguine guards, för då tar man en sådan och en vanguards och en death guards och en osv osv... funktionen är närstrid, kompa på cc imba eller skytte imba om man ska ha repetations komp minus.
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Håller med på alla punkter!egge skrev:Massvis om Nidzens komp.
Om jag får vara djävulens advokat skulle jag säga att jag inte tror det är mallens fel att listorna var "så pass hårda" som de i efterhand upplevdes.
Att ha en högre tröskel än vad folk är vana vid upplevde jag det som att vi plötsligt hade en turnering där vi bara kunde spela med "snälla" listor.
Därav att turneringen började kallas snällcon.
Faktum är ju dock att tröskeln "bara" låg runt 20 KP över vad folk spelar med till vardags.
Det kanske ska till en ännu högre tröskel för att se stora förändringar i listorna.
Bara vad jag tror
/L3go
Att ha en högre tröskel än vad folk är vana vid upplevde jag det som att vi plötsligt hade en turnering där vi bara kunde spela med "snälla" listor.
Därav att turneringen började kallas snällcon.
Faktum är ju dock att tröskeln "bara" låg runt 20 KP över vad folk spelar med till vardags.
Det kanske ska till en ännu högre tröskel för att se stora förändringar i listorna.
Bara vad jag tror
/L3go
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!