Ingen komp kommer behövas i 6th!

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av Kimich »

Har inte läst inlägget men tanken kom upp när jag läste 5pt för flack, eftersom ingen får köpa dom nu och ryktet säger att chaos havocs kommer få göra det. Så börjar jag fundera på ifall inte DA också kommer få köpa det till sina devistators men då kommer kruxet, kommer DA få köpa det men inga andra marines och sen när SM codexet släpps och även dom får köpa det så blir det BA och SW som kommer lida och väldigt länge för dom kommer ju inte få några nya codexar på läääääääänge. Känns fel någon stans.

Användarvisningsbild
Seth
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 feb 2012, 15:45
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av Seth »

Kimich skrev:Har inte läst inlägget men tanken kom upp när jag läste 5pt för flack, eftersom ingen får köpa dom nu och ryktet säger att chaos havocs kommer få göra det. Så börjar jag fundera på ifall inte DA också kommer få köpa det till sina devistators men då kommer kruxet, kommer DA få köpa det men inga andra marines och sen när SM codexet släpps och även dom får köpa det så blir det BA och SW som kommer lida och väldigt länge för dom kommer ju inte få några nya codexar på läääääääänge. Känns fel någon stans.
När hälften av alla arméer är knökfulla av AA kommer det inte att vara särskilt populärt med flyers. Det skulle inte förvåna mig om det sitter en massa flygare och samlar damm på folks hyllor vid den här tidpunkten nästa år.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av RUNE »

Om du tar bort "Hard-to-hit" regeln från flyers genom att gödsla med AA-vapen i codexen så får du kvar en dyr skimmer med dålig manövreringsförmåga.
Problemet är, som jag ser det, att vissa codex kan ta maximalt tre flyers medan andra kan spamma med flyers. I det fallet blir spammingen ett problem.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av kelaino »

Jag tror att enheter som är starka mot både mark och flyg kommer bli relativ ovanliga. Det kommer nog att bli fler enheter som hydror, alltså dedikerat anti-flyg. Ett vettigt sätt att hindra flyer-spam tills vidare skulle således kunna vara att missiler får välja mellan Frag-och-krak eller Flakk samtidigt som man väljer psykick powers.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av Mutt »

Om det ska bli någon rättvisa får man i så fall välja mellan krak och flak när man gör listan.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av RUNE »

Men det känns också som om det finns olika grader av cheddar bland flygarna...

T.ex. min vanliga vanilj Space Marines kan i bästa fall klämma in tre Stormtalons. Vilket under bra omständigheter kan framkalla en gäspning hos din genomsnittliga motståndare. T:3, Sv: 5+ arméer kan höja ett ögonbryn lite bekymrat möjligen. Men med ett minimum av AA-vapen är dessa hanterbara, t.ex. Quadguns på fortifications.

Tar du Stormraven så är det väl mer vad de kan dumpa i knäet på en fiende som gör ont, snarare än eldkraften.

Men om du tittar på Imperial Guard som kan (om poängen tillåter) trycka in upp till nio Vendettor, där har du var problemet ligger.

En armé som på ett realistiskt sätt kan få ner nio stycken Vendettor i backen på sex rundor kommer våldföra sig på tre Stormtalons på ett sätt som hade fått en pluton järnvägsrallare att rodna.

Det ska bli intressant hur GW väljer att styra upp AA-enheterna.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av Halvar »

Jag tycker problemet ligger i att flygarna kostar som om de vore fast skimmers och saknar riktiga nackdelar. Och tre stormtalons skulle jag gråta blod om jag mötte i en grudgematch.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av John_F »

Kimich skrev:Har inte läst inlägget men tanken kom upp när jag läste 5pt för flack, eftersom ingen får köpa dom nu och ryktet säger att chaos havocs kommer få göra det. Så börjar jag fundera på ifall inte DA också kommer få köpa det till sina devistators men då kommer kruxet, kommer DA få köpa det men inga andra marines och sen när SM codexet släpps och även dom får köpa det så blir det BA och SW som kommer lida och väldigt länge för dom kommer ju inte få några nya codexar på läääääääänge. Känns fel någon stans.
Det är så GW säljer modeller..

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av Ancalagon »

John_F skrev:
Det är så GW säljer modeller..
Visst kan det vara en del av planeringen. Först gör man Flyers riktigt bra, och alla springer och köper en massa flyers, sen uppdaterar man lite i taget som får bra AA så att folk köper det, vare sig det blir som allies eller hela arméer, sen släpps det fritt och det går tillbaka till att "nu ska jag inte ta flyers längre eftersom alla har så ostigt mycket anti-flyg mot mig buhu" ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ingen komp kommer behövas i 6th!

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:
John_F skrev:
Det är så GW säljer modeller..
Visst kan det vara en del av planeringen. Först gör man Flyers riktigt bra, och alla springer och köper en massa flyers, sen uppdaterar man lite i taget som får bra AA så att folk köper det, vare sig det blir som allies eller hela arméer, sen släpps det fritt och det går tillbaka till att "nu ska jag inte ta flyers längre eftersom alla har så ostigt mycket anti-flyg mot mig buhu" ;)
Precis så kommer det att bli ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar