Överlag fick nidsen för lite i komp. Tyranids monster är klart inte så bra som folk har upplevt men det är något som kan hända vid ett nytt codex. Dock var det ingen som använde de gamla enheterna, som inte gav minus/gav plus, utan använde de nya enheterna, vilka gav mycket minus. Du hade inte fått mer minus av tre enheter pyrovores. Du hade fått plus. Däremot hade du inte fått lika mycket plus som om du hade använt tre olika (och lika dåliga) enheter. Det är dock tveksamt om nidsen har två andra val som är lika dåliga och således hade du fått plus i komp.
Jag vill också påpeka att det står "riktlinjer" och inte "helt fastskrivet i sten och inte bedömt subjektivt alls".
Jag tycker inte heller att jämföra kompmallen med den subjektiva kompen är ens att begrunda. Annat än att se om något skall ändras i mallen eller inte. Det är två skilda synsätt. Det är inte lönt att se till hur mycket en lista i mallen får i komp för att avgöra vad man får på GothCon. Jag kan dock se att det finns vissa fördelar med att titta på mallen och se vilka enheter som ger minus och vilka som ger plus - men inte mängden minus/plus. Snöar man in sig på det så tycker jag att man får ta smällen.
Grunden i listan var enheter som gav "mycket minus". Jag tolkar det som att "förstöra listan" är att ta bort de sakerna som gör den hård?Vet inte vad du vet exakt om listorna headwar, men jag ser inte riktigt vad jag kan göra för att få bättre komp med listan jag körde utan att förstöra den, hade 4 loler enheter jag inte ens ville ha i listan som jag tog för "att få bättre komp".
Stor risk att det blir en jättestor grej av detta men vill mest visa att alla poster läses och begrundas, även i de fall jag inte håller med. Jag anser dock ändå att mallen är en bra grej men som inte slår tillräckligt hårt och inte passar in på de målen vi hade på GothCon i år varav ett mål var att se till att det inte gynnades av dålig komp som det görs i väldigt många andra turneringar.