Efter "SnällCon"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av L3go »

imp skrev:Ta det lite lugnt ett tag. Mallen måste ju inte ändras hela tiden.
+1
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Klus »

På snällcon var listorna (antagligen) väldigt annorlunda mot vad de är i "normalt" kompat klimat.

Det var som en del redan hävdat mycket mindre mech, vilket innebar att närstridsenheter som janestealers helt plötsligt blev mycket effektivare, inte för att de suger annars men de blev helt klart effektivare när man i varje match får möta massa gubbar utan bil.
Vill påstå att detsamma gäller dödsstjärnorna, de är inte lika effektiva i en turnering där man möter 8 bilar och kan ta sig an bara en per runda, i argare komp finns det även saker som kan hantera dem bättre.

Sätter man standarden på 40komp som jag uppfattat vara medelkompen på vanliga turneringar så är det mer balans och mindre sten-sax-påse än vad det är på 60komp.

Som exempel på snällcon så mötte jag mephiston, han assaultade i runda 2 och i runda 5 hade han dödat varenda enhet jag hade utom hiveguardsen och zoans som dog av andra saker.
I min komp 60 lista hade jag helt enkelt ingenting som kunde deala med honom medan vissa andra arméer inte hade någonting att sätta emot tex mina genestealers.

Min uppfattning var att listorna på snällcon var mindre kapabla att deala med allt, medan de var väldigt kapabla att hantera vissa typer av listor.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Zurken »

Klus skrev:På snällcon var listorna (antagligen) väldigt annorlunda mot vad de är i "normalt" kompat klimat.

Det var som en del redan hävdat mycket mindre mech, vilket innebar att närstridsenheter som janestealers helt plötsligt blev mycket effektivare, inte för att de suger annars men de blev helt klart effektivare när man i varje match får möta massa gubbar utan bil.
Vill påstå att detsamma gäller dödsstjärnorna, de är inte lika effektiva i en turnering där man möter 8 bilar och kan ta sig an bara en per runda, i argare komp finns det även saker som kan hantera dem bättre.

Sätter man standarden på 40komp som jag uppfattat vara medelkompen på vanliga turneringar så är det mer balans och mindre sten-sax-påse än vad det är på 60komp.

Som exempel på snällcon så mötte jag mephiston, han assaultade i runda 2 och i runda 5 hade han dödat varenda enhet jag hade utom hiveguardsen och zoans som dog av andra saker.
I min komp 60 lista hade jag helt enkelt ingenting som kunde deala med honom medan vissa andra arméer inte hade någonting att sätta emot tex mina genestealers.

Min uppfattning var att listorna på snällcon var mindre kapabla att deala med allt, medan de var väldigt kapabla att hantera vissa typer av listor.
+1
Alexander Merinen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Gonka Koff »

Papa D skrev:Stealers är bara så bra som dom är nu för att -vi- hittat på ett kompsystem som straffar folk med bilar så gryyyyymt. Stealers är inte lika bra mot en lista som är mer eller mindre mechad.
Sen är det INGE snack, se gonkas poster när han jämför stealers med seercouncil, om att stealers ska kompas hårdare.
HQ1: Tervigon (160), Catalyst (15), Cluster Spines (0) 175

Elite 1 : 3 Hive Guards 150
Elite 2 : 3 Hive Guards 150
Elite 3 : 3 Hive Guards 150

Troop 1 : Tervigon (160), Catalyst (15), Cluster Spines (0) 175
Troop 2 : 10 Termagants ( 10*5 ) 50
Troop 3 : 20 Genestealers (20*14) 280
Troop 4 : 20 Genestealers (20*14) 280
Troop 5 : 20 Genestealers (20*14), toxin sacs ( 20*3) 340

Detta är Polens ETC-nids, som designats för att mosa IG, -och den var tydligen väldigt bra på sin uppgift också.

Jag tycker att det är litet skumt att 900 poäng av den här listan ger totalt -6 i komp.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av theWatchman »

Vi ska komma ihåg att han som spelade den var en mästare på att fuska med flätning och move... Det är lite nyckeln till frmgån med den listan mot IG. Darkwynn var mäkta arg på han som spelade den listan.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av speedfreek »

Daniel var inte helt oäven att fläta han heller.
Och i bas med varandra också!

Fusk!

/SMSar'n

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av paintner »

är det inte så att om mallen är byggd för 1500 pts och för att vara 'balanserad' vid 50 komp så kan man inte riktigt tweaka den när den inte funkar på 1750 och 60 komp.

känns som att om en sak är gjort för ett ändamål kan man bara (eller borde) tweaka den i det klimatet den är gjord för.
annars blir ju allt skevt till slut.

sedan är väl frågan varför kompmallen är så fokuserad på 1500pts när den vanligaste formen tycks vara 1750.
- black templars @ time of ending -

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Arioch »

@Klus: Det var inte riktigt meningen att Mephiston skulle vara SÅ bra mot dig :oops:

Jag hade hellre kört med min första lista 2 dreads till istället för Mephiston men den kompade efter 6.1 alltför uselt!

Jag tror att man bör köra längre tid med varje mall innan ändringar. Det som "hände" på Snällcon kan va en fluuuk men efter 10 ytterligare turneringar med samma resultat kan man säga att det inte var det och se över då! Nu känns det som om mallen ändras efter varje turnering och aldrig hinner landa och utvärderas på ett bra sätt. Man reagerar på specifika karaktärer och enheter utan att reflektera över dem i ett längre perspektiv.

SÅ mitt förslag är att man ändrar den mindre snabbt och ger den tid att "sätta sig". Hoppas ni hajar vad jag menar.... :?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av theWatchman »

Arioch skrev:@Klus: Det var inte riktigt meningen att Mephiston skulle vara SÅ bra mot dig :oops:

Jag hade hellre kört med min första lista 2 dreads till istället för Mephiston men den kompade efter 6.1 alltför uselt!

Jag tror att man bör köra längre tid med varje mall innan ändringar. Det som "hände" på Snällcon kan va en fluuuk men efter 10 ytterligare turneringar med samma resultat kan man säga att det inte var det och se över då! Nu känns det som om mallen ändras efter varje turnering och aldrig hinner landa och utvärderas på ett bra sätt. Man reagerar på specifika karaktärer och enheter utan att reflektera över dem i ett längre perspektiv.

SÅ mitt förslag är att man ändrar den mindre snabbt och ger den tid att "sätta sig". Hoppas ni hajar vad jag menar.... :?
I sharks!

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Henke »

Av erfarenhet från andra spel tycker jag inte att kompmallen ska ändras för ofta. Om folk skriker på förändring efter en turnering så känns det mer av ett meta problem än en miss i kompmallen. Någon som knäckte systemet för vad motståndaren spelade istället för att knäcka kompmallen.

Hade svensk turnerings meta varit "3 rhinos med 4 x flamer" istället för "3 rhinos med 4x melta" så hade en Genestealer horde inte varit särskilt bra.

Skriv svar