Sida 7 av 9

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:04
av Konfa
Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
+1

Kul med nytt system!

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:05
av DHettNeck
Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
Fast hela poängen med WDL-systemet är ju att man inte ska behöva jaga alla poäng i varje match, så vilken tiebreaker föreslår du?

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:14
av Papa D
Man kommer inte ha mer än 1 vinnare med de systemet kan jag lova. Och om man MOT förmodan har det kan man ha en enkel tie breaker typ

Flest slay the warlord eller Strength of schedule - jag föredrar det senare, då den som mött svårast motstånd premieras istället för som det är nu, den som mött lättast.

/D

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:25
av Papa D
Jag förstår inte problemet

I dag har vi samma problem, dvs 2 spelare på samma poäng som aldrig möts som avgörs på tiebreaker

/D

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:27
av DHettNeck
Papa D skrev:Jag förstår inte problemet

I dag har vi samma problem, dvs 2 spelare på samma poäng som aldrig möts som avgörs på tiebreaker

/D
Jo, men den chansen är enormt mycket mindre i ett 20-0 system än i ett WDL-system. Min kommentar var mer riktad till att ha BP som tiebreaker, då detta är det man vill undvika med WDL.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:34
av Hylander
Kvalité (svenskans form av SoS) brukar räknas med att man tar bort de två med lägst poäng (för att man kanske lottades mot dem tidigt och skall inte straffas för det.) Samtidigt tar man bort de två med högst poäng av just samma anledning.

Eftersom vi spelar färre matcher så skulle man kanske kunna bara välja en av varje (blir lite sämre men fullt genomförbart). Dock bör vi nog ha minst 5 matcher för att kunna lösa detta (det ger 3 resultat till kvalitéen).

Men frågan är om detta är bättre?

Om vi kör med detta så är det 3 resultat som avgör kvalitéen men det kommerju att ge 9 olika möjligheter vilket troligen ger för litet spann och därmed ofta kan ge krockar. Det innebär att fler skillnader kommer behövas.

Iofs värt att testa kanske.


@ Daniel: Ja vi har lite samma problem idag. Dock är det fler steg idag på poängen så vi behöver inte lika ofta kvalitéen. Dock kan det vara en idé att testa detta. JAg skall fundera på det till nästa turnering. Dock tror jag att MINST 5 matcher behövs för att detta skall bli någorlinda rättvist.. Edit Nijad lite..

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 11:59
av Gonka Koff
DHettNeck skrev:
Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
Fast hela poängen med WDL-systemet är ju att man inte ska behöva jaga alla poäng i varje match, så vilken tiebreaker föreslår du?
Nej, nu har du missförstått mig litet. Det viktigaste är att systemet premierar balanserade arméer genom att det gör så förbannat ont att förlora. Det ska fortfarande vara intressant att plocka så mycket poäng man kan i varje match.

WDL med någon form av tiebreaker (BP eller annat typ nåt som Papa D föreslog) borde göra ganska mycket för att folk ska börja spela "balanserat" (töntigt ord, men jag kan inget bättre).

Kanske är just WDL i kombination med BP som tiebreaker ett riktigt bra system. Dels minskar man sten-sax-påselistor och dels måste man aktivt plocka poäng i sina matcher?

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 14:20
av Flogger
Denna diskussionen blev ju jätterolig!


Förövrigt tycker jag att JA, man kan korta ner matchtiden. Hinner man inte spela 1850 på 2,5tim har man troligen ett problem med folk som stör en, eller att man själv pratar massa strunt o.s.v.


Jag är fett på att arrangera en 2+4+2 turnering! Men alla långhelger är väl upptagna under året? Eller när ska denna läggas?

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 14:30
av Hylander
en redig galen spelhelgsturnering borde ju gå att fixa under semestertider kanske ;)

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 14:35
av Hylander
Gonka Koff skrev:
Kanske är just WDL i kombination med BP som tiebreaker ett riktigt bra system. Dels minskar man sten-sax-påselistor och dels måste man aktivt plocka poäng i sina matcher?
Så länge du har tillräckligt med matcher. Det är där alla problem finns.

De flesta system hade funkat klart bättre med lite fler matcher.