Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Luca Davo »

Gonka Koff skrev:Jag börjar bli mer och mer radikal i min kompfilosofi. Jag anser att vi skall rakt av ändra regler alternativt förbjuda sådana regler som vi tycker gör spelet sämre.
Jag tycker att det är väldigt vettigt att vi som förstår spelet så mycket bättre än GW fixar till de värsta felen vi hittar. Svårare än så behöver det inte vara.

Exempel:
Helldrake skjuter 180 grader istället för 360
"Neurochippet" eller vad det heter till Tau förbjuds
Hit& Run kräver att man slår högre än motståndares I+D6 (samma som för sweep)
Alla slags omrull (to-hit, to save etc) kan aldrig bli bättre än 4+
Mindshackle Scarabs förbjuds
Wave Serpent Shield skyttet är "one-use only"
GK-psyk-granater (har glömt vad dom heter) förbjuds
Ja det är bättre att slå ner på vissa funktioner än att förbjuda vissa enheter/kombinationer. Enbart regeln att saves med re-rolls aldrig kan bli bättre än 3 eller 4+ skulle balansera spelet. Att nerfa enheter är bättre än att förbjuda dem helt enkelt, även om spamrestriktioner kan behövas i vissa fall (flyers, FMC, waveserpents) och någon slags nerf av Tau.

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Max »

Gillar idén med rerolls... att om man har möjlighet att träffa på 2+ å har twinlinked välja om du vill träffa på 2+ eller 4+ reroll...

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Röde »

Jag tycker att det vore bättre att utveckla LBK-mallen vidare. Straffa vissa saker ännu hårdare om de är ett problem. Ä andra sidan spelar jag gärna utan komp också...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av John_F »

Röde skrev:Jag tycker att det vore bättre att utveckla LBK-mallen vidare. Straffa vissa saker ännu hårdare om de är ett problem. Ä andra sidan spelar jag gärna utan komp också...
Jag håller med. Men utveckla betyder inte bara att lägga till nya kompminus utan oxå ta bort äldre kompminus. Kanske man inte behöver kompa ett för en storm raven om man spelar BA?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Röde »

John_F skrev:
Röde skrev:Jag tycker att det vore bättre att utveckla LBK-mallen vidare. Straffa vissa saker ännu hårdare om de är ett problem. Ä andra sidan spelar jag gärna utan komp också...
Jag håller med. Men utveckla betyder inte bara att lägga till nya kompminus utan oxå ta bort äldre kompminus. Kanske man inte behöver kompa ett för en storm raven om man spelar BA?
Instämmer.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Flogger »

Gonka Koff skrev:Jag börjar bli mer och mer radikal i min kompfilosofi. Jag anser att vi skall rakt av ändra regler alternativt förbjuda sådana regler som vi tycker gör spelet sämre.
Jag tycker att det är väldigt vettigt att vi som förstår spelet så mycket bättre än GW fixar till de värsta felen vi hittar. Svårare än så behöver det inte vara.

Exempel:
Helldrake skjuter 180 grader istället för 360
"Neurochippet" eller vad det heter till Tau förbjuds
Hit& Run kräver att man slår högre än motståndares I+D6 (samma som för sweep)
Alla slags omrull (to-hit, to save etc) kan aldrig bli bättre än 4+
Mindshackle Scarabs förbjuds
Wave Serpent Shield skyttet är "one-use only"
GK-psyk-granater (har glömt vad dom heter) förbjuds

De där regeländringarna hade varit enastående allihop :wub:

Jag tror mest på sådana saker och generellt förbud av spammande utanför troops (highlander comp). Däremot saker som BLIR troops av någon anledning (tervigons, henchmen, paladins) ska inte få spammas utan de får också bara vara 1.

Problemet med det där systemet är att det säger att Tau Flyers är lika bra som Storm Ravens, det säger att flygande hive tyrants och Harpys är lika bra som flygande demonprinsar o.s.v. Så generella restriktioner fungerar inte. Bättre med arméspecifika.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Gonka Koff »

Max skrev:Gillar idén med rerolls... att om man har möjlighet att träffa på 2+ å har twinlinked välja om du vill träffa på 2+ eller 4+ reroll...
Jag skrev att omrullet som bäst kan vara 4+, inte första slaget.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Max »

Du tänker så. Kanske funkar bättre.

Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Luca Davo »

Flogger skrev:Problemet med det där systemet är att det säger att Tau Flyers är lika bra som Storm Ravens, det säger att flygande hive tyrants och Harpys är lika bra som flygande demonprinsar o.s.v. Så generella restriktioner fungerar inte. Bättre med arméspecifika.
Nej alla flyers är inte lika bra och en generell regel på max 2 flyers skulle slå olika hårt mot olika böcker. Men, detta kommer alltid att vara fallet om man använder generella regler. Nids och Tau kan bygga bra listor ändå. Alternativt är att gå in och punktskatta enheter såsom det görs idag.Grundregeln torde dock vara att reglerna skall vara så generella till sin natur som möjligt.

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Inlägg av Loudhoward »

Alla elefanter är gråa, allt som är grått är inte elefanter.

Om kompen är till för att balansera och diversifiera spelet kan man inte använda sig av kompregler som i sig själv är obalanserad. Eller man kan, men svårt att nå sitt mål då.

Skriv svar