Sida 3 av 3

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 09 dec 2013, 16:26
av Luca Davo
Loudhoward skrev:Alla elefanter är gråa, allt som är grått är inte elefanter.

Om kompen är till för att balansera och diversifiera spelet kan man inte använda sig av kompregler som i sig själv är obalanserad. Eller man kan, men svårt att nå sitt mål då.
Balans är inte ett absolut värde utan en gradskala. Att balsera spelet till fullo (låt oss säga att det går) skulle kväva en väldigt stor variation. Bättre då att enbart täppa igen de största, mest uppenbara källorna till obalansen och acceptera att det inte blir perfekt.

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 09 dec 2013, 21:03
av Loudhoward
Håller med dig om att de största hålen ska täppas till. Oavsett hur specifikt du kompar kommer det alltid gå att hitta "bästa möjliga". Så är det bara, men kan man plocka bort de sakerna som är huvud och axlar över annat så har man kommit en bra bit på vägen. Listor kommer balansera sig själva genom att det bästa kontras, men det finns just nu en del saker som du inte kan göra något åt även om du vet exakt vad som kommer.

Sedan tycker jag att man ska ha specifik komp istället för bred.

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 16 feb 2014, 12:15
av Revener
5. Inte fler än fyra dedicated transports (+1 för DE och SoB)
Känns lite B att transporter (DE och anda med AV10) som lätt skjuts ner av standard infanteri vapen, överhuvudtaget skulle behövas begränsas.


Möter en allround DE arme en medelmåttig gunline på Turnering med den mängd terräng som borden brukar ha på turnering. Så kan man lika gärna lämna walkover för chansen att vinna är minimal om man ska gå över bordet.

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 17 feb 2014, 07:42
av Flogger
Revener skrev: Möter en allround DE arme en medelmåttig gunline på Turnering med den mängd terräng som borden brukar ha på turnering. Så kan man lika gärna lämna walkover för chansen att vinna är minimal om man ska gå över bordet.
Låter som att du behöver åka på en turnering med riktig terräng.

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 22 feb 2014, 15:12
av Revener
GothCon, Warcon och Rydcon har kass terräng eller ?

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 22 feb 2014, 15:16
av Flogger
Revener skrev:GothCon, Warcon och Rydcon har kass terräng eller ?

Ja. Det verkar så.

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 22 feb 2014, 15:28
av daskad
Revener skrev:GothCon, Warcon och Rydcon har kass terräng eller ?
Det var en DE som låg top 4 inför sista matchen på GoB, sen fick han möta vinnaren men ändå. Med den mängd terräng som det SKA vara på borden enligt GW så är det inget problem för dem!

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 22 feb 2014, 16:00
av Revener
Det handlade om komp begränsing på fordon med AV10,m AV10 fordon behöver inte bergränsas

Om man har en DE arme helt till fots utan fordon och möter en gunline, vilket var saken som diskuterades.
Så jo då har man stora problem som DE om det inte finns gott om LoS blockande terräng (vilket Tau skiter i). Om man ska gå över bordet med hela armen.
Det är en fråga om att stå och ta emot hela matchen och försöka ta objectives utan att dö, försöka ta sig över bordet och anfalla (dör som flugor). Såvida det inte finns gott om los blockande terräng i 6" intervaller :)

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 22 feb 2014, 20:15
av kombat
Shooty DE är ungefär lika kul att möta som gunline tau. Venom-spam ska kompa oavsett deras AV. Den range och mobilitet som armén har gör dem till en riktigt bra armé

Re: Fördelarna med ett minimalistiskt kompsystem

Postat: 22 feb 2014, 20:48
av Loudhoward
Venoms kompar i sig själv, är raiders lika hemska? En lans eller disintegrator cannon och stoppar du warriors i den har du max en cannon.

Faktum är att en DE-lista som inte medvetet spammar (venoms) kommer fortfarande väldigt lätt upp i 9+ fordon. Är vi uppe på 1850 så lär DE vilja ha åtminstone 5 troop options eftersom de saknar tålighet. Då har du 5 fordon bara där. i princip ALLA Elite choices behöver transport (om man inet kan tänka sig fåtal Trueborns backfield men enklare killpoint får man leta efter), Fast finns Beastmasters som jag vet du älskar samt Reavers. Heavy har vi givetvis Ravager som är bra, våra flygare är uppriktigt talat inte speciellt bra (och dessutom räknas in i 9+ fordon kompen) och Talos/Chronos som kräver en speciell typ av lista.

Personligen tycker jag inte ett nionde fordon är värt 1 komp för DE. Bättre att sitta på 8 och trycka in beastmasters och en farseer/Eldrad och få samma komp alternativt en wraithknight. 9+ kompen är relativt andra komppoäng helt enkelt inte värd att ta. Undantaget är om man bestämt sig för mono DE lista då man troligen bryter både venom och fordon kompnivåerna, av den enkla anledningen att det är svårt att inte göra det.

Tycker att alla komplinjerna som är dragna rakt över ALLA arméer är sådär. Ingen DE spelare skulle ens fundera på en Aegis. Nu är DE ett extremfall men en Aegis är helt enkelt olika bra för olika arméer och 9+ fordon likaså. Är venomspam problemet är det venomspam som ska kompa, bara.