En liten tanke angående terräng och spelbalans

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Lillen »

Vet att lbk en turnering hade mkt terräng som var LoS blickande och då fick listor som min trukk ork lista chans att träda fram och andra cc orienterade listor.

Vet att vi är duktiga i Sverige på att hjälpa varandra med terräng mellan klubbar. Men frågan är om man inte bara ska säga att de klubbar som deltar i en turnering kanske ska ta med ex antal LoS blockers för att öka kvalitén på bordet.

För man ska INTE kunna se över hela bordet med en enhet. Kan man det så kan vi lika gärna spela utan terräng då den bara saktar ner en.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Flogger »

Lillen skrev:För man ska INTE kunna se över hela bordet med en enhet. Kan man det så kan vi lika gärna spela utan terräng då den bara saktar ner en.

+1
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Gonka Koff »

+1
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Excessus »

Kan man inte ha som en del av anmälningsavgiften att man måste tillverka och ta med sig en terrängbit?


...problemet blir ju att borden redan är uppställda när man kommer dit...kanske till turneringen efter?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av egge »

Area terräng blockar LOS. Så! nu är terrängproblemet fixat.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Röde »

egge skrev:Area terräng blockar LOS. Så! nu är terrängproblemet fixat.
-4th ed for the win!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ogglas
Inlägg: 261
Blev medlem: 27 mar 2012, 07:52

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Ogglas »

egge skrev:Area terräng blockar LOS. Så! nu är terrängproblemet fixat.
Word!

Ser fan inga fördelar med TLoS

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Kaptenen »

Ogglas skrev:
egge skrev:Area terräng blockar LOS. Så! nu är terrängproblemet fixat.
Word!

Ser fan inga fördelar med TLoS
412 Shooty-spelare satte nyss kaffet i halsen :D

Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Luca Davo »

Hylander skrev:
Känns lite läge för ett"glatt" svar...

Efter att varit drivande på att fixa 40+ bord som vi kört runt merparten av västkusten till diverse turneringar för att de över huvud taget skall spelas, så känns det bra att veta att man inte har nog med fantasi till borden.

Men visst vi fixar mer terräng på borden till lagturneringen nästa år och tillåter 15 lag (istället för de 30+ vi hade i år). Jag har ju faktiskt inte bara dålig fantasi jag är ju lite lat också, så de ca 40x10 terrängbitarna man byggt får nog räcka nu..
Varför tar du det som ett personligt påhopp? Det enda jag säger är att det inte krävs mycket för att se till att varje bord på en turnering har en bra LoS blocker. Överallt omkring dig finns det prylar du kan plocka upp och ställa på bordet. Handlar mer om förståelse av hur spelet fungerar samt vettet att prioritera funktion före vision, än fantasi. Hur som helst, ursäkterna är tunna. Med det sagt bör du säkert applåderas för all den tid och arbete du lägger ner.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av DHettNeck »

Luca Davo skrev:
Hylander skrev:
Känns lite läge för ett"glatt" svar...

Efter att varit drivande på att fixa 40+ bord som vi kört runt merparten av västkusten till diverse turneringar för att de över huvud taget skall spelas, så känns det bra att veta att man inte har nog med fantasi till borden.

Men visst vi fixar mer terräng på borden till lagturneringen nästa år och tillåter 15 lag (istället för de 30+ vi hade i år). Jag har ju faktiskt inte bara dålig fantasi jag är ju lite lat också, så de ca 40x10 terrängbitarna man byggt får nog räcka nu..
Varför tar du det som ett personligt påhopp? Det enda jag säger är att det inte krävs mycket för att se till att varje bord på en turnering har en bra LoS blocker. Överallt omkring dig finns det prylar du kan plocka upp och ställa på bordet. Handlar mer om förståelse av hur spelet fungerar samt vettet att prioritera funktion före vision, än fantasi. Hur som helst, ursäkterna är tunna. Med det sagt bör du säkert applåderas för all den tid och arbete du lägger ner.
Om du på riktigt tror att folk skulle åka och spela på turneringar som ställde upp stövlar på borden för att fixa LoS-block så får du nog verkligen tänka om. Jag prioriterar själv alltid spelbarhet framför snygghet, men det måste som minimum iaf se ut som vettig terräng för att det ska vara ok.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar