En liten tanke angående terräng och spelbalans

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Fenris »

Det brukar vara ungefär så mycket terräng som på bilderna, dvs alldeles för lite. Massor av impassible :(
Övre bilden har ju 75% av terrängen impassible, nedre verkar ha ca 33% dvs på gränsen, övriga kratrar och småstaket går inte ens att gömma gretchins bakom, sen är det stora kala ytor på terrängbitarna för hus/ruinerna.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Yabob »

Ismeno skrev:Den här diskussionen har man hört sedan åtminstone 3rd ed. Så frågan är väl; varför är det inte mer terräng på turneringarna? De flesta spelare tycks ju efterfråga det eller? Är det ren brist på terräng hos arrangörerna eller något annat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sanningen är väl den att arrangörerna inte har mer terräng.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Luca Davo »

Yabob skrev:
Ismeno skrev:Den här diskussionen har man hört sedan åtminstone 3rd ed. Så frågan är väl; varför är det inte mer terräng på turneringarna? De flesta spelare tycks ju efterfråga det eller? Är det ren brist på terräng hos arrangörerna eller något annat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sanningen är väl den att arrangörerna inte har mer terräng.
Snarare är svaret för att arrangörerna har en sådan dålig fantasi när det kommer till terräng (alternativt att de har fel prioriteringar). Gå ut i naturen och plocka lite sten, sprya några konservbunkar svarta eller ställ en förbannad stövel på bordet. Bättre att spelbordet fungerar än att det ser sött ut.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Flogger »

Yabob skrev:
Ismeno skrev:Den här diskussionen har man hört sedan åtminstone 3rd ed. Så frågan är väl; varför är det inte mer terräng på turneringarna? De flesta spelare tycks ju efterfråga det eller? Är det ren brist på terräng hos arrangörerna eller något annat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sanningen är väl den att arrangörerna inte har mer terräng.

Vi kommer snart ladda upp en video på hur man gör LoS blockers på kort tid. Tar några minuter för en LoS blocker ungefär. Vi har suttit två personer på föreningen och gjort 20-30 på en kväll liksom.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Gonka Koff »

Kul! Ja vill kolla!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Hylander »

Luca Davo skrev:
Yabob skrev:
Ismeno skrev:Den här diskussionen har man hört sedan åtminstone 3rd ed. Så frågan är väl; varför är det inte mer terräng på turneringarna? De flesta spelare tycks ju efterfråga det eller? Är det ren brist på terräng hos arrangörerna eller något annat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sanningen är väl den att arrangörerna inte har mer terräng.
Snarare är svaret för att arrangörerna har en sådan dålig fantasi när det kommer till terräng (alternativt att de har fel prioriteringar). Gå ut i naturen och plocka lite sten, sprya några konservbunkar svarta eller ställ en förbannad stövel på bordet. Bättre att spelbordet fungerar än att det ser sött ut.
Känns lite läge för ett"glatt" svar...

Efter att varit drivande på att fixa 40+ bord som vi kört runt merparten av västkusten till diverse turneringar för att de över huvud taget skall spelas, så känns det bra att veta att man inte har nog med fantasi till borden.

Men visst vi fixar mer terräng på borden till lagturneringen nästa år och tillåter 15 lag (istället för de 30+ vi hade i år). Jag har ju faktiskt inte bara dålig fantasi jag är ju lite lat också, så de ca 40x10 terrängbitarna man byggt får nog räcka nu..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Kaptenen »

Sabla kallt det blev här inne nu.. måste tända en moteld! :D

Jag tycker inte vi ska kasta paj på någon arrangör, det är inte konstruktivt.
Bra terräng tar tid att göra, det vet vi alla som har ett bord hemma.
Bra terräng till 40+ bord måste vara supersvårt att fixa till, och att köra runt med!
Det ska helst inte bara stå en verktygslåda och ligga en vinterjacka på bordet, i min mening.
Jag är dock helt med på att de bilder vi har sett i tråden på bord, som beskrivits som att ha mycket terräng, har sett glesa ut, så att sitta overksam fungerar inte heller.

Men kan inte vi alla bidra? Ingen kan göra allt men alla kan göra något?
Ge mig ett tema ( typ öken, stad, whatever) på terräng som behövs och några ungefärliga mått på vad som önskas, så bygger jag gladeligen en LoS-blocker och tar med mig och donernar till nästa grej jag åker på, Gamers Weekend.
Om arrangörerna runt om i landet vill ha mer terräng för att kunna göra bättre arrangemang så vill jag dra mitt strå till stacken!
Visst, jag betalar deltagaravgift, men jag har svårt att se att de räcker till avlönat arbete för alla eldsjälar som gör sammankomsten möjlig, det ligger garanterat många ideella timmar bakom.
Jag vill hjälpa till!

Those with the ability to take action, have the responsibilty to take action

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Doc Sniksnak »

Captaingallas skrev:Sabla kallt det blev här inne nu.. måste tända en moteld! :D

Jag tycker inte vi ska kasta paj på någon arrangör, det är inte konstruktivt.

Men kan inte vi alla bidra? Ingen kan göra allt men alla kan göra något?
Ge mig ett tema ( typ öken, stad, whatever) på terräng som behövs och några ungefärliga mått på vad som önskas, så bygger jag gladeligen en LoS-blocker och tar med mig och donerar till nästa grej jag åker på.
Om arrangörerna runt om i landet vill ha mer terräng för att kunna göra bättre arrangemang så vill jag dra mitt strå till stacken!
Visst, jag betalar deltagaravgift, men jag har svårt att se att de räcker till avlönat arbete för alla eldsjälar som gör sammankomsten möjlig, det ligger garanterat många ideella timmar bakom.
Jag vill hjälpa till!

Those with the ability to take action, have the responsibilty to take action
Precis så!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av DHettNeck »

Jag vill filka in med att terrängen på SM och VSK var BRA! Det enda problemet som jag såg det var att "kullarna" var ungefär ett crisis huvud för låga, hade dom varit lite högre och att man hade satt igen lite fönster på ruinerna hade det i princip varit perfekt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag vill filka in med att terrängen på SM och VSK var BRA! Det enda problemet som jag såg det var att "kullarna" var ungefär ett crisis huvud för låga, hade dom varit lite högre och att man hade satt igen lite fönster på ruinerna hade det i princip varit perfekt.
Sade Tauspelaren ;)


Detta handlar inte om någon specifik turnering egentligen. Det handlar om att hela Sverige spelar med för lite terräng på borden vilket leder till att skyttearméer dominerar och det gör det tråkigt för oss som inte spelar sådana.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar