En liten tanke angående terräng och spelbalans

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Gonka Koff »

En liten grej att fundera kring: Om man spelar en närstridsarmé mot en skjutig armé på ett spelbord helt utan terräng går det förmodligen inget vidare. Om man sedan lägger till terräng, så kommer det gradvis att gå bättre och bättre för närstridsarmén. Till slut får man ett situation där den stora mängden terräng gör så att den skjutiga armén inte har en chans i helvetet att vinna.

... så slutsatsen är att begreppet "shooting is king" endast kan vara sant om man spelar på bord som gynnar skjutiga arméer.

Jag undrar hur mycket annorlunda kompmallen skulle se ut ifall man spelade med 10-12 rejäla LOS-blockers per bord?

Jag anser att vi fortfarande ligger efter med avseende på mängden terräng på våra spelbord, och att kompmallen faktiskt måste innehålla rekommendationer för vilken sorts spelbord som den är anpassad för.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Lillen »

Jag håller med om att vi ligger efter när det kommer till terrängen. LoS blockers är viktigare än någonsin.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Jonke »

Enl regelboken ska random terräng genereras genom att rulla d3 för varje 2-fotsruta spelbord. Slaget motsvar 1 stor terrängbit eller 3 mindre, dvs i en ruta där slaget blev 3 ska det som mest vara 3 stora eller 9 små bitar eller kombination därav. Jag har provat detta en gång, och det blev betydligt mer terräng än klassiska 25% av spelbordet och milsvid skillnad mot ett normalt turneringsbord.

Det blev också en roligare match, iofs närstridseldar mot närstridstyranider så alla ville in och slåss.

Frontlinegaming (som gör bat reports på du-tuben) kör alltid med 1 eller 2 LoS-blockerar mitt på brädet och det verkar ge ett mer taktiskt manövrerande.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Ancalagon »

I vår spelgrupp spelar vi alltid med vad som jag antar är väldigt mycket terräng. Dels ser det bättre ut, men skapar också ett helt annat strategiskt tänk och det ger också ofta mindre skillnader mellan assault och skyttearméer.

Samtidigt måste man betänka att vissa skyttearméer bygger väldigt mycket på att vara mobila och samtidigt ha bra cover. Mycket cover gör en sådan armé ännu starkare. Det är väldigt sällan games är "all-out-assault-armé" mot "statisk-gunline-skytte-armé".

Däremot håller jag fullständigt med om att det allra allra oftast är för lite terräng på turneringar.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av egge »

Ancalagon skrev:I vår spelgrupp spelar vi alltid med vad som jag antar är väldigt mycket terräng. Dels ser det bättre ut, men skapar också ett helt annat strategiskt tänk och det ger också ofta mindre skillnader mellan assault och skyttearméer.

Samtidigt måste man betänka att vissa skyttearméer bygger väldigt mycket på att vara mobila och samtidigt ha bra cover. Mycket cover gör en sådan armé ännu starkare. Det är väldigt sällan games är "all-out-assault-armé" mot "statisk-gunline-skytte-armé".
Jag vill nog argumentera lite emot här: jag tror du menar att många skyttearméer bygger på att backa och fortsätta skjuta igenom terräng. Väldigt få bygger på "för att få skjuta så måste jag ställa mig i en utsatt position och är det värt det?" som är det jag tycker gör spelen lite roligare. Elöler så bygger arméerna på att ha längre räckvidd och ställa sig exakt så att motståndaren inte kan skjuta tillbaka. Jag tycker räckviddstaktiken är helt ok men då skall det finna något som faktiskt begränsar räckvidden till några enheter på bordet i form av LOS block.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Kaptenen »

Jag tror generellt även att terrängbitarna är för små.
Storleken på terrängbitar är ofta anpassade efter infanteri, så även om 4-5 bitar läggs ut så skymmer de inte så mycket för de som är över 28mm.
De flesta spelbräden jag har sett har väldigt få ställen där tanks, walkers eller Monstrous Creatures kan deploya out of sight, då blir det mer en roll-off för go first som avgör vem som skjuter sönder den andras stora modeller först, dvs slumpen, än taktisk manövrering av styrkorna.

Någon turnering borde prova att köra fetmycket terräng och stor terräng för att se hur balansen mellan shooty/fighty som vinnare justeras. :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Röde »

Mer terräng!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Denkan »

Röde skrev:Mer terräng!
Röde sammanfattar mina åsikter enkelt.
Svenska turneringar lider av för lite poäng.
Vi har prövat här hemma med "rätt" antal terrängbitar och det blev en markant skillnad.

Min lista som skjuter brutalt mycket och är stabil i sin vinststatistik blev totalt tabelad av en lista som den på papper och med lite terräng skulle klara av hyfsat enkelt.

Terräng gör skillnad, mer terräng till turneringssverige!!!
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Ancalagon »

egge skrev:
Ancalagon skrev:I vår spelgrupp spelar vi alltid med vad som jag antar är väldigt mycket terräng. Dels ser det bättre ut, men skapar också ett helt annat strategiskt tänk och det ger också ofta mindre skillnader mellan assault och skyttearméer.

Samtidigt måste man betänka att vissa skyttearméer bygger väldigt mycket på att vara mobila och samtidigt ha bra cover. Mycket cover gör en sådan armé ännu starkare. Det är väldigt sällan games är "all-out-assault-armé" mot "statisk-gunline-skytte-armé".
Jag vill nog argumentera lite emot här: jag tror du menar att många skyttearméer bygger på att backa och fortsätta skjuta igenom terräng. Väldigt få bygger på "för att få skjuta så måste jag ställa mig i en utsatt position och är det värt det?" som är det jag tycker gör spelen lite roligare. Elöler så bygger arméerna på att ha längre räckvidd och ställa sig exakt så att motståndaren inte kan skjuta tillbaka. Jag tycker räckviddstaktiken är helt ok men då skall det finna något som faktiskt begränsar räckvidden till några enheter på bordet i form av LOS block.
Nej, du missförstod mig lite.

Mitt exempel var bara riktat till gonkas originalpost, som var lite "terrängen nu är för pro-shooting". Jag tycker att mycket terräng även kan hjälpa många skyttearméer, så en lösning enligt mig är tyvärr inte bara att slänga på en massa mer terräng. Arméer som innehåller mycket jet pack infantry/jetbikes etc gynnas av mycket terräng, medan mer statiska skyttearméer drabbas negativt i jämförelse. Mer LOS blockare gynnar också enheter som inte kräver LoS, och samtidigt gör det saker som t.ex Barrage starkare.

Precis som jag skrev i min första post vill jag gärna se mer terräng, men samtidigt får man tänka på att det inte är en definitiv lösning, thats all i'm saying :)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans

Inlägg av Flogger »

Här i Jönköping har vi gigantiska LoS blockers och många av dem. Spelet blir roligare för alla om det är så. Inte ens Tau tycker det är roligt att bara stå still och skjuta medan motståndaren plockar bort sina modeller.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar