USA inför restriktioner

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

USA inför restriktioner

Inlägg av Gonka Koff »

Flera turneringsarrangörer i USA jobbar hårt på att försöka anpassa dagens 40k så att det skall fungera vettigt på turneringar:

Frontline Gaming har gått ut med en poll till alla deltagare i Las Vegas Open, resultatet visar tydligt att communityn är enig i sin skepsis mot de senaste förändringarna.

http://www.frontlinegaming.org/2013/12/ ... k-changes/

Feast Of Blades planerar ett restriktionssystem av allt möjligt:

http://www.3plusplus.net/2013/12/feast- ... -and-bans/

Reece på Frontline Gaming sammanfattade dagens situation på sin podcast ungefär såhär: "I och med 5th ed balanserades spelet såpass bra att det gick att spela med alla regler oförändrade på turneringar. Nu har vi ett läge som mer liknar 2nd ed, med en uppsjö av enheter och regler som inte passar i turneringsammanhang, så vi bör överväga att gå tillbaka till den typ av restriktioner som vi hade förr"

Notera att Reece har varit både ihärdig kompmotståndare samt varit drivande för att införa FW i turneringssammanhang, så detta är en stor omställning.

Även "GoatBoy" har uttalat sig för att restriktioner / komp eller liknande kan vara positivt för turneringsscenen, om jag inte är helt ute och cyklar har han en del inflytande på BOLS-drivna TexasGamesCon (före detta WarGamesCon).

...så, en stor förändring är på väg. Själv tycker jag att det är hög tid att communityn tar över tänkandet och låter GW sköta det kreativa! :wub:
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av John_F »

Just Reece på FLG var intresserad av den svenska kompmodellen men jag lyckades aldrig posta länken till senaste LBK. Lost in translation mellan MS Skydrive och disqus... Men om jag skulle sitta i kompgruppen skulle jag definitivt försöka lobba in den svenska modellen.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Flogger »

Känns märkligt att förbjuda 2+ save med re-roll, då borde man förbjuda 2+ med re-roll i ALLA fall, varför bara saves?

I övrigt var det inte något särskilt speciellt. Kul att de vill ta upp komp och inte kompa bort något som helst på Tau/skyttefronten utan endast den enda enheten i spelet som är näst intill odödlig mot just gunlines; Screamers. Många Tauspelare som är trötta på att faktiskt förlora ibland verkar det som.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Känns märkligt att förbjuda 2+ save med re-roll, då borde man förbjuda 2+ med re-roll i ALLA fall, varför bara saves?
Nej det borde man verkligen inte. Att träffa bra eller wounda bra är verkligen inte samma sak som att vara "odödlig".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av LillePer »

Hur bruten är kharn i CC eller en bloodthirsters piska? Ganska långtifrån en odödlig enhet.

(Inte ens en bs5 quad är brutet, banna gk vendread liksom? Nej skulle inte tro det)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Flogger »

Hur brutna är horrors bakom en aegis? Inte alls! Det enda de vill göra är att strypa den enda enheten vissa arméer (och spelare) inte kan hantera. Men för all del, spela 6 bredsidor och 4 riptides, de har väl aldrig varit ett problem? Nerfa det som gör det svårt för skyttelistor, de har det ju lite svårt..

Jag blir så trött...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av kombat »

reroll to hit är ganska brutet mot flyers och reroll to wound är ganska bra mot monster. Ska man ta bort det ena anser jag att man skall plocka bort det andra med.

Ett 2+ bör aldrig kuna rerollas bättre än med ett 4+ anser jag vara den bästa lösningen. Sen gäller det to-hit, to-wound och saves.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger skrev:Hur brutna är horrors bakom en aegis? Inte alls! Det enda de vill göra är att strypa den enda enheten vissa arméer (och spelare) inte kan hantera. Men för all del, spela 6 bredsidor och 4 riptides, de har väl aldrig varit ett problem? Nerfa det som gör det svårt för skyttelistor, de har det ju lite svårt..

Jag blir så trött...
Men för f..n Flogger, skärp dig!
Jag orkar inte förklara på hur många sätt du har fel och har läst fel. Mitt råd till dig är att läsa dom där länkarna en gång till och se om du kan hitta något som övehuvudtaget pekar på att de förslagna förändringarna kommer att gynna skyttearméer mer än närstrid.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av kombat »

Gonka problemet jag ser iaf med feast of blades "komp" är ju att den bara slår mot screamerstar de tar ju inte alls upp tex. seercouncil eller beastpack som är mycket värre. Dessutom kan de flesta tau listorna klara sig alldeles utmärkt även om man bara får ha 1 broadside enhet och en riptide. Man kan utan problem fortfarande köra farsight bomb. Deras komp slår väldigt lite mot eldar/tau vilket är enligt mig det stora problemet.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:Gonka problemet jag ser iaf med feast of blades "komp" är ju att den bara slår mot screamerstar de tar ju inte alls upp tex. seercouncil eller beastpack som är mycket värre. Dessutom kan de flesta tau listorna klara sig alldeles utmärkt även om man bara får ha 1 broadside enhet och en riptide. Man kan utan problem fortfarande köra farsight bomb. Deras komp slår väldigt lite mot eldar/tau vilket är enligt mig det stora problemet.
+1


Men visst är det kul att även USA tar steget och börjar kompa :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar