USA inför restriktioner

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av fredrik »

Ang screamerstar så fattar jag fortfarande inte varför man inte bara följer regelboken som klart och tydligt säger att fixed-value modifikationer (4++ från forewarning) appliceras efter kumulativa modifikationer (+2 från grimoire).

Alla regeltolkningar som vänder på detta ("invosaves är inte en characteristic och den där regeln gäller bara för characteristics", eller "forwarninginvot är inte en modifikation av ditt ursprungliga invosave utan ett helt nytt invosave och är därmed exkluderat från regeln för i vilken ordning modifikationer appliceras") kan jag, i all ödmjukhet, tycka kännas lite ansträngda. :)

Att helt banna grimoire baserat på (vad jag tror är) en feltolkning av reglerna känns lite väl drakoniskt.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Gonka Koff »

kombat skrev:Gonka problemet jag ser iaf med feast of blades "komp" är ju att den bara slår mot screamerstar de tar ju inte alls upp tex. seercouncil eller beastpack som är mycket värre. Dessutom kan de flesta tau listorna klara sig alldeles utmärkt även om man bara får ha 1 broadside enhet och en riptide. Man kan utan problem fortfarande köra farsight bomb. Deras komp slår väldigt lite mot eldar/tau vilket är enligt mig det stora problemet.
En av punkterna handlar om att sätta en gräns på antalet psychic powers per armé, det slår direkt mot och gör seercouncil i princip bannat, samt att "beastpack" (som jag antar är DE beasts med ett tankande shadowfield), blir jäkligt svajigt om man bara har exempelvis 3 chanser att få Fortune.

Hur kan du skriva att de flesta Taulistorna klarar sig utmärkt om både Riptide+broadsides är 0-1? De flesta taulistorna har ju betydligt fler av de där enheterna. Och Eldar... Hur många eldarlistor har du sett som har 0-1 av Wraithlords, warp spiders och Wraithknights? (Observera att jag bara gissar vilka enheter som kommer bli 0-1)

Det var väl allt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Luca Davo »

kombat skrev:Gonka problemet jag ser iaf med feast of blades "komp" är ju att den bara slår mot screamerstar de tar ju inte alls upp tex. seercouncil eller beastpack som är mycket värre. Dessutom kan de flesta tau listorna klara sig alldeles utmärkt även om man bara får ha 1 broadside enhet och en riptide. Man kan utan problem fortfarande köra farsight bomb. Deras komp slår väldigt lite mot eldar/tau vilket är enligt mig det stora problemet.

Punkt 5 omöjliggör ett seercouncil och en flying circus, vilket gonka koff påpekar ovan.

Fredrik: exemplet i regelboken, vilket jag antar att du syftar på, är att x2 strength appliceras före +1 i strenght (för en strenght 4 enhet); S4 x 2 + 1 = S9 Denna logik går inte att applicera på en screamerstar, vilken bygger på 4++ + 2 = 2++. Kanske en dålig förklaring, men det är ganska tveklöst egentligen.

Jag gillar deras minimalistiska ansats (en sådan som jag skapade en tråd om här för några dagar sedan). Perfekt balans/rättvisa går bara att uppnå ifall spelet stremlinas likt schack, vilket varken är önskvärt eller möjligt. Det viktiga är att täppa igen dem absolut tydligaste källorna till spelets obalans och nöja sig med det. Tvinga ner taket utan att trampa på valmöjligheterna; LBK-mallen är ett exempel på ett system som misslyckas med det sistnämnda.

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av fredrik »

Luca Davo skrev: Fredrik: exemplet i regelboken, vilket jag antar att du syftar på, är att x2 strength appliceras före +1 i strenght (för en strenght 4 enhet); S4 x 2 + 1 = S9 Denna logik går inte att applicera på en screamerstar, vilken bygger på 4++ + 2 = 2++. Kanske en dålig förklaring, men det är ganska tveklöst egentligen.
Nja alltså den exakta ordalydelsen från regelboken är "If a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any multipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values". (Multiple modifiers, sid 13 i iPad-regelboken) Demoner har 5+ invosave i grund, grimoire är en addition eller subtraktion och ger alltså 3+ eller 6+, Forewarning slutligen är ett set value som sätter deras slutliga save till 4+. Easy peasy. :)

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av kombat »

Att jämföra en flying circus med beastpack eller seer council är ganska löjligt enligt mig de är långt ifrån lika bra. Flying circus är en bra armé men inget brutet. (Har spelat circus flera gånger och de har väldigt svårt mot tex Tau) Att restricta psychic powers löser inte mycket.
Om man genomför de förändringarna som de har där så kan alla lika gärna spela eldar och tau för de är helt klart vinnarna med de restriktionerna

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Gonka Koff »

kombat skrev:Om man genomför de förändringarna som de har där så kan alla lika gärna spela eldar och tau för de är helt klart vinnarna med de restriktionerna
Vad är det du läser nånstans? Om man inför en uppsättning restriktioner, som nästan uteslutade berör just Tau och eldar, hur kan de då gynna just Tau och Eldar?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Luca Davo »

fredrik skrev:
Luca Davo skrev: Fredrik: exemplet i regelboken, vilket jag antar att du syftar på, är att x2 strength appliceras före +1 i strenght (för en strenght 4 enhet); S4 x 2 + 1 = S9 Denna logik går inte att applicera på en screamerstar, vilken bygger på 4++ + 2 = 2++. Kanske en dålig förklaring, men det är ganska tveklöst egentligen.
Nja alltså den exakta ordalydelsen från regelboken är "If a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any multipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values". (Multiple modifiers, sid 13 i iPad-regelboken) Demoner har 5+ invosave i grund, grimoire är en addition eller subtraktion och ger alltså 3+ eller 6+, Forewarning slutligen är ett set value som sätter deras slutliga save till 4+. Easy peasy. :)
Den 4++ som forewarning ger utgör inte en regel eller wargear som enheten har, utan det är en blessing. Enheten erhåller en blessing in the begining of the movement phase medan GoT kan användas när som helst during any point of the movement phase.

Mitt första argument mot ditt resonemang var inte tydligt, men det ovan är det. Forewarning kastas vilket ger enheten en 4++, sedan används GoT vilket ger enheten +2 till sin invo. Sidan 13 i RB kan inte appliceras i detta fall, skulle jag med styrka vilja påstå.
kombat skrev:Att jämföra en flying circus med beastpack eller seer council är ganska löjligt enligt mig de är långt ifrån lika bra. Flying circus är en bra armé men inget brutet. (Har spelat circus flera gånger och de har väldigt svårt mot tex Tau) Att restricta psychic powers löser inte mycket.
Om man genomför de förändringarna som de har där så kan alla lika gärna spela eldar och tau för de är helt klart vinnarna med de restriktionerna
En flying circus utgör fortfarande en toptierlista, och även om den inte kan tävla med det värsta eldar och Tau kan bygga så skulle det gör spelet gott ifall den listan (flying circus) förbjöds. För många listor utanför Tau (waveserpentspam är också en hård counter i och med deras möjlighet till tank shock...) utgör en flying circus en väldigt dålig matchup. Om inte detta vore nog är det en förbannat tråkig lista att spela emot för många arméer, precis som en flyer heavy lista (vilka förbjuds av punkt 8). Flying on the table, flying off the table, flying on the table, flying off the table osv... Tau och Eldar lär drabbas hårdast av punkt 2.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Halvar »

Luca Davo skrev:
fredrik skrev:
Luca Davo skrev: Fredrik: exemplet i regelboken, vilket jag antar att du syftar på, är att x2 strength appliceras före +1 i strenght (för en strenght 4 enhet); S4 x 2 + 1 = S9 Denna logik går inte att applicera på en screamerstar, vilken bygger på 4++ + 2 = 2++. Kanske en dålig förklaring, men det är ganska tveklöst egentligen.
Nja alltså den exakta ordalydelsen från regelboken är "If a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any multipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values". (Multiple modifiers, sid 13 i iPad-regelboken) Demoner har 5+ invosave i grund, grimoire är en addition eller subtraktion och ger alltså 3+ eller 6+, Forewarning slutligen är ett set value som sätter deras slutliga save till 4+. Easy peasy. :)
Den 4++ som forewarning ger utgör inte en regel eller wargear som enheten har, utan det är en blessing. Enheten erhåller en blessing in the begining of the movement phase medan GoT kan användas när som helst during any point of the movement phase.
fast det har väl knappast någon betydelse när en regel kommer till enheten, bara att den finns där när den påverkar resultatet av situationen. får du en blessing på dig så får enheten en effekt/regel och om inget annat anges eller kommer i direkt konflikt med vanliga regler om hur man gör saker så är det fortfarande de reglerna som reglerar hur reglerna ska spelas.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Ancalagon »

Precis som Halvar skriver spelar det ingen som helst roll i vilken ordning enheten har fått olika effects på sig.

I just det här fallet blir det bara aktuellt när de faktiskt ska slå save. Då kollar man vilket save de har. De har 5++ i grund, de är påverkade av något som ger dem +2 och de har även en annan effekt som ger dem 4++. Den ena är en modifiering eller bonus, den andra är en set value. Enligt regelboken ska de just då appliceras i den ordningen multipla modifiering alltid görs, precis som i Fredriks exempel.

Att försöka komma runt det genom att hävda att "en Blessing är inte en regel" är befängt.

Jag förstår varför en del tolkat det så, men håller verkligen inte med om logiken bakom det.

Luca Davo
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 feb 2012, 15:37

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Luca Davo »

Halvar skrev: Nja alltså den exakta ordalydelsen från regelboken är "If a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any multipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values". (Multiple modifiers, sid 13 i iPad-regelboken) Demoner har 5+ invosave i grund, grimoire är en addition eller subtraktion och ger alltså 3+ eller 6+, Forewarning slutligen är ett set value som sätter deras slutliga save till 4+. Easy peasy. :)
Forewarning måste kastas först och ger enheten en 4+ invo, punkt. GoT måste kastas efter detta, och vad det gör är att ge enheten +2 på dennes invo. Jag säger såklart inte att detta inte rör sig om regler, det jag säger är att det som står på sidan 13 rör, för enheten, interna regler medan forewarning/GoT rör sig om, för enheten, externa regler. Reglerna på s. 13 rör inte vad som sker när en screamer star skapas. I och med att det rör sig om externa buffar blir tidsordning relevant.

För att argumentera mot detta måste ni säga att forewarning inte kastas före i tid, eller säga att en enhet på vilken forewarning har kastas inte har en 4++. Codex trumfar regelboken (precis som med hammerhand och force hammers).

Skriv svar