GoB-Komp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: GoB-Komp

Inlägg av Kimich »

Ni säger att komp 15 ska vara ganska standard, men på vilken poängsumma då?
Om man kollar lite så kompar det ca 1-2 komp per 100p Det går inte riktigt ihop även om man spelar med "snälla" enheter.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: GoB-Komp

Inlägg av Flogger »

GoB Open är på 1500p komp 15. Så 100p/kompsteg. Vill man alltså ta något riktigt ostigt och hårt kommer man också få ta något mesigt och snällt :)

Än så länge fungerar det utmärkt på vår förening med Demoner, Nids, SM, Orks och Eldar. Inga problem alls. Det blir mjuka roliga listor :)
Resterande arméer återstår att se, vi testar hela tiden. Men ni är mer än välkomna att skicka PM med input och exempellistor och kom gärna med konkreta förslag då det är enklare för oss än när någon säger "det där är för hårt strypt!". Vi tar in allt som folk säger och diskuterar det mellan oss.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: GoB-Komp

Inlägg av Boggalogg »

Flogger skrev:GoB Open är på 1500p komp 15. Så 100p/kompsteg. Vill man alltså ta något riktigt ostigt och hårt kommer man också få ta något mesigt och snällt :)
Men hur kan ni kompa assaultmarines dubbelt så hårt som assault terminators? Jag förstår det fortfarande inte... Det hårda är snällkompat, och det mjuka går inte att få in pga komp/poäng.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: GoB-Komp

Inlägg av Fenris »

+1 på att combat squads behöver kompas, kanske 1 för scouts, 2 för marines och 3 för termosar.
+1 på att Crimson huntern är riktigt billig i komp.
Några småmissar har gjorts på antalet warlocks, där 5 warlocks finns med för både 3-5 och 5-7.
Liknande miss på Dark reapers, 3-4 reapers verkar inte kompa alls?
Edit: 11 Guardians faller emellan också.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
msg
Inlägg: 270
Blev medlem: 30 dec 2013, 14:42
Ort: karlstad

Re: GoB-Komp

Inlägg av msg »

Jag spelade en match på 1500 pts i dag och räknade sedan ut den med GoB-mallen nu ikväll. Jag hade en eldar-lista (Iyanden) som toppade 22 poäng och min motståndare en orc-lista som blev 17. Generellt sett tycker jag komp-mallen känns bra.. även om jag blir tvungen att banta min lista rejält.. vilket kan bli lite klurigt om jag ska kunna behålla Iyandens wraithtema..

En tanke som slog mig efter vår match, som slutade 22-18 till mig, är att den som har lägre komp i en match skulle få mellanskillnaden i VP? Exempelvis i matchen vi spelade så vann jag visserligen med 22 poäng mot 18. Min komp var emellertid 5 poäng högre och om min motspelare skulle fått mellanskillnaden så hade han vunnit med 23-22. Bara en tanke.. vet inte om det är hållbart eller om ni redan har tänkt så.

Jag känner visserligen att eldars wave serpent är bra, men inte überbra om man inte har för många... serpentspam är elakt och ska såklart straffas. Kanske kan man tänka sig att det första serpenten i armen kompar en 2:a och har man fler så lägger man på 1 extra för varje serpent.. så har man tre båtar kostar det 9 poäng med andra ord.. Eller så kanske båtar med SL kan kompas hårdare..
********************
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Användarvisningsbild
GoB40k
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 apr 2014, 14:19

Re: GoB-Komp

Inlägg av GoB40k »

Härligt att läsa era kommentarer och tankar, kul att se sådant engagemang! :wub:


Version 1.6 ligger uppe nu med ett gäng förändringar, bland annat flera saker ni har yttrat här. Vi uppskattar er hjälp ska ni veta!



Angående att köra aktiv komp med denna mallen, det har funderats på, däremot kommer vi inte göra det nu till GoB Open utan det kommer i så fall bli till en framtida turnering :)

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: GoB-Komp

Inlägg av Gonka Koff »

Det ser ut som att det blivit fel för Tyranid Warriors, gissar att 1-3 st ska kompa 1?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
msg
Inlägg: 270
Blev medlem: 30 dec 2013, 14:42
Ort: karlstad

Re: GoB-Komp

Inlägg av msg »

Jag ser att wraithlord har gått från 2 till 1 i den nya versionen.. vilket såklart känns kul för mig som spelar Iyanden. Men om man jämför men knighten som kostar 4 så kanske 1 känns lite för lite för lorden.. Kanske kan man tänka sig 1 poäng för den första WL i armen. 2 poäng för den andra osv..

Crimson hunter på 2p känns lite mycket tycker jag.. oftast så blir den ju nedskjuten rundan efter att den kommit in.. däremot känns 2 poäng ok för en hunter exarch.. bs 5 gör en stor skillnad på hunterns effektivitet. Men som sagt bara mina åsikter =)

Tror jag ska låna er kompmall när den är färdig och köra en klubbturnering för att testa hur den fungerar med aktiv komp ;) Har ni tänkt lägga till IA också?
********************
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Användarvisningsbild
msg
Inlägg: 270
Blev medlem: 30 dec 2013, 14:42
Ort: karlstad

Re: GoB-Komp

Inlägg av msg »

Såg precis att ni har ett tillägg om man upprepar samma enhetsval.. så glöm tidigare kommentar.. då känns WL ok för 1 poäng. ;)
********************
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

warman
Inlägg: 44
Blev medlem: 08 aug 2013, 20:26

Re: GoB-Komp

Inlägg av warman »

Kommer formationerna/dataslates från Deathstorm komma in eller ska de behandlas som generella modeller? T.ex. Captain Karlaen, Cassor the Damned, Raphen's Death Company etc.

Skriv svar