GoB-Komp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: GoB-Komp

Inlägg av Kaptenen »

Ja! Generalisera mera, ju enklare ju bättre.
De bästa lösningarna uppnås inte när det inte går att lägga till fler saker, utan när det inte längre går att ta bort något.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: GoB-Komp

Inlägg av refabricated »

Gillar att ni jobbar med komp.

Men det känns som att man vill vara mindre eller mer detaljerad än vad ni försöker vara. Med det sagt, lite snabb-kritik(kommer mer när jag kommer hem).
- CD känns som det starkaste alternativet alla dagar i denna mall. Max hundar/drlnes och belakor kommer lätt igenom(8-9 i komp). På den nivån är de enheterna helt ohanterliga. Öka belakor till 8-9 ensam och lägg in nån form av eskalering på hund/drone enheter. Invis e cp, invis jätte-enhet e ännu värre.
Mer kommer in8m nån vecka
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: GoB-Komp

Inlägg av refabricated »

Har funderat lite mer på saken under en frukost. CD känns bäst i mallen mkt för att de kan ta dyra enheter. Konstigt resonemang?(Jeppa och Hylander vet vad jag menar) Jag skall förklara.
10 Guardians kostar 90pts och 1 komp. == 0.0111 komp per poäng
20 khorne hundar kostar 440(?) och 3 komp. == 0.0068 komp per poäng

Altså kompar guardians typ dubbelt så hårt som khorne hundar. Jag får mkt mer pang för pengarna genom att köpa khornehundar. Lägger man till eskaleringsstraffet blir det ännu skevare.
Mitt tips till er är att kolla igenom hela mallen och räkna på alla enheter på detta sättet, se vad ni hittar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: GoB-Komp

Inlägg av Gonka Koff »

Angående Refabs resonemang så fanns det en liknande mall för en massa år sedan. Metoden för att knäcka ett sådant system är att räkna ut "komp per poäng" för alla enheter och bygger armén med dom siffrorna istället för den aktuella mallen. Hålen visar sig då snabbt och tydligt.
Jag är skeptisk till att det går att få till nåt i den här stilen som fungerar utan att pilla ordentligt i detaljer.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: GoB-Komp

Inlägg av Silvertejp »

Kommer ihåg ett BSK för 5(?) år sen när genstealers kompade -2 per enhet i gamla RT-mallen och det var rimligt när man spelade 5-10 genstealers. Danskarna de året hade en lista som var 150ish genstealers, 30 i varje enhet tror jag det var på den tiden. Deras lista kompade galet högt och funkade löjligt bra i det metat. Slutsats: storleken har betydelse ;)

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: GoB-Komp

Inlägg av petrus »

Ja det där är ett intressant fenomen, många kompmallar basserar sina + och - på ett okompat meta, men man behöver egentligen basera dem på det metat som man försöker skapa med kompmallen. Det blir ett lätt rekursivt resonemang, var med och försökte göra det i fantasy när jag var ansvarig för RT mallen där, men det är väldigt svårt och det gick väl om jag ska vara ärlig lite sisådär :-)

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: GoB-Komp

Inlägg av Boggalogg »

Flogger skrev:T5 2+ save snubbar bör inte kosta 1, det känns för snällt. Särskilt när de kostar så många poäng.
Menar du på fullt allvar att en enhet som inte är värd sina poäng i codex ska straffkompas?
Flogger skrev:Vanguards är som assault marines fast bättre.
Se tidigare inlägg för kommentar på den...
Flogger skrev:Sternguards är bra, men ska du ha 2 enheter kostar det 1 extra. En enhet sternisar känns ok på 2.
Här håller jag med.
Flogger skrev:Command squad kostar rätt många poäng, samt har tillgång till Bikes, FnP, massa grav o.s.v.

Återigen, straffkomp? En en redan dyr enhet blir ännu dyrare, skulle vilja veta hur ni tänkte.

Missförstå mig rätt här, det är bra att någon jobbar på det här med komp, men här tänker ni helfel. Det är som att säga att folk röker för lite, så vi höjer skatten på tobak!

patrik thoren
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 aug 2009, 15:53

Re: GoB-Komp

Inlägg av patrik thoren »

En liten fråga....varför kompar Whirlwind 1 på Space marines och Blood Angels men inget på Dark Angels är den sämre bara för den är grön? :mrgreen:

Ni kanske har missat detta.

Med vänlig hälsning
Putte

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: GoB-Komp

Inlägg av Flogger »

Dyra enheter på komp 2 är bättre än billiga enheter på komp 2. Så är tanken kring poängsumman, detta har diskuterats lite av Olof här i tråden.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

patrik thoren
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 aug 2009, 15:53

Re: GoB-Komp

Inlägg av patrik thoren »

Ytterligare en fråga hur tänkte ni när Pask Kompar 0?

Skriv svar