Hur används komp i praktiken?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Hur används komp i praktiken?

Inlägg av Jesper77 »

Är ganska ny inom 40k och har börjat intressera mig för detta med komp för att eventuellt delta i turneringar. Har kollat igenom kompmallen och tror jag förstått hur man ska räkna ut kompen för ens arme. På turneringar finns det alltså trösklar för hur låg ens komp får vara. Men om det skiljer sig i komp mellan två spelare och gränsen för komp är 20. Vi säger att den ena har en komp på 35 och den andra en komp på 25, vad händer då? Spelar det ingen roll att de båda har olika komp bara de klarar gränsen eller får den med "snällare" komp någon fördel?

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Hur används komp i praktiken?

Inlägg av Neth_Oni »

Till att börja med kan jag säga att det här med komp är en hel vetenskap ;)

Det finns en mängd olika kompsystem och turneringar som använder samma på olika sätt. Vissa turneringar sätter en tröskel på hur hård en lista får vara, vissa sätter även tröskel på hur snäll en lista "får" vara. Ta gothcon som exempel som använder sig av den nya "svenska kompmallen" och har valt att listor inte får hamna under 10 i komp men också att listor över 20 i komp inte får ut något av att vara över 20. Så kommer du till exempelturneringen med, säg en komp 22 lista, så räknas den som komp 20 för turneringens ändamål. Likaså en komp 25 skulle också bara vara komp 20. Så de blir att räknas som samma komp även fast de "egentligen" inte är det och inga poäng kommer dras från nån av spelarna. 35 är omöjligt att få i den mallen så kan vara en idé att läsa den igen ;)

Sen finns det andra turneringar som väljer att använda sig av komp på andra sätt. Som exempel kan det vara en turnering som bara sätter en tröskel (säg 10) och sedan är det inget mer. Så du kan komma med en komp 20+ lista och inte få några fördelar alls mot en komp 10.

Det finns turneringar som använder sig av så kallad "subjektiv komp" där de som mest kanske utgår från en mall men annars är bedömningen av listornas hårdhet gjorda av arrangörerna specifikt till den turneringen. Då får man helt enkelt försöka bilda sig en egen uppfattning om listan är hård eller inte för att på plats (oftast) till slut få veta vad arrangörerna tycker.

Även på turneringar som kompen påverkar matchresultaten aktivt kan det vara stor skillnad. På gothcon får man sin komp som turneringspoäng innan match 1 för att ytterligare öppna upp för snällare listor men det är inte alltid det är så.

Skriv svar