Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Flygmaskin »

Det kommer alltid att bli diskussioner kring komp.

Är det subjektiv komp som gäller så kommer det alltid gnällas på arrare från ett eller annat håll då det är omöjligt att pricka 100% rätt på alla listor och dessutom vara helt synkad med den som gjort listan.

Är det kompmallen man går efter i en annan turnering så kommer en och annan att lipa över att den är ofullständigt och full av hål att krypa igenom. Dessutom brukar alltid mallen straffa Din lista mer än din motståndares. Utöver kryphål och diverse annat böös kommer någon att klaga på att det är ömjligt att bygga en fluffig lista med ett ballt tema.
- A! Asså, alla mina Nobs gillar motorcyklar för det är kul, kul med trimmade motorer!

Kör man utan någon form av komp kommer någon att få tokstryk av en lista med dubbla councils på bikes och klämma ut en knekt i brallan av ilska och gnälla på någon arrare om att spelet är obalanserat och kräver restriktioner.

Personligen tycker jag att en sund mix av olika turneringar med olika syn på restriktioner är roligast. Vanligtvis brukar jag ligga på medelkomp, men i år på gothcon kände jag för att ta i lite extra och fick komp 1. Jag var medveten om att min lista var hård och blev inte bitter över den stolta ettan. Visst, jag hade gärna velat ha 5 på listan, men det är inte min sak att bedömma.

Shout-outs till er som orkar dona med turneringar och sedan ta tzunamin av gnäll efteråt!
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Nefrums »

+1

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av HeadWar »

+2

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av cadelin »

Nefrums skrev:man skall alrig klaga på folk som ställer upp och gör saker så som att arra konvent.. vill man inte att arangörerna ska vara med och spella är det fritt fram att arra en turnering där man inte spelar.
Jag håller med dig, men å andra sidan så måste man få ge konstruktiv kritik. Jag tycker Jocke förde fram en punkt som visar den stora svagheten i subjektiv komp på ett behärskat och bra sätt.

Gnäll för gnällets egen skull är aldrig bra, men om man inte tar åt sig av rationellt formulerad kritik så blir aldrig turneringarna bättre.

Jag vet inte men jag har inte sett samma mängd kritik riktad till mallkomp eller kompfritt som vi sett under den här subjektiva kompen.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Silversixx »

Men kritiken har ju gått ut på att folk har gått efter kompmallen och antagit att den reflekterade arrangörernas subjektiva bedömning.
Det kan man kanske inte belasta kompbedömarna med?

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Nefrums »

man borde kanske kunnat lista ut att man inte borde jämföra med kompmallen efter kommentarer som:
Hylander skrev:Ni bör INTE jämföra med RT mallen

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av egge »

cadelin skrev:
Nefrums skrev:man skall alrig klaga på folk som ställer upp och gör saker så som att arra konvent.. vill man inte att arangörerna ska vara med och spella är det fritt fram att arra en turnering där man inte spelar.
Jag vet inte men jag har inte sett samma mängd kritik riktad till mallkomp eller kompfritt som vi sett under den här subjektiva kompen.
Fast där säger jag emot. Jag tror arrangörer som använder mallkompen inte får så mycket klagomål för att (1) folk känner till mallen, (2) all kritik mot mallen kommer i förslagstrådarna på detta forum och (3) kritiken riktas mer mot mallskaparna genom att komma med förslag på förbättringar än i en komptråd för turneringen.

Jag tror att man skulle kunna hårddra det och säga att alla förslag på mallen innebär samtidigt klagomål på den. Medan subjektiv komp hamnar i en tråd så hamnar mallens åsikter i armétrådarna. Min kritik mot mallen (vilken jag tycker är jätte bra och uppskattar alla arbete med den!) hamnar på en arrangörssida: kan mallen få fram det jag vill och bedöma hela arméer och se till att kompen påverkar precis så som jag vill?

Jag tycker det är kul att jämföra subjektiv komp med mallen. Men de har två olika tillämpningsområden.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Silversixx »

Nefrums skrev:man borde kanske kunnat lista ut att man inte borde jämföra med kompmallen efter kommentarer som:
Hylander skrev:Ni bör INTE jämföra med RT mallen
Precis min poäng, men om man ser över de klagomål som varit så har de flesta börjat i stil med "Asså, jag hade liksom 50 enligt kompmallen...".

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av cadelin »

Ja absolut, kritik som börjar enligt ovan är inte särskilt bra formulerad.
Men låt oss anta att mallen är en form av consensus från 40k sverige om vad som är bra och dåligt.
GC valde subjektiv komp pga att de vill ta mer hänsyn till synergin än i mallen.
Detta köper jag fullt och fast.

Det ger oss att anta att folk som är mycket meriterade som ska bedöma komp kommer att bedöma den till viss del enligt mallen.

Min egen upplevelse var dock att de kompade folk konstigt med tanke på sina egna riktlinjer. Och det är väl lite det som Jocke också försökte säga.

Skriv svar