Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av HeadWar »

Bryter ut diskussionen om kompbedömning från GothCon-tack-tråden.
//Moderator-HeadWar

Simon Talltorp skrev:Kompen... Jag skickade in samma lista som förra året. exakt samma lista som förra året, och tänkte att det kommer att resultera i samma komp som förra året, hu så fel jag hade...
* 2009 hade jag 13 av 30 i komp.
* 2010 hade jag 1 av 20 i komp.

Hur gick detta till? Arrangörerna sa på uppropet att listorna som skickats in i år var mycket hårdare än förra året och att kompen justerats upp för att få in listorna i en jämnare fördelning. Bra tänkte jag, då kommer jag att få högre komp än förra året, hu så fel jag hade...
* 13/30 översatt till X/20 =8,66...

Detta borde ha landat mig på (med uppjusteringen för alla andra listor) på säg 9-10 i komp. Då jag lade fram detta för arrangörerna sa dom att min lista antagligen var felkompad förra året och att exempelvis meganobs är bättre än dom trodde förra året då Jeppa vann med dom förra årets GC. Till viss del kan jag hålla med dom men att då ge mig 1 i komp för fem meganobs utan bosspole tycker jag är kass. Andra saker i min lista är två deffrollas, som funkar likadant som förra året, PF på alla nobs, som funkar likadant som förra året och två looted wagons med boomguns som funkar likadant som förra året (och ska ge plus i komp).

Så hur gick jag från komp 8,5 till 1? LBK som förening kompades hårdare än någon annan förening på hela GC-2010. hade vi rövhårda listor? både ja och nej, Davids var nog värd 0-1 i komp i min bok men övriga listor som fick 3-5 i komp var inte så hårda om man jämförde med dom listor som fick runt 10 från många andra föreningar.

Subjektiv komp is teh sux...
Fast, ärligt talat, det där är ju en absurt hård lista. Trodde du verkligen att du skulle få strax under medel i komp på den?

Det kanske är så att ni spelat hårdare och hårdare listor hemma på LBK, och inte är riktigt "i fas" med resten av 40k-Sverige i bedömningen av vad som är hårt och inte?

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Simon Talltorp »

Jag tror att det ligger en del i det du säger då vi har ett hårdare klimat på LBK vad gäller kompetetiva listor och kompetetivt spelande men därmed ska ju inte våra listor bedömas hårdare än andra klubbars listor. Förra året fick jag strax under medel för att ingen visste hur bra jag är som spelare, i år stod det LBK bakom namnet och då bedömdes jag hårdare, det är min tolkning av det... Jag kommer att exemplifiera detta under kvällen.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av the godfather »

tror inte det är lbk som gör't. utan att ni alla från lbk hade hårdare listor än oss andra. detta är en klassiker fast med "håkankomp" eller "jeppakomp". och de har ofta slinkit igenom ändå, oavsett namn på spelaren...
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av paintner »

att arrangörer som bedömmer är med och spelar väcker väl alltid frågetecken hur ärliga de än må ha varit i sina bedömningar.

utveckla ett system för anonyma listor? så som det funkar på tentor på universitet?
alla som registrerar sig får ett nummer som man skriver in på sin lista. så riskerar ingen att känna sig diskriminerad =p
- black templars @ time of ending -

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Booogeyman »

Simon Talltorp skrev:Jag tror att det ligger en del i det du säger då vi har ett hårdare klimat på LBK vad gäller kompetetiva listor och kompetetivt spelande men därmed ska ju inte våra listor bedömas hårdare än andra klubbars listor. Förra året fick jag strax under medel för att ingen visste hur bra jag är som spelare, i år stod det LBK bakom namnet och då bedömdes jag hårdare, det är min tolkning av det... Jag kommer att exemplifiera detta under kvällen.
Bringit to the people!

Lägg upp listan, där folk kan välja om den är hård eller medel.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Booogeyman »

paintner skrev:att arrangörer som bedömmer är med och spelar väcker väl alltid frågetecken hur ärliga de än må ha varit i sina bedömningar.

utveckla ett system för anonyma listor? så som det funkar på tentor på universitet?
alla som registrerar sig får ett nummer som man skriver in på sin lista. så riskerar ingen att känna sig diskriminerad =p
Det krånglar till det, enklar att bedömma alla andra listor och sedan låta utomstående se alla listor med komp. För att sedan sätta komp på arrlistorna.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

svenska40k-konto skrev:Lägg upp listan, där folk kan välja om den är hård eller medel.
http://tok.sverok.net/gothcon40k/signup ... owArmyList#

(Fast vill man kompbedöma den ska man nog göra det i en annan tråd, innan den här spårar ur fullkomligt.)

Den där sidan tycker jag för övrigt ligger på pluskontot, jag tycker det är kul att kunna se vad alla andra på turneringen har spelat, inte bara de fem-sex man råkade möta.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Gonka Koff »

Förhandsgranskning och preliminär komp som funnits tidigare år var väldigt bra för att minska kompchock vid ankomst till göteborg. Det kanske låter konstigt, men det är väldigt svårt för många att ha ett ens ungefärligt hum om vilken komp en lista kommer att få.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Mortarion »

@Simon Talltorp: Att du känner att du har fått felaktig komp är naturligtvis tråkigt. Och vilken komp en lista bör ha är subjektivt, så jag tänker inte försöka övertyga dig om att den skall ha en viss komp. Men jag tänkte försöka klargöra några saker.

Föreningstillhörighet har i sig inget med kompen att göra. Det dokumentet vi använde när vi satte kompen skrev inte ens ut förening på spelarna. Däremot kan olika föreningar/spelkulturer ha olika uppfattning om vad som är hårt eller bra.

Kompen är inte statisk utan ändrar sig över tid. Precis som att en kompmall ändras ändras också den subjektiva uppfattningen av vad som är bra. Delvis beror det på att man inser att vissa enheter är effektiva och delvis på att nya codexar släpps och metaspelet ändras. Därför ändrades även riktlinjerna i år jämfört med förra året. Till exempel ströks Looted wagon med boomgun från saker som skall ge plus och deffrollas, stora enheter ork boyz, battlewagons och meganobz med transport lades till på saker som skulle ge minus (de två första under mycket minus).

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:Förhandsgranskning och preliminär komp som funnits tidigare år var väldigt bra för att minska kompchock vid ankomst till göteborg. Det kanske låter konstigt, men det är väldigt svårt för många att ha ett ens ungefärligt hum om vilken komp en lista kommer att få.
Numera finns det ju faktiskt en kompmall som för det mesta ger åtminstone en ungefärlig bild av hur hård en lista är.

Skriv svar