Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av egge »

Är det bara jag som fick systrarna till 39? Fordonsminuset genererar ju -21 utöver -33 i grund.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:Är det bara jag som fick systrarna till 39? Fordonsminuset genererar ju -21 utöver -33 i grund.
Jag får det till 36. :)

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Klus »

HeadWar skrev: Systrarna och Tyraniderna möjligen, de andra är ju bara ett par steg. Men jag nog tycker att de förtjänade det, på ren copy-paste om inte annat.
min lista hade iaf tervigons, prime, warriors, gants, stealers, lictors, zoan, tyrannofex och mycetic spore.
Enda sakerna som var helt copy-paste var zoan i pod. Totalt 9 olika "saker" varav tervigons var 1HQ och 1Troop.
Visst det finns elaka saker i listan, jag försöker kompensera med snälla saker men det verkar inte göra nån skillnad.
Listan är inte kass och den är inte snäll, men om man kollar på hur mycket svinigare den går att göra hade det så lätt varit värt att byta de 3 kompen mot en 0a.

Vet inte vad du vet exakt om listorna headwar, men jag ser inte riktigt vad jag kan göra för att få bättre komp med listan jag körde utan att förstöra den, hade 4 loler enheter jag inte ens ville ha i listan som jag tog för "att få bättre komp".
Det är möjligt att listan är för hård ändå och att den har nån superkombo jag missade när jag gjorde den, meningen är inte alls att dra upp lipet igen om att "jag blev felkompad".

Men då jag nu misslyckats med att få en okej-kompad lista som inte autodör mot allt så får jag välja mellan att köra all-out elak lista som ger bättre matchresultat och 0 in komp, eller sämsta listan som förlorar mot allt och "kanske" får bra komp. Jag väljer nog elak lista då jag visat mig vara inkapabel att göra en medelsnäll lista.

Kan passa på att säga att den sämsta listan av våra var IG listan som fick 7 i komp, vet inte om någon la märke till den men det var 2 skjut-plan, 1 bil, 2 basilisker och sen 100000 vanliga guards utan bil som bara går in på spelbordet och väntar på smek, kan inte förstå hur man nånsin ska kunna vinna med en sådan lista mot en vettig lista, och med 7 i komp kan jag inte förstå hur man nånsin skulle kunna placera sig över hälften.

Meningen med att jag säger detta är fortfarande inte att jag vill lipa(blabla) utan att jag inte tycker det är riktigt kul att få höra "att man förtjänade det" när jag inte håller med.

Ps. Behöver inte veta vad någon tycker om "bedömningen" på dessa listor, kommer bara leda till massa offtopic om vad som är rättvist och inte rättvist etc.

Förresten sorry för dåliga namnen jag gav, trodde inte det var en jätteseriös lista.
Här är de rätta namnen:
Per-Anton Walander = jag
Karl-Johan Walander = skulliz
Mikael Andersson = Mikael
Oskar Larsson = ogge
Christoffer Andersson = chris
Systerlistan stämmer det förresten med att det inte var 50, blandade ihop den med en annan av hans listor jag mötte strax innan GC. Den riktiga listan låg på 40mallkomp efter vad papperet säger, vet inte om det är felräknat dock eftersom ni får det till 39 och 36 :S
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av HeadWar »

Ah, jag tittade på fel Tyranid-lista. Det är mycket riktigt bara de två hårdaste sakerna som är copy-paste.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag var bara tvungen att kontrollera, men enligt mallen fick jag min komp till 27 och fick 1 på gothcon. Att jag sedan med lite snabbt smink nog kunde tryckt upp listan på 35-40 utan att ha gjort den mycket sämre visar bara ytterligare på fördelarna med subjektiv komp
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Klus »

HeadWar skrev:Ah, jag tittade på fel Tyranid-lista. Det är mycket riktigt bara de två hårdaste sakerna som är copy-paste.
Ja, de enda antimech sakerna i listan förutom tyrannofexen. Hade ju kunnat göra listan bättre istället och bytt ut ena enheten mot hive guards, så hade jag inte "copy-pasteat" och fått bättre komp? eller hur funkar det?

Trodde att man kompades efter hur "hård" listan är och inte efter hur mycket man copy-pastade, rätta mig om jag har fel.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av cadelin »

johan
så grisig lista hade du inte

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Trodde att man kompades efter hur "hård" listan är och inte efter hur mycket man copy-pastade, rätta mig om jag har fel.
Läste du inte riktlinjerna? :roll:

"Allmänna Minus
...
Generellt: Upprepningar av enheter (ej troops), vapen och upgrades om det finns möjligheter att variera."

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av cadelin »

Jag har räknat lite och stulit lite och sammanställt en liten tabell.
jag vet att den är lite kladdig men
diff är GC10- mallkomp
Och procenten är den absoluta differansen delat med 20 dvs procventuell svängning både upp och ner.

Jag tycker om man tittar på siffrorna att det skiljer sig för mycket.
Det som vi tex i LKPG upplevde var att alla fick under kompmallen och så var det, vissa mer än andra. Trots att de flesta hade "sminkat" enligt GC mallen för att få plus.

KUK! nu glömde jag föra in top 10 som jag räknat på ajja fixar det imorgon
nu hem.
Bilagor
GC2010.ods
(24.29 KiB) Nerladdad 173 gånger

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Klus »

HeadWar skrev: Läste du inte riktlinjerna? :roll:

"Allmänna Minus
...
Generellt: Upprepningar av enheter (ej troops), vapen och upgrades om det finns möjligheter att variera."
Ok så en enda copy-paste i hela listan som gör den sämre än om man kört olika enheter ger alltså sämre komp för att en riktlinje säger så.
Trodde meningen med subjektiv komp var att bedömningen blev mer omfattande, men om man ska ge något sämre komp utan att det förtjänar det för att en riktlinje säger så, tappar ju subjektiva kompen sin vits och man kan lika gärna köra mall.

Om jag har med 3 likadana pyrovore enheter med 3 pyrovores i varje så får jag alltså sämre komp än om jag har en zoanenhet, en pyrovore enhet, och en lictor enhet.

Hoppas du förstår mitt resonemang, den subjektiva bedömningen av armén borde ju gå över en enda riktlinje.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Skriv svar