Namnkomp/rankingkomp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Röde »

Fast 40k i sig har ju kortat ner speltiden iom att varje match ska förberedas med spells och traits och massa olika val. Man får inte korta för mycket för då ryker en del trevlighetsfaktor.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:en redig galen spelhelgsturnering borde ju gå att fixa under semestertider kanske ;)
Ska fan satsa på att få igenom detta!

40K IRONMAN here we come!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Jag har en ny spelidé på gång. Men tyvärr är den lite exkluderande av dig, Flogger ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:Jag har en ny spelidé på gång. Men tyvärr är den lite exkluderande av dig, Flogger ;)

:cry: :cry: :cry:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

Hylander skrev:
Gonka Koff skrev:
Kanske är just WDL i kombination med BP som tiebreaker ett riktigt bra system. Dels minskar man sten-sax-påselistor och dels måste man aktivt plocka poäng i sina matcher?
Så länge du har tillräckligt med matcher. Det är där alla problem finns.

De flesta system hade funkat klart bättre med lite fler matcher.
Men, antalet matcher som krävs för att det ska bli en "matematiskt korrekt vinnare" kan väl ändå inte ha med att göra om det är WDL-eller Battlepoints? Det är ju en annan diskussion. Eller har vi två parallella spår här som jag inte uppfattat?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Äh vi får snacka om det på SM istället ;)

Idén Flogger, kan ni själva köra med lite lite andra klubbar. Jag tänkte skriva en post om det hela...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev: Men, antalet matcher som krävs för att det ska bli en "matematiskt korrekt vinnare" kan väl ändå inte ha med att göra om det är WDL-eller Battlepoints? Det är ju en annan diskussion. Eller har vi två parallella spår här som jag inte uppfattat?
Jo det har det. I ett system där det inte finns grader av vinst krävs det fler matcher för att få fram en ensam vinnare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Flogger skrev:
Hylander skrev:Jag har en ny spelidé på gång. Men tyvärr är den lite exkluderande av dig, Flogger ;)

:cry: :cry: :cry:

Här:

http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=14588
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:
Gonka Koff skrev: Men, antalet matcher som krävs för att det ska bli en "matematiskt korrekt vinnare" kan väl ändå inte ha med att göra om det är WDL-eller Battlepoints? Det är ju en annan diskussion. Eller har vi två parallella spår här som jag inte uppfattat?
Jo det har det. I ett system där det inte finns grader av vinst krävs det fler matcher för att få fram en ensam vinnare.
Bara så att alla har begripit: jag (och Daniel) föreslår Tiebreaker, det blir då ett system som liknar det som används på ETC.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av katzenjammer »

Är det helt otänkbart att sänka poängsumman (vad som är standarden), samtidigt minska speltiden och köra ett system med en sideboard? Alltså typ 2,5 h, 1500p där det ges möjlighet att ha 200-300 p sideboard?

Exempelvis en arme med 1200p och två varianter på hur de sista 300p spenderas (det blir alltså 1500p på brädet)?
Flesh is a design fault

Skriv svar