Namnkomp/rankingkomp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Tycker detta blir ett mer intressant system desto mer jag funderar på det.

På de flesta turneringar i Sverige är det 20-30 personer som vinner eller kommer topp 10% hela tiden. Oavsett komp eller restriktioner. Alltså borde ytterligare komp på dessa människor inte påverka någonting i slutändan förutom när de spelar mot andra människor än dessa 20-30 personer och i de fallen hade matchen kanske blivit roligare för personen i fråga då underläget inte blir lika stort i och med att kunskapen kompas likväl som listan.

Min demonlista på TTT var hur ostig som helst. Utan att skämmas kan jag också säga att jag är rätt jävla duktig på demoner (särskilt i kompat klimat) men kanske borde samma lista kompat 17 för någon som är där på sin första turnering istället för 15 som den kompade för mig? Är det orimligt?


Vad anser ni om detta fenomen? att kombinera mallkomp/subkomp med rankingkomp? :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av MITTZ »

En otroligt bra idé!
Det är ju bara att snegla på golfen lite.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker hela konceptet är befängt. Hur bra spelaren är ska ju inte på något sätt påverkar kompen på listan. Däremot inte sagt att man inte skulle kunna ha nån turnering med nån form av handikapp-system eller seedning, men det har verkligen inte med komp att göra.

Ska man köra något sådant system så ska ju slutplaceringen (precis som i golf) inte heller påverka vilken ranking (eller handikapp som i golf) man får efter turneringen. Så då måste man rapportera in de omoddade placeringarna till rankingen (typ best general), men turneringen kan officiellt vinnas av någon där handikappet har fått fylla sin funktion. Gör man inte så blir rankingen helt skev, och då skulle ett sånt här system helt sluta fungera efter ett tag.

Systemet kräver också att alla som deltar har en rättvisande ranking, dvs att dom spelat tillräckligt många turneringar (minst 6st) dom senaste 18 månaderna, annars blir det också skevt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av kraftman »

Bra idé Flogger !

Tyvärr så misstänker jag att folk i toppen är så pass rankingkåta så dom skulle aldrig rösta för det.

Men det är väl upp till arrangörerna som vanligt ;) Det lär ju dra mer ovana spelare till turneringen..

På tal om det så hade senaste LBK touren, pairing i första matchen baserad på ranking och det fungerade bra tycker jag !
Mer sånt hade jag velat se...

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Tröger, tycker du rankingsystemet har kollapsat av att målningspoäng räknas in i resultaten? Det är ju inte enbart inspelade VP som räknas liksom? Inte heller stå det någonstans på sidan att det är så det ska vara?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av LillePer »

Jag förstår vad du är ute efter Flogger, och jag kan faktiskt stötta det. Men kompa listor efter vem som spelar den är fel. Att ändra ranking systemet (typ ELO?) även om det jobbigt hade nog ändrat mentaliteten en del. (Viktigare att vinna mot bra spelare än att noobstompa)

Alternativt handikapp/lottning efter ranking.

Det jag helst vill ha bort från turneringscenen är hur "viktigt" det är att fullständigt krossa de lite sämre spelarna för att placera sig. Osäker på hur det ska gå till dock...

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Ett win-draw-lose system skulle också kunna hjälpa för att ta bort detta poängjagande. Jag hade velat se SM vara en WDL turnering, kaxigare att gå obesegrad fem matcher i rad mot Sveriges toppspelare än att ta några halvstora vinster och en förlust liksom :)

Kul att flera är med på tänket :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Tröger, tycker du rankingsystemet har kollapsat av att målningspoäng räknas in i resultaten? Det är ju inte enbart inspelade VP som räknas liksom? Inte heller stå det någonstans på sidan att det är så det ska vara?
Nej, det är inte samma sak. I andra handikapp-system (ta golf som exempel) så baseras inte ditt handikapp av placeringen utan av hur bra du faktiskt spelade, systemet måste/bör vara konstruerat på detta sätt. För ett system där inputen påverkas av systemet i sig är cirkulärt och blir inte ett stabilt/bra system, outputen kommer till slut inte bero alls på spelarskills utan på något helt annat.

EDIT:
Förklara med ett exempel: Säg att en nybörjare vinner en stor turnering för att hen får 50BP i handikappbonus, skulle detta resultatet (och inte raw-resultatet) läggas in i rankingen skulle hen stiga som en raket, men inte vara bättre för det, då blir dennes handikapp i nästa turnering ej baserat på ett "sant" värde, utan kommer vara på tok för högt och nästa turnering kommer denna person sänkas onödigt mycket pga sin artificiellt höga ranking.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Låt oss säga mitt exempel i den andra tråden. På en turnering som TTT där swecomp subkomp används så sänker man helt enkelt de som ligger topp 10 på rankingen med ytterligare -1 i komp, enbart på grund av sin rankingplacering. Hade detta påverkat något?

Siffror dragna ur huvudet men fenomenet är väl inte alls befängt? Eller? Vad är skillnaden att få bonuspoäng för målning till rankingen kontra att ge minuspoäng för rankingplacering? Slutresultatet blir ju enligt dig skevt oavsett?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Komp bedömer hårdheten på listor, det har inget med spelare att göra. Därav är det befängt.

Varför skall man straffa spelare som är duktiga? Kompa deras listor som alla, kanske kolla en extra liten sväng på dom om det finns nån gömd kombo, men placeringen på rankingen är ju inte på något sätt relaterat till listans hårdhet.

Skillnaden på andra bouns-poäng är att dom är relaterade till spelet, rankingplacering är ju verkligen inte det. För mig är detta på samma nivå som att justera folks komp efter längd, hårfärg, utbildningsnivå eller något annat som inte är relevant för turneringen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar