Namnkomp/rankingkomp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:
Hylander skrev: Eftersom poängen är så stora kommer BP tillägget inte spela någon som helst roll i resultatlistan.
Jo, det kommer den. Det kommer vara en superstark tiebreaker.
Det blir cupspel. Alltså bara vinn så kommer ingen ikapp alt är det för få rundor och då är det endast vanliga P
BP som spelar roll alltså är det ogjort arbete.

Edit: var otydlig
Senast redigerad av 1 Hylander, redigerad totalt 4 gånger.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Papa D »

Strunta i poängen.

Spela 3-4 missions i varje slag.

Primary Tactical objective - W/D/L (100p)
Secondary Eternal war - W/D/L (50p)
Tertiary Kill points - W/D/L (25p)
Slay Warlord/Linebreaker/First Blood - W/D/L (10p)

Vinner någon Primary är det vinst W
Är det Draw där går man till secondary osv.
Man får bara poäng för den W man tar först.

Sen sätter man en poäng på vilken typ av vinst man får - och den med flest vinster vinner, men är det draw så är det den med högst poäng efter 5 matcher vinner.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Jag vill köra IRONMAN stuk. dvs 2 matcher fredag 4 på lördag och 2 söndag. Då kan vi ta WDL rätt av ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Lillen »

Hylander skrev:Jag vill köra IRONMAN stuk. dvs 2 matcher fredag 4 på lördag och 2 söndag. Då kan vi ta WDL rätt av ;)
Do it! :)

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

För mig är det inte dunderviktigt om turneringssystemet är "perfekt", jag vill bara att det ska bli bättre roligare än det vi brukar köra.

Lite kritik av 0-20 systemet:

Tänk er två spelarresultat på en turnering, 1:a respektive 2:a plats:

Spelare 1 spelade in: 20, 20, 20, 5, 0 = 65 poäng

Spelare 1 spelade en obalanserad mosarlista. Han hade flyt och mötte nybörjare de första tre matcherna, dock fick han stryk mot bra spelare på slutet.

Spelare 2 spelade in: 12, 13, 12, 15, 12 = 64 poäng

Den här spelaren spelade en balanserad armé och vann alla sina matcher. Som av en händelse mötte han spelare 1 i match 4 och lyckades kontra det bra.
Spelare två gråter inombords när han surt plockar med sig silverbucklan hem. Han inser att han gjort ett misstag med sitt val av armé, och ser till att bygga en mosarmaskin att ta med sig till nästa turnering. Då ska han krossa nybörjare av bara satan!

...Ok, riktigt så här illa brukar det inte vara, men mekanismerna finns och tänket finns.
Senast redigerad av 3 Gonka Koff, redigerad totalt 4 gång.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Papa D »

Asså om Adepticon behöver 8 matcher för att kora en vinnar på 256 spelare har jag svårt att se att vi ska behöva mer än max 6 matcher på våra små skrutt turneringar?

Jag sa det för länge sen och håller återigen med Gonka - det är trist att 4x20 är mer än 5x15


/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Lottomannen »

Hylander skrev:Edit: Om man väljer Cupspel så bör man kanske komplotta första omgången precis som i tennis, dvs att den med högst ranking möter den med lägst. Annars blir ju Turneringen rätt skev iom att lottningen spelar enormt stor roll. Dessutom måste deltagarantalet vara precist dvs 2,4,8,16,32,64, osv för att många inte skall behöva stå över matcher.
Som rätt oerfaren turneringsspelare blir det inte jättespännande att komma till turneringen och veta att man med väldigt hög sannolikhet kommer att bli "curb-stompad" första matchen. Samtidigt så är jag helt med på att lottningen skulle ha alldeles för stor inverkan annars. Klurigt detta.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Papa D skrev:Asså om Adepticon behöver 8 matcher för att kora en vinnar på 256 spelare har jag svårt att se att vi ska behöva mer än max 6 matcher på våra små skrutt turneringar?

Jag sa det för länge sen och håller återigen med Gonka - det är trist att 4x20 är mer än 5x15


/D
2^8 = 256 alltså ett rent cupspel.

2^7 = 128 alltså om vi har mindre än 128 spelare så räcker det med 7 runder för att kora en vinnare i ett rent cupspel.

2^6 = 64 vilket innebär att är det fler än 64 spelare så krävs det minst 7 ronder..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:
2^8 = 256 alltså ett rent cupspel.

2^7 = 128 alltså om vi har mindre än 128 spelare så räcker det med 7 runder för att kora en vinnare i ett rent cupspel.

2^6 = 64 vilket innebär att är det fler än 64 spelare så krävs det minst 7 ronder..[/quote]

Varför försöker du ens, du vet ju hur daniel är med matte ;)

Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar