Namnkomp/rankingkomp
Re: Namnkomp/rankingkomp
Spännande att se hur starka åsikter det finns
Om ett lag med nybörjare får 8p extra i slutet av en match tack vare att de mötte bättre spelare kommer det göra att de får en högre placering på turneringen. Hur kommer det påverka det bättre laget? Inte alls, då de ändå vinner sina matcher.
Man skulle kunna vända på det och säga "är du utanför topp 30 på rankingen får du +2 på din komp", typ. Då hade vi i topp 30 inte behövt känna oss "mobbade" utan de andra får en liten bonus bara.
Detta skulle göra det svårare för toppspelare att stompa sönder och ta massvis med poäng, är detta ett problem för herr Tröger och Olof? Det tvekar jag på. Ni hade tagit varenda poäng som går ändå
Om ett lag med nybörjare får 8p extra i slutet av en match tack vare att de mötte bättre spelare kommer det göra att de får en högre placering på turneringen. Hur kommer det påverka det bättre laget? Inte alls, då de ändå vinner sina matcher.
Man skulle kunna vända på det och säga "är du utanför topp 30 på rankingen får du +2 på din komp", typ. Då hade vi i topp 30 inte behövt känna oss "mobbade" utan de andra får en liten bonus bara.
Detta skulle göra det svårare för toppspelare att stompa sönder och ta massvis med poäng, är detta ett problem för herr Tröger och Olof? Det tvekar jag på. Ni hade tagit varenda poäng som går ändå
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Namnkomp/rankingkomp
Ja det är ett problem, har dom högre komp än vad listan förtjänar så förlorar de som möter dem på det.
På sin höjd kan man tänka sig nån bonuspoäng för folk som möter bättre spelare än en själv, men att dra av poäng för spelare för att dom är bättre rankade ser jag som ett enormt problem. Men även det ser jag som tvivelaktigt.
Vad vill du uppnå med detta flogger?
På sin höjd kan man tänka sig nån bonuspoäng för folk som möter bättre spelare än en själv, men att dra av poäng för spelare för att dom är bättre rankade ser jag som ett enormt problem. Men även det ser jag som tvivelaktigt.
Vad vill du uppnå med detta flogger?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Namnkomp/rankingkomp
fast med den logiken kan vi göra som special olympics och ge pris till alla om det får folk att känna sig duktiga.
att ge sämre spelare +poäng för att dom ska komma närmare topspelarna i slut resultat betyder ju inget om alla får poäng + det förutom top 10.
att ge sämre spelare +poäng för att dom ska komma närmare topspelarna i slut resultat betyder ju inget om alla får poäng + det förutom top 10.
/Kickern
Re: Namnkomp/rankingkomp
Jag vill mest lufta idéer och höra folks åsikter kring detta. Jag menar vips, på några timmar är vi uppe i fyra sidor åsikter, det tycker jag är trevligt
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Namnkomp/rankingkomp
Hela idéen ska väl vara att när det är en eller två av top spelarna på en mindre turnering typ som den innan TTT så blir det ofta att de som har turen att möta dem runda 1 ligger back 15 poäng hela turneringen och om man då inte är av den kalibern att man kan knipa 18 poäng av en sämre motståndare så blir det rätt mycket "spelade du mot vinnaren eller inte" som spelar roll på om du kommer på typ 5e plats eller 10e plats.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Namnkomp/rankingkomp
Jag tycker det är skönt också, nu får jag "argumentera" lite med dig, så att Daniel slipper utsättas för min "vrede"
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Namnkomp/rankingkomp
Där finns en bra poäng. Har ofta hört frasen "lyckades du dodga...?" på turneringar. På flera turneringar kanske det finns 1-2 duktiga och på en 3 eller 5-matchers turnering kan man allt lyckas dodga dem och knipa en topplacering ändå. Men möter du dem i första är det lite trist, och möter du dem i sista så slås du ner 4-8 placeringar.fauh skrev:Hela idéen ska väl vara att när det är en eller två av top spelarna på en mindre turnering typ som den innan TTT så blir det ofta att de som har turen att möta dem runda 1 ligger back 15 poäng hela turneringen och om man då inte är av den kalibern att man kan knipa 18 poäng av en sämre motståndare så blir det rätt mycket "spelade du mot vinnaren eller inte" som spelar roll på om du kommer på typ 5e plats eller 10e plats.
Jo, det var länge sedan vi argumenterade nu tycker jag så kände att det var dagsDHettNeck skrev:Jag tycker det är skönt också, nu får jag "argumentera" lite med dig, så att Daniel slipper utsättas för min "vrede"
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Namnkomp/rankingkomp
Jag tror att 20-0 systemet är den stora "boven" om man ska titta på sådant som förminskar glädjen hos mindre skickliga eller mindre aktiva spelare. Alla toppspelare vet att man måste plocka några 20-0 från nybörjare för att placera sig i topp. Det är därför vinnarlistorna på exempelvis Fantasia ser ut som dom gör, tokaggresiva men inte ett speciellt balanserade. Har du bara 1 på fyra att möta stenen till din sax lönar det sig att spela en obalanserad armé.
I ett WDL (win-draw-loss) system fungerar inte obalanserade listor om man inte har jättetur.
En armé med seer council går knappt att spela i WDL. bikespam, Knightspam är andra exempel på sånt som blir väldigt vanskligt.
Synd att det är så ovanligt med WDL i sverige. Det funkar ju utmärkt ihop med tröskelkomp.
I ett WDL (win-draw-loss) system fungerar inte obalanserade listor om man inte har jättetur.
En armé med seer council går knappt att spela i WDL. bikespam, Knightspam är andra exempel på sånt som blir väldigt vanskligt.
Synd att det är så ovanligt med WDL i sverige. Det funkar ju utmärkt ihop med tröskelkomp.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Namnkomp/rankingkomp
Vore kul med en turnering som kör både BP och WDL.
Typ att matcher lottas på hur många vinster man har inte hur mycket BP man har.
Sen i slutet kör man två vinnare (kan vara samma, men oftast olika) en som vunnit fem av fem matcher och en som spelade in mest poäng.
Typ att matcher lottas på hur många vinster man har inte hur mycket BP man har.
Sen i slutet kör man två vinnare (kan vara samma, men oftast olika) en som vunnit fem av fem matcher och en som spelade in mest poäng.
Re: Namnkomp/rankingkomp
Håller helt med Gonka! 20-0 är boven och ett dåligt och förlegat system som premierar visa typer av listor och ganska tråkiga rundor 3-7 när man redan insett att man förlorat och motståndaren ska mosa sig till de sista poängen.
WDL är ett överlägset system. - för att vinna en turnering behövs då 5 vinster inte att man mosar nybörjare, för de problemet ni adresserar är lika frustrerande för toppspelare som för nybörjare.
Ahh fan Tröger fick en 20-0 match i 1an och slapp topp spelare i match 2, så nu är det nästan omöjligt att komma ikapp.
Att börja ge handikapp poäng tror jag är trist både för bra och dåliga spelare.. man vill inte bli kvoterad till sin plats. Dessutom vart går gränsen, om man är 8a och möter 1an på rankingen, får man 8 poäng då också?
Tror vi skulle slippa massa komp tjat och moss/noob lingo om vi slutade spela vårt "dåliga" system och började spela, w/D/L.
My 400 000 miljader cent - och de, är jättemycke pengar.
/D
WDL är ett överlägset system. - för att vinna en turnering behövs då 5 vinster inte att man mosar nybörjare, för de problemet ni adresserar är lika frustrerande för toppspelare som för nybörjare.
Ahh fan Tröger fick en 20-0 match i 1an och slapp topp spelare i match 2, så nu är det nästan omöjligt att komma ikapp.
Att börja ge handikapp poäng tror jag är trist både för bra och dåliga spelare.. man vill inte bli kvoterad till sin plats. Dessutom vart går gränsen, om man är 8a och möter 1an på rankingen, får man 8 poäng då också?
Tror vi skulle slippa massa komp tjat och moss/noob lingo om vi slutade spela vårt "dåliga" system och började spela, w/D/L.
My 400 000 miljader cent - och de, är jättemycke pengar.
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten