Namnkomp/rankingkomp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Neth_Oni »

w/d/l vet jag används flitigt i en del andra länder och andra spel (mtg som exempel) och något som vi ofta använder oss av på lokala turneringar i Borlänge. En sådan liten turnering ger ju inte så mycket kött på benen men om någon av de större skulle våga testa detta istället? LBK hade väl "liknande" för bara något år sedan när man spelade om 3 eller 4 poäng bara?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Jag är helt med på att WDL är ett bra system. Jag kommer köra det på de turneringar jag arrangerar framöver. Testar det under 2016 helt enkelt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger skrev:Jag är helt med på att WDL är ett bra system. Jag kommer köra det på de turneringar jag arrangerar framöver. Testar det under 2016 helt enkelt.
Härligt! Det ser jag oändligt mycket fram emot!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Som gammal schackspelare så gillar man ju WDL eller 1, 1/2, 0 system.

Även om nu schack kanske inte är den snabbaste grenen i världen, så kan den vara bra mycket snabbare än 40k ibland, vilket gör att man kan spela fler ronder. OM vi har ett WDL system så måste vi spela fler matcher (om turneringen är någorlunda stor). Tex en endagars med 3 matcher får ju max ha 8 deltagare för att man skall kora en ensam vinnare. GothCon eller dylik storlek på turnering behöver 7 rundor (antar mer än 64 mindre än 128 spelare) vilket kanske är svårt att få in i praktiken.

I schack kör man dessutom två extra rundor för att om man förlorar en match så skall man ändå vara inne i turneringen. Så antalet ronder är:

2^(n-2) > antalet spelare där n är antalet ronder.

Om man går på detta så blir det en hel del spelande och tex endagars är att glömma eller starkt begränsat i sitt deltagarantal.

Om man inte vill köra swiss så kan man ju helt enkelt köra cupspel med en loosersida också men det känns sådär.

Jag säger inte att systemet vi har idag är bäst utan pekar bara på nackdelar med WDL systemet som man som arrangör ställs inför. Det kan vara vettigt att lösa dessa problem innan man ger sig in i leken med ett WDL system.

Det skall tilläggas att SM i schack spelas under 2 veckor. Vanliga dödliga som deltar spelar antingen första eller andra veckan medans eliten spelar alla 14 dagarna. Visst gillar jag att spela 40k men hur många av oss hade dykt upp på en sådan lång turnering...

Edit: Om man väljer Cupspel så bör man kanske komplotta första omgången precis som i tennis, dvs att den med högst ranking möter den med lägst. Annars blir ju Turneringen rätt skev iom att lottningen spelar enormt stor roll. Dessutom måste deltagarantalet vara precist dvs 2,4,8,16,32,64, osv för att många inte skall behöva stå över matcher.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Effekten blir detsamma som i ett cupspel. Tyvärr ingen lösning där.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

Hylander skrev:
Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Effekten blir detsamma som i ett cupspel. Tyvärr ingen lösning där.
Nu är jag inte med, vad menar du?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Fast då blir ju BP jätteviktiga igen eftersom det är en så stark tiebreaker, så i prkatiken ändras inte mycket.

Personligen tycker jag att WDL systemet är ganska tråkigt och leder till väldigt konstiga matcher. Den som ligger under kan chansa fritt, och det kan inte kosta något, för vinner man inte är det inget värt hur som. Dock håller jag med om att det öppnar upp för flera olika typer av listor, med WDL kan man spela en hel del listor som är stabila, men som inte har 20-0 kapacitet, vilket kan vara en kul variation.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Gonka Koff skrev:
Hylander skrev:
Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Effekten blir detsamma som i ett cupspel. Tyvärr ingen lösning där.
Nu är jag inte med, vad menar du?
Eftersom poängen är så stora kommer BP tillägget inte spela någon som helst roll i resultatlistan.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev: Eftersom poängen är så stora kommer BP tillägget inte spela någon som helst roll i resultatlistan.
Jo, det kommer den. Det kommer vara en superstark tiebreaker.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar