Namnkomp/rankingkomp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Konfa »

Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
+1

Kul med nytt system!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
Fast hela poängen med WDL-systemet är ju att man inte ska behöva jaga alla poäng i varje match, så vilken tiebreaker föreslår du?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Papa D »

Man kommer inte ha mer än 1 vinnare med de systemet kan jag lova. Och om man MOT förmodan har det kan man ha en enkel tie breaker typ

Flest slay the warlord eller Strength of schedule - jag föredrar det senare, då den som mött svårast motstånd premieras istället för som det är nu, den som mött lättast.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Papa D »

Jag förstår inte problemet

I dag har vi samma problem, dvs 2 spelare på samma poäng som aldrig möts som avgörs på tiebreaker

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Papa D skrev:Jag förstår inte problemet

I dag har vi samma problem, dvs 2 spelare på samma poäng som aldrig möts som avgörs på tiebreaker

/D
Jo, men den chansen är enormt mycket mindre i ett 20-0 system än i ett WDL-system. Min kommentar var mer riktad till att ha BP som tiebreaker, då detta är det man vill undvika med WDL.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Kvalité (svenskans form av SoS) brukar räknas med att man tar bort de två med lägst poäng (för att man kanske lottades mot dem tidigt och skall inte straffas för det.) Samtidigt tar man bort de två med högst poäng av just samma anledning.

Eftersom vi spelar färre matcher så skulle man kanske kunna bara välja en av varje (blir lite sämre men fullt genomförbart). Dock bör vi nog ha minst 5 matcher för att kunna lösa detta (det ger 3 resultat till kvalitéen).

Men frågan är om detta är bättre?

Om vi kör med detta så är det 3 resultat som avgör kvalitéen men det kommerju att ge 9 olika möjligheter vilket troligen ger för litet spann och därmed ofta kan ge krockar. Det innebär att fler skillnader kommer behövas.

Iofs värt att testa kanske.


@ Daniel: Ja vi har lite samma problem idag. Dock är det fler steg idag på poängen så vi behöver inte lika ofta kvalitéen. Dock kan det vara en idé att testa detta. JAg skall fundera på det till nästa turnering. Dock tror jag att MINST 5 matcher behövs för att detta skall bli någorlinda rättvist.. Edit Nijad lite..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:
Gonka Koff skrev:
DHettNeck skrev:Men ja, är man över 32 spelar krävs det 6st matcher, många turneringar har bara 5 matcher i nuläget, så ska man spela WDL måste man (som amerikanerna gjort) sänka matchtiden för att klämma in fler matcher.
Eller så använder man Tie-breakers istället, -var inte så jäkla petnoga! ;)
Fast hela poängen med WDL-systemet är ju att man inte ska behöva jaga alla poäng i varje match, så vilken tiebreaker föreslår du?
Nej, nu har du missförstått mig litet. Det viktigaste är att systemet premierar balanserade arméer genom att det gör så förbannat ont att förlora. Det ska fortfarande vara intressant att plocka så mycket poäng man kan i varje match.

WDL med någon form av tiebreaker (BP eller annat typ nåt som Papa D föreslog) borde göra ganska mycket för att folk ska börja spela "balanserat" (töntigt ord, men jag kan inget bättre).

Kanske är just WDL i kombination med BP som tiebreaker ett riktigt bra system. Dels minskar man sten-sax-påselistor och dels måste man aktivt plocka poäng i sina matcher?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Denna diskussionen blev ju jätterolig!


Förövrigt tycker jag att JA, man kan korta ner matchtiden. Hinner man inte spela 1850 på 2,5tim har man troligen ett problem med folk som stör en, eller att man själv pratar massa strunt o.s.v.


Jag är fett på att arrangera en 2+4+2 turnering! Men alla långhelger är väl upptagna under året? Eller när ska denna läggas?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

en redig galen spelhelgsturnering borde ju gå att fixa under semestertider kanske ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Hylander »

Gonka Koff skrev:
Kanske är just WDL i kombination med BP som tiebreaker ett riktigt bra system. Dels minskar man sten-sax-påselistor och dels måste man aktivt plocka poäng i sina matcher?
Så länge du har tillräckligt med matcher. Det är där alla problem finns.

De flesta system hade funkat klart bättre med lite fler matcher.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar