Fundering kring "lottning"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

Hallå

När man anmäler sig till olika evenemang så anmäler man ju förenings/spelgruppstillhörighet. Det tas sedan ofta hänsyn till i lottningen. De spelare som är med i många olika föreningar är de konsekventa i vilken de spelar för eller varierar det beroende på motstånd? Finns det spelare som även i detta fall är taktiska för att undvika "bättre" spelare i lottningen initialt? Bara en fundering...

Ett alternativ vore ju kanske att använda rankingen för att fixa den inledande swissen på turneringar. Då har väl kompen spelat ut sin roll lite grann... :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Nefrums »

Axel ostatade till det gemon att gå med i DMF så han skulle slippa möta nån av oss på an turnering i köpenhamn en gång, men jag tor inte att det är så vanligt..
Röde skrev:Ett alternativ vore ju kanske att använda rankingen för att fixa den inledande swissen på turneringar. Då har väl kompen spelat ut sin roll lite grann... :D
som sydcon gjorde då..
Men hur får du detta till att ha nåt med komp att göra?
Senast redigerad av 2 Nefrums, redigerad totalt 21 gång.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Arioch »

Bra försök! :D
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Det vanligaste är ju att man använder komp för att sortera i första omgången, men efter att ha läst lite om olika system så är jag faktiskt lite nyfiken på att använda rankingen istället. Fördelen är att man tar bort ett ganska stort slumpmoment, t ex om det är fyra mycket duktiga spelare på en turnering, och två av dem får möta varandra i första omgången och spelar oavgjort, medan de andra två får möta varsin nybörjare och tar en lätt 20-0. De har då ett klart försprång mot de andra två.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av LillePer »

Lär minska antalet 20-0 or rent generellt, iom att det blir svårare, vilket kan ses som positivt.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

HeadWar skrev:Det vanligaste är ju att man använder komp för att sortera i första omgången, men efter att ha läst lite om olika system så är jag faktiskt lite nyfiken på att använda rankingen istället. Fördelen är att man tar bort ett ganska stort slumpmoment, t ex om det är fyra mycket duktiga spelare på en turnering, och två av dem får möta varandra i första omgången och spelar oavgjort, medan de andra två får möta varsin nybörjare och tar en lätt 20-0. De har då ett klart försprång mot de andra två.
Bra.
Nefrums skrev:Men hur får du detta till att ha nåt med komp att göra?
Jag bedömmer att flera av de spelare som toppar rankingen spelar flest turneringar och att de också är bäst på att manövrera genom de olika kompsnåren. Där jag och andra amatörer går bort oss redan i listbyggandet får dessa ett försprång redan här. Jag bedömmer också att flera av dessa spelare skulle sopa mattan med mig på turnering och att jag dessutom skulle ha sämre komp. Vad hjälper det om jag bygger stenhårda listor om jag inte spelar tillräckligt ofta för att bemästra dem på brädan. När Axel visade mig hur hans SoB-lista fungerar och jag samtidigt visade honom hur man inte spelar IG i Salem för en tid sedan så visade sig verkligen detta. Axel är duktig (hatten av). Jag, inte särskilt.

Det jag menar egentligen är vad Snot skrev i en granntråd. Kompen ger bara ett nytt tak att maxa inunder. De som redan har ett övertag genom rutin fortsätter att ha ett övertag genom rutin. Vi som är halvkass fortsätter vara halvkass och har vi lite otur eller spelar "fel" armé så får vi dessutom kompspö.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av egge »

Var ni tvungna att ta upp det! *Efter RydCon* *Efter rydcon*. Då hade folk sagt: "Åh! Erik är så jäkla skön med att använda rankingen första matchen för lottning. Vad smart han är!"
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Nefrums »

egge skrev:Var ni tvungna att ta upp det! *Efter RydCon* *Efter rydcon*. Då hade folk sagt: "Åh! Erik är så jäkla skön med att använda rankingen första matchen för lottning. Vad smart han är!"
sydcon hade det redan 2009...

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av egge »

Nefrums skrev:
egge skrev:Var ni tvungna att ta upp det! *Efter RydCon* *Efter rydcon*. Då hade folk sagt: "Åh! Erik är så jäkla skön med att använda rankingen första matchen för lottning. Vad smart han är!"
sydcon hade det redan 2009...
Människor som grupp har minne guldfisk. :D
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av the godfather »

Men hallå, nu kommer jag opta min lista mot min förstamotståndare. mm ståndare.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar