Fundering kring "lottning"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

De som ligger överst på rankingen har väl iofs ganska mycket inställningen att det handlar om att vinna, annars hade de sannolikt inte hamnat där uppe. Längre ner misstänker jag att spridningen är så stor att det är liten risk att man alltid får möta samma två-tre personer.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

HeadWar skrev:De som ligger överst på rankingen har väl iofs ganska mycket inställningen att det handlar om att vinna, annars hade de sannolikt inte hamnat där uppe. Längre ner misstänker jag att spridningen är så stor att det är liten risk att man alltid får möta samma två-tre personer.
Jag tror att det är just så.

Men som Jeppa skrev så kan det ju inte vara så givande att ge någon halvdan spelare fläskespö första matchen. Visst plockar man poäng men spelupplevelsen kan ju kanske kännas sådär. Skulle det inte vara mer givande för dessa spelare att få lite tuffare matchning initialt och vore inte det en positiv inverkan på turneringen i stort? Som Jeppa skrev så är det väl de riktigt tighta matcherna som är roligast, eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av the godfather »

Samtidigt åker man på turneringar för att möta nytt folk. skulle mer än någon enstaka turnering/året lotta efter ranking så krymper chansen att få möta folk man inte mött avsevärt.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Flashgordon
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 apr 2010, 13:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Flashgordon »

Bara en fundering men om en noob blir totalkrossad av ett pro första matchen kanske han skräms bort från turneringen. Den här hobbyn har ju trots allt en ganska stor dragning för "osäkra" människor. :ugeek:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Zurken »

Flashgordon skrev:Bara en fundering men om en noob blir totalkrossad av ett pro första matchen kanske han skräms bort från turneringen. Den här hobbyn har ju trots allt en ganska stor dragning för "osäkra" människor. :ugeek:
Jag tror att nooben lär sig mycket av den matchen, sen kommer han möta andra mer oerfarna spelare i senare turnerings matcher som kommer ge mer jämna matcher.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av NilssonHarHund »

Nefrums skrev:i och med att alla turneringar använder swiss så blir det ändå så.. Och att krossa nån noob i första matchen är inte så givande för nån av parterna..
En av de roligaste turneringar jag spelat på senare tid var en endagars i varberg där jag bara mötte bra spelare i alla matcher..
Jag gillade hur LinCon spelade med helt förlottat matchschema häromåret.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

NilssonHarHund skrev:
Nefrums skrev:i och med att alla turneringar använder swiss så blir det ändå så.. Och att krossa nån noob i första matchen är inte så givande för nån av parterna..
En av de roligaste turneringar jag spelat på senare tid var en endagars i varberg där jag bara mötte bra spelare i alla matcher..
Jag gillade hur LinCon spelade med helt förlottat matchschema häromåret.
:D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av theWatchman »

Komplottning är det enda rätta.

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av GLinus »

Lottning efter komp är "skiten" som ungdomarna säger. Det är hur bra som helst att matchas mot andra listor som är i samma hårdhetsgrad, åtminstone för min egen del. Jag kan lätt grina till en aning om jag möter en lista som är rejält mycket hårdare än min egen eftersom resultatet av slaget, i de flesta fall, då redan är givet innan vi börjar. Som social spelare är det spelupplevelsen jag vill åt och för min del så är jämnare bättre, jag spelar långt hellre ett slag som är en nagelbitare från första till sista tärningskastet än ett som känns avgjort på förhand. Jag hade min enskilt bästa turneringsupplevelse på årets GothCon med jämna och otroligt spännande slag i nästan varje omgång, och dessutom mycket trevliga motståndare som var avslappnade och främst intresserade av att ha roligt, inte bara att vinna.

Vad jag dock anser att arrangörerna gjorde fel med lottningen var att man inte alls brydde sig om föreningstillhörighet. När man spelar på en konventsturnering så vill man möta andra motståndare än de man spelar mot var och varannan vecka hemma på föreningen. Det är min och många andras största morot för att spela på turneringar. Man betalar också ganska mycket pengar för att spela på dessa turneringar. Årets turnering GothCon kostade 325 kronor om man var föranmäld, lägg till det kostnader för resor, boende, mat etc som de flesta också har för att kunna deltaga. Då är det inte schysst att man, när det går att undvika och så länge det är rimligt att undvika det, ändå lottar deltagare från samma förening mot varandra. Jag klarade mig, men vissa spelade 3 av sina slag mot folk de spelar mot var och varannan vecka utan alla extra kostnader.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Lunaticman
Inlägg: 181
Blev medlem: 12 apr 2010, 12:35

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Lunaticman »

Jag tycker som sagt att en av de största fördelarna med att åka på turnering är att träffa nya människor, så man inte får spela mot dom man kan träffa på klubben var dag.

Skriv svar