Fundering kring "lottning"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Poet »

Konstigaste jag hört.. att dem bästa ska möta dem sämsta för att dem "förtjänar" att ligga i toppen?

Och om topp-rankade spelarna får möta varandra, så kommer dem inte möta hårt motstånd HELA turneringen.. med största sannolikhet första och sista matchen.. förlorar dem 1a matchen (mot en annan topp-rankare) så glider dem ju ner och får möta låg/mellanskiktet och kan noob-basha sig uppåt, samma sak om dem skulle spela "draw" (vilket är sannolikt eftersom båda parter e så pass bra), precis som noobsen gör, vilket ger "Eliten" ett mindre försprång efter match 1.

Dock skulle troligen "eliten" kamma hem alla topp placeringar ändå...

Dock är frågan om det är rätt att straffa "elite" spelarna för att dem lagt ner mer tid, tanke och energi för att bli bra på spelet i jämförelse me noobsen?

Själv tycker ja det kan va kul att möta bra spelare.. även om ja e ranking-kåt.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av egge »

Jag har alltid tyckt att swiss systemet har som mål att se till att alla får så jämna matcher som möjligt där felet med systemet är att lottningen de första två matcherna är mer beroende på tur. Att använda rankingen den första/två första rundorna är för mig ett bra sätt att förbättra swissystemet. Att den som ligger etta och tvåa på rankingen skulle vara tvugna att möta varandra runda 1 istället för runda 4 ser jag inte som ett problem.

Pissigt att vara tvungen att möta folk från samma förening dock...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av the godfather »

chansen att få match mot någon man inte mött tidigare äger att få jämna matcher, egge!
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Det ena utesluter väl inte det andra?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Poet skrev:Och om topp-rankade spelarna får möta varandra, så kommer dem inte möta hårt motstånd HELA turneringen.. med största sannolikhet första och sista matchen.. förlorar dem 1a matchen (mot en annan topp-rankare) så glider dem ju ner och får möta låg/mellanskiktet och kan noob-basha sig uppåt, samma sak om dem skulle spela "draw" (vilket är sannolikt eftersom båda parter e så pass bra), precis som noobsen gör, vilket ger "Eliten" ett mindre försprång efter match 1.
Det här skulle ju lösas om man plockar ut en bit av McMahon-systemet och använder, som jag föreslog tidigare. (Om det här införs kräver jag att det kallas "HeadWar-lottning". ;))

De spelare som ligger högst på rankingen får en "bonus" innan turneringen börjar, med en glidande skala neråt. Efter att denna bonus lagts på så swiss-lottar man precis som vanligt, även för första omgången, och när alla omgångar spelats tar man bort bonuspoängen igen för att se vem som vann. Man kan precis som vanligt låta komp och föreningstillhörighet påverka lottningen, allt efter arrangörens tycke och smak, kanske att man låter det påverka mer i början, eller mer i de lägre placeringarna.

På en turnering med 5-6 omgångar kan jag tänka mig att max-bonus med fördel ligger runt en halv massaker-vinst. Två topp-spelare som drawat första omgången kan då som "värst" få möta en nybörjare som vunnit med en massaker, och en topp-spelare som förlorat väldigt stort kan få möta en nybörjare som drawat. Denna effekt ligger kvar genom alla omgångar, men "späds ut" allteftersom. Kanske att man kan öka bonusen till en hel massaker-vinst om det är en stor turnering, för att få bättre spridning. Jag tror att det skulle kunna bli bra faktiskt.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Nefrums »

det är faktiskt en ganska bra ide..

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av the godfather »

"jag tycker precis som du fast tvärtom" eller hur var det där citatet nu igen?

kör så, fast matcha omvänd swiss, den som har mest får möta den med minst :shock:
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Det låter jättekonstigt, då kommer ju ettan och tvåan nästan garanterat inte ha mött varandra under turneringen.

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av the godfather »

ehm, läste din post snabbt, nu menade jag bara första matchen.. efter det normal swiss
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Mutt »

Är väl inte helt ovanligt att ettan och tvåan inte har mött varandra i en turnering. Om de skulle mötas så resulterar det oftast i ett den ena inte längre kommer att ligga etta eller tvåa.

Skriv svar