Komp i 8th?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Stanich
Inlägg: 147
Blev medlem: 09 sep 2013, 13:13
Ort: Stockholm / Nacka

Komp i 8th?

Inlägg av Stanich »

Tjabba!

Lite tankar angående kompmallar och olika restriktioner på turneringar.

Efter att jag kommit in i turneringssvängen i 8th edition så har jag börjat sett mig om efter roliga turneringar att åka på. När jag kikar igenom turneringar på svenska40k.se så har jag också märkt att det börjat bubblat upp lite olika restriktioner (LBK tex) och kompmallar(GothCon 2018 tex) etc, vilket väcker en oro hos mig att inte vilja åka på turneringarna. Jag hoppas detta är bara efterdyningar av 7th edition där det var ”Ett måste” att köra efter kompmallar, och tyckte du inte om kompmallar så fick man bara höra, ”om du inte tycker om kompmallar så sätt ihop din egen turnering då” eller ”åk på en kompfri turneringen då”.

Jag åkte inte på många turneringar i 7th, var fasiken nära att jag slutade med 40k helt pga en regelbloated edition med massa formationer som bröt spelet mitt itu, och sen då kompmallarna. Kompmallar där det ena efter det andra förbjöds och någon spelare hittade nya kryphål som bröt mallen, som sedan täpptes igen, och sen hittade en ny spelare nya hål…
Men jag vill också säga att jag tycker att de eldsjälar som jobbade på dessa kompmallar ska ha en eloge för att de jobbade så intensivt och med stort hjärta för att försöka få 7th att bli bättre och mer balanserat! Men nog om 7th edition nu, låt oss fokusera på 8th edition.

Behövs verkligen massa nya kompmallar i 8th när GW är så pass snabba med att korrigera sina misstag? Vi har sett Conscript spam, Storm Raven spam, Brimstone spam, Razorwing spam, Character spam, Smite spam och nu har vi lite Dark Reaper spam. Vad har alla dessa saker gemensamt (förutom Dark Reapers)? Spam, visst, men de har också en annan sak gemensamt, det är att GW har ändrat på poäng och regler för att balansera upp spelet. GW har även ändrat poängkostnader för en del Forge World saker som var helt crazy.

Jag har säkert missat en del som GW har ändrat men ni förstår vad jag menar. Sen kan man också tycka att GW har varit lite hårda mot vissa saker som t.ex. Conscripts och en del saker har de inte fixat än. Men jag har tillit till att GW kommer fixa dessa saker och andra brutna regler/enheter som dyker upp under året 2018.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jag har varit på turneringar där det är väldigt få restriktioner, tex Westeros ITC, och vet ni vad, det har varit hur kul som helst. Visst har man sett lite Storm Ravens (innan de blev dyrare), eller knäppa Forge World enheter (som man inte kommer kunna spela med nu eftersom de är för dyra). Men överlag så har det fungerat, och i och med poängändringar och regeländringar ifrån GW så kommer det bara bli bättre och roligare.

Behövs kompmallar i 8th?

Kommer GW fixa 8th så vi slipper kompmallar?

Är jag bara naiv som tror på att 8th kommer bli den bästa edition någonsin!?

Kram på er! Vi syns på turneringarna 2018!

/Stan
Senast redigerad av 1 Stanich, redigerad totalt 29 gånger.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Youndi »

Håller med till 100%. Jag började spela i 7th och blev direkt avtänd på kompmallen. Den var oerhört komplicerad och drabbade olika arméer väldigt olika. Jag tycker några enkla restriktioner som gäller alla, ex "endast 2 av samma enhet" eller "inga LoW" funkar bra, men någon kompmall vill jag inte se.

Och som du säger så är ju GW själva snabba med att balansera saker numera.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Niklas malmborg »

håller med dig helt faktiskt

av de turneringar jag varit på så tycker jag de som varit jämnast, roligast och haft mest annorlunda listor har varit de utan restriktioner och kompmall (alla jag varit på har dock inte tillåtit FW, vilket jag har hållt med om.. FW har haft för många balansproblem)

tycker GW gör ett bra jobb med att balansera och reagera på metat (nu finns det många haters som skriker annorlunda men det finns det alltid och under förutsättningarna så tycker jag det fungerar bättre än förväntat)

känns som desto mer restriktioner det körs med nu i 8th desto mer obalanserat blir det oftast mellan lagen
likaså att bygga listor med index + codex + errata & FAQ + chapter approved är ibland komplicerat nog, när det sen kommer ytterligare restriktioner uppepå det så vill man krypa ihop i ett hörn

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Komp i 8th?

Inlägg av DHettNeck »

Ännu har ju mig veterligen ingen kompmall använts till 8:th, dock finns flertalet olika restriktioner.

Jag tror inte vi kommer slippa restriktioner i 8:th, då många spelare uppskattar den extra variationen som olika restriktioner skapar mellan turneringar. Sen om det faktiskt kommer behövas en kompmall får väl framtiden utvisa, men jag tror att det även i 8:th kommer behövas om vi ska få se några andra enheter än top20% ur varje codex på spelbordet. Men sen kommer det väl ner till vad folk tycker är kul, jag tycker tex det är roligare att möta en CSM lista med 10 olika enheter än att möta en med 3*prinsar, 6*enheter obbar samt några kultister, men smaken är som baken...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Konfa »

Instämmer med Tröger ovan.

Det är kul att gw i alla fall hittills oftast varit på bollen, men de listor som jag mött på turneringar hittills har varit allt ifrån varierade, vilket så klart är tråkigt. Kompmallar ger ju egna optunits, men de är oftast andra än de som regerar i okompat vilket leder till mer varierade matchar om man blandar kompade och okompade turneringar.

Kaptejn
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 jan 2013, 01:24

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Kaptejn »

Tycker det är gott att det finns en sån bredd i Svea rike. Vi har ju både ITC-turneringar där typ anything goes men även turneringar med diverse restriktioner.

Fördelen med restriktioner/komp är ju att det ger en större bredd på både arméer och enheter som spelas. Som någon skrev så är det ju inte superlajbans att möta mange och 3 knights.


Sen är det alltid kul att åka på ITC och få på nosen av stenhårda spamlistor med... :lol:

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Komp i 8th?

Inlägg av CovenantGuardian »

Så länge det finns alternativ för både inga restriktioner och komp ser jag inte problemet. Det finns tre sorts spelare, personligen gillar jag båda varianterna men varför ska alla turneringar se likadana ut och skrämma iväg en portion av spelarbasen.

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Jonas »

Jag bryr mig inte om folk kör hårda listor. Men vist är för mycket spam tråkigt att möta ibland. Men det jag stör mig mest på är att möta samma arméer hela tiden. Åka på en stor turnering på 5-6 matcher och få möta Guard 3 gånger. Det suger. Speciellt om dom har lika dana arméer oxå. Annars är det skit i samma om dom är hårda eller inte. Kan vi göra något åt det så vore det toppen.

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Nora »

Tycker att en kompmall hade varit toppen, fast det är väl lite tidigt för det innan alla kodex släppts. Sedan förstår jag att det är ett hästjobb att fixa en, speciellt nu när alla uppdateringar i poäng mm. Restriktioner funkar bra fram till dess.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Flogger »

Behövs inte. Det är inte fel på spelet, det är fel på spelarna. Som det alltid har varit och som det alltid kommer vara. Vinnarskallar kommer alltid Opta och spela det absolut bästa utefter vad som är tillåtet medan fluffmongon alltid kommer spela det som är fluffigt och roligt och ballt. Ser inte problemet.

Men som alltid säger jag att arrangörer gör som de vill, det finns för många som gnäller på turneringsupplägg och för få som arrangerar turneringar.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar