Komp i 8th?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Röde »

Flogger skrev:Behövs inte. Det är inte fel på spelet, det är fel på spelarna. Som det alltid har varit och som det alltid kommer vara. Vinnarskallar kommer alltid Opta och spela det absolut bästa utefter vad som är tillåtet medan fluffmongon alltid kommer spela det som är fluffigt och roligt och ballt. Ser inte problemet.

Men som alltid säger jag att arrangörer gör som de vill, det finns för många som gnäller på turneringsupplägg och för få som arrangerar turneringar.
Ord!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Halvar »

Det är väl inte fel på spelarna, felet är att det är svårt att få till en match/turnering utan att lägga ner en jävlans massa tid på projektet så man vill helst att det man hinner med ska passa en pefekt. Hade det varit en match hearthstone eller liknande, där man kan sitta hemma eller på telefonen och allt är klart för att enkelt trycka på vem man vill utmana så känner man inte att man förlorar lika mycket på att spela något man inte riktigt känner för just den gången.

Jag älskar arr som ber folk att inte köra så ostigt på små lokala turneringar och blir lite sur när samma människor alltid kommer med massa ost. Men jag förstår dem ändå lite, för de hade antagligen inte dykt upp alls annars och kännt sig exkluderade.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Flogger »

Efter man gjort listor till Warmahordes eller Malifaux så är redan listbyggandet till 40k en jävla cancerogen djungel... att lägga på komp och skit...alltså nej...bara nej. Slutade spela helt och hållet när jag insåg att jag hade suttit i 40min för att bygga en lista. Helt jävla absurt.

Enstaka restriktioner som typ Max 1 Detachment stör mig inte det minsta, mest för att jag ändå bara bygger listor med 1 detachment. Eller 2 har jag väl egentligen eftersom jag vill kunna spela en LoW till min armé.

Överlag bästa restriktionerna är väl, ”Anything goes men vi förbehåller oss rätten att skicka tillbaka ostiga listor då vi vill ha snällt mysigt spel” tycker jag.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Youndi »

Det är ju också så att lägga straff å vissa saker för att de är ostiga i en armé kan totalt sabba en annan armé. Mitt eget exempel är från 7th, när jag började med 40k ville jag spela Thousand Sons. Jag köpte till och med de nya Rubric marines och Scarab terminators. Sedan visade det sig att det inte gick att bygga en TS-armé med vettig komp eftersom varje psycher kompades extra + varje warp tärning. En helt normal TS-armé kunde ju innehålla 6-7 psychers och bara pga det kompa typ 10. Jag tvingades lägga mina TS modeller i en låda och köra Death Guard istället.

Jag har inga problem att se liknande problem i 8th. T.ex tycker ju många att Deamon Prince är väl hårda. Ok då kompar vi skiten ur dem så ingen kan ta dem. Ooops nu har TS exakt 0 HQ-val som ger re-rolls på 1:or To Hit, medan generiska CSM kan ta en Lord istället.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Jonke »

Jag är stort imponerad av kompmallsgruppens arbete i 7th.

Men jag tror möjligheten att ha en kompmall försvann när gw vred upp sin release-fart till 3000 och släppte codexar och kampanjböcker+supplements med helt galna formationer varje månad. Kompen hänger helt enkelt inte med. Det fanns ingen tid att gå tillbaks till "gamla" arméer när det kom nytt hela tiden.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Mortarion »

Jag tycker att det bästa är variation bland turneringarna. Vissa med komp, vissa med restriktioner och vissa utan någonting.

Själv har jag inget som helst intresse av att spela 8th på turneringar som inte har hårda restriktioner eller hård komp. Spelet är alldeles för obalanserat för det. Att GW verkar ha en ambition att fixa till saker är bra, men det är fortfarande väldigt långt kvar till balans. Problemet som jag tycker finns med okompat är att men blir så begränsad i sitt armébygge. Det finns några få "builds" för varje armé man kan ta om man ska ha en chans mot optade arméer. Och de går oftast ut på att spamma de bästa enheterna, så större delen av valen i en codex är bara att glömma. Jag vill helst spela blandade arméer med enheter jag tycker är coola eller snygga, men om man möter optade listor med en sådan armé är man sannolikt wipad runda 2. Så för mig känns okompat inte som ett alternativ.

Sen tycker jag personligen att subjektiv komp är överlägset mall, eftersom man slipper sitta och mallopta utan bara kan sätta ihop den listan man vill spela och sedan ser man vad man får för komp, men där vet jag att det finns olika åsikter. Mall är fortfarande mycket bättre än okompat.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Olof »

Lite nekromanti här men jag är för restriktioner. Lätt att bygga lista och man slipper spam och att möta bara de mest optade enheterna. Highlander är en favorit eftersom jag personligen gillar en-av-varje-arméer.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

ekekrantz
Inlägg: 211
Blev medlem: 29 maj 2014, 16:12
Ort: Västerås

Re: Komp i 8th?

Inlägg av ekekrantz »

Som flogger sa det så bra, så länge alla typer av turneringar finns med både den hårdaste och snällaste så ökar ju chanserna att man ska få spela på det sätta man själv tycker är roligast. Jag t.ex arrar ITC turneringar( finns många fördomar om hur top listor ser ut märker jag när jag läser posts här) samtidigt som dom roligaste turneringarna jag själv medverkat i har varit långt från itc format rauk, mff, lbk m.fl handlar väldigt lite om vad det är för komp så länge man har rätt inställning kan man ha skit kul och få stryk 5 matcher i rad eller vice versa, handlar mycket om vem som står på andra sidan bordet, är han super tävlings inriktad ja då kan man fokusera på att lära sig lite knep skulle det vara en nybörjar ja då brukar jag assistera dem ibland till min egen förlust.
All kuddos till alla arrangörer där ute som jobbar för att andra ska ha kul!
Jacob Ekekrantz- Games of Westeros

Mer ITC åt folket!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Komp i 8th?

Inlägg av RUNE »

Jag håller med om det som sagts i stort. Jag har aldrig känt någon dragning till det okompade formatet och jag är nog inte saknad där heller. Jag är urtypen av spelare som kan ta en sunkig enhet med motiveringen "Oh! Shiny!". För mig så finns det fortfarande vissa enheter eller kombinationer som inte är balanserade, framförallt om man spammar de enheterna.
Det arbete som lades ner i kompmallen för 7:e var av episka proportioner. Där måste plöjts mer så många man-timmar att det är skrämmande. Och även den bästa komp-grupp kan missa vissa grejor.

Jag är också för en subkomp där man helt enkelt från arrangörens sida säger bu eller bä om en lista. Postar arrangören två-tre exempellistor (light-medium-ost) så kan spelarna få en uppfattning om var ribban ligger.

Åker man till en turnering där riktlinjerna är "ha en lista som är rolig att möta" så är det väldigt subjektivt. Jag tolkade det som att man körde mjuka listor men väl på plats upptäckte jag att det var inte så folk resonerat över lag. Jag hade en trevlig turnering ändå men i regel brukar alla tycka det är roligare att spela om det är jämnare. Och min mjuka flufflista var ingen utmaning för de flesta...

Så länge där är turneringar som är både kompade och okompade så att alla blir nöjda så är detta nog inget problem. Det är svårt (omöjligt) att hitta en kompromiss där både en meta-spelare och en fluffskalle blir nöjda.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Komp i 8th?

Inlägg av Joakim »

Som arrangör har jag valt att spela med restriktioner då jag vill få mitt kommunity som är blandat nya spelare och veteraner en chans att inte få på käften av de där vinnarskallarna som finns.

Jag tycker överlag 8th fungerar bra som det är men gärna lite begräsningar här och där.
Att ens fundera på en stor mall känns mest som ett endlöst energikrävande monsterjobb som slutar i att hälften är missnöjda.

Just nu denna månaden landade upplägget på följande:

1000 pts 4x4 Bord.

Får endast spela en Patrol Detatchment
Inga LoW
Inga Namngivna karaktärer
Inga upprepade val utanför Troops
Okej att spela 2 av samma Dedicated Transport
Max 1 Flyer dock inte fler än 12 Wounds
Inga modeller med fler än 15 Wounds
Inga ForgeWorld
Ingen enhet får kosta över 350 poäng

Detta kommer mellan varje gång justeras lite för varjationen skull men också hitta en nivå där ingen ens behöver tänka på vad de kan komma och möta utan spela ungefär det de vill inom ramarna.
Hittils mestaldes posetiv feedback.

Så mina 2 cent är kör relativt fritt inom ramarna som arrangörerna bestämmer.

Vet att många kör 2 Detachments osv. Kommer även jag släppa lite på det till nästa gång men mest för varationens skull.

Så vill ni spela detta upplägget kom till Bohus (norr om Göteborg) den 28/4

Skriv svar