Transportfordon och komp
Transportfordon och komp
Nu på Ylva kör vi en liga där man kan spela 1750 okompat eller 2000 kompat. Spelar man kompat måste man ligga på komp 30 enligt RT-mallen. Mötte en 2000 WH lista med tio fordon, både WH och IG och det som var bra med transportfordon visade sig ganska snabbt:
* Du kan transportera runt trupp i den
* Du kan fylla fordonet med en billig enhet och därmed få riktigt bra med skydd
* Du kan åka fram och tillbaka så det blir svårt att slå i närstrid för att sedan kampa på objektiv
* Du kan bygga hela linjer av fordon och därmed blockera störra och viktiga delar av slagfältet
* Du kan tvinga motståndaren att ta LD test genom att köra in i dem...
* ... gör du detta tvingar du motståndaren att flytta på sig och därmed byggs en mini lash in i fordonet
* Transportfordonen scalar hårt i "brahet" dessto fler du har och i relation till andra typer av fordon i listan
Allt detta för 35 poäng och uppåt och du får dessutom en del knatter med varje burk. Givetvis kan man argumentera för att 2000P är faktiskt en skillnad mot vad svenska turneringar brukar vara på men jag tycker ändå ovan nämda punkter ställer frågan om komp och fordon på sin spets. Håller själv på att bygga en fordonstät lista men tycker dock att man får väldigt mycket godis för få poäng. Överlag tycker jag att fordon borde straffas hårdare i kompen, allra helst scala hårdare om du har fler fordon då de är sjukt prisvärda tillsammans.
* Du kan transportera runt trupp i den
* Du kan fylla fordonet med en billig enhet och därmed få riktigt bra med skydd
* Du kan åka fram och tillbaka så det blir svårt att slå i närstrid för att sedan kampa på objektiv
* Du kan bygga hela linjer av fordon och därmed blockera störra och viktiga delar av slagfältet
* Du kan tvinga motståndaren att ta LD test genom att köra in i dem...
* ... gör du detta tvingar du motståndaren att flytta på sig och därmed byggs en mini lash in i fordonet
* Transportfordonen scalar hårt i "brahet" dessto fler du har och i relation till andra typer av fordon i listan
Allt detta för 35 poäng och uppåt och du får dessutom en del knatter med varje burk. Givetvis kan man argumentera för att 2000P är faktiskt en skillnad mot vad svenska turneringar brukar vara på men jag tycker ändå ovan nämda punkter ställer frågan om komp och fordon på sin spets. Håller själv på att bygga en fordonstät lista men tycker dock att man får väldigt mycket godis för få poäng. Överlag tycker jag att fordon borde straffas hårdare i kompen, allra helst scala hårdare om du har fler fordon då de är sjukt prisvärda tillsammans.
Senast redigerad av 1 Per Pirat, redigerad totalt 10 gånger.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Re: Transportfordon och komp
Ett problem med att råstraffa transporter är att GW har antagligen satt priserna ganska lågt på bilarna för att de vill att man ska ha med dem. Som jag brukar säga: Fluffvis skulle marines aldrig strida utan en rhino eller annnat transport. Med all cybernetik, träning och lön? som en marine har kostar säkerligen varje gubbe lika mycket som en transport till hela gruppen. Rhinon är trots allt bara en bil. Om man sätter kompen så högt att hälften av spelarna väljer att spela nästan eller helt utan transporter har man förändrat spelet för mycket enligt mig. Så som kompen ligger nu går det fortfarande ganska enkelt att bygga en mekaniserad lista, man får bara hålla igen med annan ost.
Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.
Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.
Re: Transportfordon och komp
Hint: Per spelar demoner.Mutt skrev:Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.
Re: Transportfordon och komp
Fordononskompkostnad ökar ju med antalet fordon du har (RT-kompmallen).
Re: Transportfordon och komp
I 6.0, den version vi jobbar på nu, kommer de flesta arméer få ett ganska mycket stängare straff på fordon. Förslaget för SM ser ut enligt följande:
Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle, Land Raiders count as two, Drop Pods does not count)
-1 each of vehicle 2-3
-2 each of vehicle 4-5
-3 each of vehicle 6-8
-4 each additional vehicle
Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle, Land Raiders count as two, Drop Pods does not count)
-1 each of vehicle 2-3
-2 each of vehicle 4-5
-3 each of vehicle 6-8
-4 each additional vehicle
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Transportfordon och komp
När är det tänkt att 6.0 ska va klar?
Kommer även IG:s fordon kompas hårdare? Jag tycker att dom är hårt kompade redan.
Kommer även IG:s fordon kompas hårdare? Jag tycker att dom är hårt kompade redan.
Re: Transportfordon och komp
Billiga transporter har den stora fördelen att de gör så mycket bättre saker än att transportera figurer och det gör dem så sjukt prisvärda. Skönt att se att kompen går åt rätt håll även på denna front.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Re: Transportfordon och komp
6.0 är en ganska stor förändring från 5.6 så ge det några veckor. Och, ja, alla arméers fordon kommer nog kompas hårdare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Transportfordon och komp
Detta inlägg är fullt av vishet. Kompa inte sönder spelet med 6.0!Mutt skrev:Ett problem med att råstraffa transporter är att GW har antagligen satt priserna ganska lågt på bilarna för att de vill att man ska ha med dem. Som jag brukar säga: Fluffvis skulle marines aldrig strida utan en rhino eller annnat transport. Med all cybernetik, träning och lön? som en marine har kostar säkerligen varje gubbe lika mycket som en transport till hela gruppen. Rhinon är trots allt bara en bil. Om man sätter kompen så högt att hälften av spelarna väljer att spela nästan eller helt utan transporter har man förändrat spelet för mycket enligt mig. Så som kompen ligger nu går det fortfarande ganska enkelt att bygga en mekaniserad lista, man får bara hålla igen med annan ost.
Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.
Re: Transportfordon och komp
Jag ville inte säga något förut eftersom jag antog att det var en enskild åsikt, men det där tycker jag är riktigt korkat. Vad GW "vill" och vad som är fluffigt har ingenting med spelbalans att göra. Är det något som är brutet bra så skall det självklart reflekteras i kompen. Skulle det vara som så att t.ex. Orks fick 100 Boys gratis i nästa codex för att 'Det är fluffigt' skulle detta självklart kompas ner i fotsulorna. Fordon är för bra just nu, vi har komp som balanserar upp spelet, nuff said.
Vill man inte spela med komp och vad det innebär; spela okompat.
Vill man inte spela med komp och vad det innebär; spela okompat.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"