Transportfordon och komp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:
imp skrev:Gör man en armé som inte klarar av att döda saker så får man väl skylla sig själv
Ja, i okompat. I kompat så skall man ha bonus för det eftersom det är sämre än en armé som klarar av att döda saker.
Nja, skrev det väl lite dåligt. Gör man en armé som lätt kan krossa en typ av armé (horder t.ex.), men inte kan döda bilar så förtjänar den armén dålig komp. Den har ju potential att krossa en hel del arméer, även om den inte kan skada mech särskilt bra. Då har man gjort något dumt, man ska få dålig komp, men har ingen chans mot vissa arméer (med bra komp). Man måste ju göra en armé som ska ha en chans mot allt motstånd. Kompen måste avspegla den potential man har mot andra arméer. Kan man krossa bra arméer ska man ha dålig komp oavsett om man inte har en chans mot andra.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Mutt »

Ibland blir kompandet lite av en spiraltrappa. Mycket tanks är bra så det ger högt kompstraff. Så pass är allt helt ok. Sedan sägs det att en lista med mycket anti-tank kan slå ut en elak tanklista så den får liknande komp som tanklistan. Eftersom anti-tank på grund av detta kompas ganska hårt så blir plötsligt tanks ännu bättre och ska komp-straffas ännu mer? Som alternativ till att höja kompstraffen på tanks skulle man kanske kunna ta en global sänkning på antitank-vapen-kompen?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av DHettNeck »

Mutt skrev:Ibland blir kompandet lite av en spiraltrappa. Mycket tanks är bra så det ger högt kompstraff. Så pass är allt helt ok. Sedan sägs det att en lista med mycket anti-tank kan slå ut en elak tanklista så den får liknande komp som tanklistan. Eftersom anti-tank på grund av detta kompas ganska hårt så blir plötsligt tanks ännu bättre och ska komp-straffas ännu mer? Som alternativ till att höja kompstraffen på tanks skulle man kanske kunna ta en global sänkning på antitank-vapen-kompen?
Det är inte en bra lösning praktiskt sett. Bättre att höja minusen på tanksen. Dom är fortfarande för snällt kompade jämfört med annat oavsett vad anti-tnak-prylarna har för minus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Mortarion »

imp skrev:
Mortarion skrev:
imp skrev:Gör man en armé som inte klarar av att döda saker så får man väl skylla sig själv
Ja, i okompat. I kompat så skall man ha bonus för det eftersom det är sämre än en armé som klarar av att döda saker.
Nja, skrev det väl lite dåligt. Gör man en armé som lätt kan krossa en typ av armé (horder t.ex.), men inte kan döda bilar så förtjänar den armén dålig komp. Den har ju potential att krossa en hel del arméer, även om den inte kan skada mech särskilt bra. Då har man gjort något dumt, man ska få dålig komp, men har ingen chans mot vissa arméer (med bra komp). Man måste ju göra en armé som ska ha en chans mot allt motstånd. Kompen måste avspegla den potential man har mot andra arméer. Kan man krossa bra arméer ska man ha dålig komp oavsett om man inte har en chans mot andra.
Jo, när det gäller hårda listor som är specialiserade på något annat så håller jag med.

Men det finns listor som helt enkelt har väldigt svårt mot mech utan att vara överdrivet bra på något annat. Och eftersom större delen av motståndet på en turnering består av mech så kommer de listorna att gå dåligt. Och eftersom de då blir dåliga skall de ha högre komp.

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av n00bn »

Vapen med melta regeln och vapen med flera skott och styrka ≥ 7 brukar kunna ta rätt så bra hand om lätta transporter. Ifall man använder sig av killpoints är transporter kombinerat med ovan nämnda vapen, ganska lätta att ta. Det brukar vara de lättaste killpointsen att ta i den armén som använder transporter. Jag tror att runt 3 rhinos och lite preds/virvelvindar i supporten borde alla arméer kunna klara av. Spelar istället man med 5-6 rhinos blir det bra mycket svårare.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Skriv svar