Transportfordon och komp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Transportfordon och komp

Inlägg av Per Pirat »

Nu på Ylva kör vi en liga där man kan spela 1750 okompat eller 2000 kompat. Spelar man kompat måste man ligga på komp 30 enligt RT-mallen. Mötte en 2000 WH lista med tio fordon, både WH och IG och det som var bra med transportfordon visade sig ganska snabbt:

* Du kan transportera runt trupp i den
* Du kan fylla fordonet med en billig enhet och därmed få riktigt bra med skydd
* Du kan åka fram och tillbaka så det blir svårt att slå i närstrid för att sedan kampa på objektiv
* Du kan bygga hela linjer av fordon och därmed blockera störra och viktiga delar av slagfältet
* Du kan tvinga motståndaren att ta LD test genom att köra in i dem...
* ... gör du detta tvingar du motståndaren att flytta på sig och därmed byggs en mini lash in i fordonet
* Transportfordonen scalar hårt i "brahet" dessto fler du har och i relation till andra typer av fordon i listan

Allt detta för 35 poäng och uppåt och du får dessutom en del knatter med varje burk. Givetvis kan man argumentera för att 2000P är faktiskt en skillnad mot vad svenska turneringar brukar vara på men jag tycker ändå ovan nämda punkter ställer frågan om komp och fordon på sin spets. Håller själv på att bygga en fordonstät lista men tycker dock att man får väldigt mycket godis för få poäng. Överlag tycker jag att fordon borde straffas hårdare i kompen, allra helst scala hårdare om du har fler fordon då de är sjukt prisvärda tillsammans.
Senast redigerad av 1 Per Pirat, redigerad totalt 10 gånger.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Mutt »

Ett problem med att råstraffa transporter är att GW har antagligen satt priserna ganska lågt på bilarna för att de vill att man ska ha med dem. Som jag brukar säga: Fluffvis skulle marines aldrig strida utan en rhino eller annnat transport. Med all cybernetik, träning och lön? som en marine har kostar säkerligen varje gubbe lika mycket som en transport till hela gruppen. Rhinon är trots allt bara en bil. Om man sätter kompen så högt att hälften av spelarna väljer att spela nästan eller helt utan transporter har man förändrat spelet för mycket enligt mig. Så som kompen ligger nu går det fortfarande ganska enkelt att bygga en mekaniserad lista, man får bara hålla igen med annan ost.

Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.
Hint: Per spelar demoner. ;)

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av lurräven »

Fordononskompkostnad ökar ju med antalet fordon du har (RT-kompmallen).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Katarsis »

I 6.0, den version vi jobbar på nu, kommer de flesta arméer få ett ganska mycket stängare straff på fordon. Förslaget för SM ser ut enligt följande:

Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle, Land Raiders count as two, Drop Pods does not count)
-1 each of vehicle 2-3
-2 each of vehicle 4-5
-3 each of vehicle 6-8
-4 each additional vehicle
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Magnus »

När är det tänkt att 6.0 ska va klar?

Kommer även IG:s fordon kompas hårdare? Jag tycker att dom är hårt kompade redan.

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Per Pirat »

Billiga transporter har den stora fördelen att de gör så mycket bättre saker än att transportera figurer och det gör dem så sjukt prisvärda. Skönt att se att kompen går åt rätt håll även på denna front.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Katarsis »

6.0 är en ganska stor förändring från 5.6 så ge det några veckor. Och, ja, alla arméers fordon kommer nog kompas hårdare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Skulliz »

Mutt skrev:Ett problem med att råstraffa transporter är att GW har antagligen satt priserna ganska lågt på bilarna för att de vill att man ska ha med dem. Som jag brukar säga: Fluffvis skulle marines aldrig strida utan en rhino eller annnat transport. Med all cybernetik, träning och lön? som en marine har kostar säkerligen varje gubbe lika mycket som en transport till hela gruppen. Rhinon är trots allt bara en bil. Om man sätter kompen så högt att hälften av spelarna väljer att spela nästan eller helt utan transporter har man förändrat spelet för mycket enligt mig. Så som kompen ligger nu går det fortfarande ganska enkelt att bygga en mekaniserad lista, man får bara hålla igen med annan ost.

Sedan så har väl i stort sätt alla listor tillgång till transporter på ungefär lika villkor. Jag kan inte komma på någon som är helt akterseglad på den fronten, förutom tyranids då såklart.
Detta inlägg är fullt av vishet. Kompa inte sönder spelet med 6.0!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Katarsis »

Jag ville inte säga något förut eftersom jag antog att det var en enskild åsikt, men det där tycker jag är riktigt korkat. Vad GW "vill" och vad som är fluffigt har ingenting med spelbalans att göra. Är det något som är brutet bra så skall det självklart reflekteras i kompen. Skulle det vara som så att t.ex. Orks fick 100 Boys gratis i nästa codex för att 'Det är fluffigt' skulle detta självklart kompas ner i fotsulorna. Fordon är för bra just nu, vi har komp som balanserar upp spelet, nuff said.

Vill man inte spela med komp och vad det innebär; spela okompat.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar