Transportfordon och komp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
ZimmeZitron
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 okt 2008, 20:44

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av ZimmeZitron »

Magnus skrev:När är det tänkt att 6.0 ska va klar?

Kommer även IG:s fordon kompas hårdare? Jag tycker att dom är hårt kompade redan.
Jag håller med. Vad jag vet så har mechanised IG nästan aldrig placerat sig bra på en turnering med mallen eller subjektiv komp i 5th edition. Det kan man ju tycka att det tyder på att de i varje fall inte är för snällt kompade. Snarare tvärtom i så fall.
Det är i varje fall min iakttagelse, men jag är väl å andra sidan lite partisk eftersom jag spelar just den typen av armé. Precis som att demonspelarna inte har något emot hårdare komp på transporter. ;)
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Skulliz »

Katarsis skrev:Jag ville inte säga något förut eftersom jag antog att det var en enskild åsikt, men det där tycker jag är riktigt korkat. Vad GW "vill" och vad som är fluffigt har ingenting med spelbalans att göra. Är det något som är brutet bra så skall det självklart reflekteras i kompen. Skulle det vara som så att t.ex. Orks fick 100 Boys gratis i nästa codex för att 'Det är fluffigt' skulle detta självklart kompas ner i fotsulorna. Fordon är för bra just nu, vi har komp som balanserar upp spelet, nuff said.

Vill man inte spela med komp och vad det innebär; spela okompat.
Fluff aspekten är mycket riktigt helt irrelevant för spelbalansen, den åsikten delar jag. Och mycket riktigt ska kompen reflektera vad som är brutet.
Vad jag uppfattde var själva poängen med Mutts post var att den roll som mechade trupper har i spelet idag är någonting väldigt "key" för hur man spelar spelet och att bara för att det är uppenbart bättre att åka bil än att gå till fots så ska man inte kompa bort bilarna ur spelet. Och med kompa bort menar jag naturligtvis inte att jag tror förändringar i kompmallen kommer göra det omöjligt att trycka in några transporter och en tank utan snarare att det finns en risk, att man lägger såpass höga restriktioner på fordon att de blir meningslösa att ha med.

Sedan kanske du tycker att även den åsikten är korkad men då har du iaf inte missförstått min mening.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Mutt »

Katarsis skrev:Jag ville inte säga något förut eftersom jag antog att det var en enskild åsikt, men det där tycker jag är riktigt korkat. Vad GW "vill" och vad som är fluffigt har ingenting med spelbalans att göra. Är det något som är brutet bra så skall det självklart reflekteras i kompen. Skulle det vara som så att t.ex. Orks fick 100 Boys gratis i nästa codex för att 'Det är fluffigt' skulle detta självklart kompas ner i fotsulorna. Fordon är för bra just nu, vi har komp som balanserar upp spelet, nuff said.

Vill man inte spela med komp och vad det innebär; spela okompat.
Det är samma sak som när man säger att kompmallen inte kan stå för när man väljer dåliga alternativ som fortfarande kompar dåligt. Ta ork nobz till exempel. Mallen förutsätter att man köper individuell utrustning till dessa så att man kan woundallokera, tar man identisk utrustning så är det ens eget fel.

Man måste även se till codexen som helhet, inte bara individuella enheter. Rhinos är en vital del i en marine-lista. Hela listan är uppbyggd och prissatt efter att man ska kunna köpa en transport till dem för 35p. Hade man inte kunnat göra detta hade kanske marines varit billigare eller fler enheter fått infiltrate eller fleet.

Jag menar inte att kompen är för hög, eller ens att den inte bör höjas ytterligare, tycker själv att det eskalerande minuset för fordon är för lågt i många listor. Kanske borde man skilja lite mer på fordon och fordon dock. En dread är till exempel inte lika spelförändrande som en fast razorback, eller en truck är inte lika jobbig som en rhino. Dreaden rör sig långsamt, och trucken kan inte tankshocka så man kan inte störa objektiv hur enkelt som helst med dem.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Snot »

Jag tror nog mer på att inte en käft spelade med rhinos i 4th och GW ville sälja mer rhinos, ergo 35p
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av DHettNeck »

Trukks kan visst tankshocka. Jag har iaf aldrig sett en utan reinforced ram för 5p :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Mag-El »

Tycker att fordon kan få något mer minus men bara det inte blir som i Fantasy att allt kompas hårdare eftersom. Eftersom när kompen ändras så blir något annat bättre och då kompas den ner o.s.v. Helt plötsligt så har man inte så mycket val när man bygger listor längre. Så istället för att t.ex bara sänka komp på hårda saker så kan man höja komp på deras motsatser.

//Magnus

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Per Pirat »

ZimmeZitron skrev:
Precis som att demonspelarna inte har något emot hårdare komp på transporter. ;)
Jag spelar även necroner och har en WH lista fulmatad med fordon på G, om det var mig du åtsyftade.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Katarsis »

Skulliz skrev:Vad jag uppfattde var själva poängen med Mutts post var att den roll som mechade trupper har i spelet idag är någonting väldigt "key" för hur man spelar spelet och att bara för att det är uppenbart bättre att åka bil än att gå till fots så ska man inte kompa bort bilarna ur spelet.
Är det bättre att åka bil än att gå? Om svaret är ja så skall enheter med bil kompas hårdare än enheter utan bil, så enkelt är det. Och att GW skulle 'ha tänkt' att man köpte transporter till alla enheter har faktiskt ingenting med saken att göra. Om nu Marines inte klarar sig utan fordon (ehrm...) så skall ju det ju snarare reflekteras i startkomen och inte i fordonskompen.

@Mag-El: Jag ser det som en självklarhet att kompen utvecklas och förändras hela tiden. Om något är för brutet i mallen så skall såklart hålet täckas igen; vi vill inte komma till en situation där en armé kompar för högt men inget går att göra åt det för att 'mallen är färdig'.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av imp »

Nåt mer exempel på hur "mech"-minuset kommer se ut?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av kelaino »

Jag spelade helmech i 4th; raider och tre rhinos minst :P
Skulliz skrev:Vad jag uppfattde var själva poängen med Mutts post var att den roll som mechade trupper har i spelet idag är någonting väldigt "key" för hur man spelar spelet och att bara för att det är uppenbart bättre att åka bil än att gå till fots så ska man inte kompa bort bilarna ur spelet.
Om allt "måste" sitta i bil så kommer väll det att reflekteras i någon form av medelkomp. (och förmodligen i komptröskeln för de som använder sån). Faktum kvarstår att mech är sjukt mycket bättre än inte-mech och detta bör reflekteras i kompen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar