Precis, delar helt din åsikt. Läs mina inlägg igen så upptäcker du nog att vad jag försökte uttrycka handlar om något annat.kelaino skrev:Jag spelade helmech i 4th; raider och tre rhinos minst
Om allt "måste" sitta i bil så kommer väll det att reflekteras i någon form av medelkomp. (och förmodligen i komptröskeln för de som använder sån). Faktum kvarstår att mech är sjukt mycket bättre än inte-mech och detta bör reflekteras i kompen.Skulliz skrev:Vad jag uppfattde var själva poängen med Mutts post var att den roll som mechade trupper har i spelet idag är någonting väldigt "key" för hur man spelar spelet och att bara för att det är uppenbart bättre att åka bil än att gå till fots så ska man inte kompa bort bilarna ur spelet.
Transportfordon och komp
Re: Transportfordon och komp
Re: Transportfordon och komp
Jag håller med i att det att det finns ingen egentligen valmöjlighet mellan att inte ta rhinos och att spela med några.
Jag är dock inte säker på att allmänna fordonminus är vägen att gå. Utan mer eskalerande minus på specifika val kanske mer är grejen.
Jag är dock inte säker på att allmänna fordonminus är vägen att gå. Utan mer eskalerande minus på specifika val kanske mer är grejen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: Transportfordon och komp
Det som nämndes främst var ju lätta transporter, Så ett enskilt eskalerande minus på Rhinos, Chimeror och Wave Serpents kanske?
Re: Transportfordon och komp
Mechat är hårt - men är det bara jag som upplever att det är så spelet mer och mer är tänkt att spelas? För flera codex är det ju toksvårt att få trupp på obejktiv utan ett par, tre transporter. Lite märkligt att man helt skall straffa bort det som känns kul med 5ed, att movement fasen skall spelar någon roll även för icke assault orienterade armeér?
Re: Transportfordon och komp
För vissa arméer är ju dock att möta helmechat en mardröm.Eskil skrev:Mechat är hårt - men är det bara jag som upplever att det är så spelet mer och mer är tänkt att spelas? För flera codex är det ju toksvårt att få trupp på obejktiv utan ett par, tre transporter. Lite märkligt att man helt skall straffa bort det som känns kul med 5ed, att movement fasen skall spelar någon roll även för icke assault orienterade armeér?
Kompar man inte ner mech måste i alla fall anti-mech bli lättare att få in.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Re: Transportfordon och komp
Då känns det väll rimligare att de armeérna får ett högre grundkomp?
Re: Transportfordon och komp
Gör man en armé som inte klarar av att döda saker så får man väl skylla sig själv
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Transportfordon och komp
Kompen har ingenting med kul att göra, kompens enda syfte är att jämna ut turneringsmatcher. Om något är bra, då ska det ha låg komp. Punkt.Eskil skrev:Mechat är hårt - men är det bara jag som upplever att det är så spelet mer och mer är tänkt att spelas? För flera codex är det ju toksvårt att få trupp på obejktiv utan ett par, tre transporter. Lite märkligt att man helt skall straffa bort det som känns kul med 5ed, att movement fasen skall spelar någon roll även för icke assault orienterade armeér?
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Transportfordon och komp
Ja, i okompat. I kompat så skall man ha bonus för det eftersom det är sämre än en armé som klarar av att döda saker.imp skrev:Gör man en armé som inte klarar av att döda saker så får man väl skylla sig själv