Transportfordon och komp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Skulliz »

kelaino skrev:Jag spelade helmech i 4th; raider och tre rhinos minst :P
Skulliz skrev:Vad jag uppfattde var själva poängen med Mutts post var att den roll som mechade trupper har i spelet idag är någonting väldigt "key" för hur man spelar spelet och att bara för att det är uppenbart bättre att åka bil än att gå till fots så ska man inte kompa bort bilarna ur spelet.
Om allt "måste" sitta i bil så kommer väll det att reflekteras i någon form av medelkomp. (och förmodligen i komptröskeln för de som använder sån). Faktum kvarstår att mech är sjukt mycket bättre än inte-mech och detta bör reflekteras i kompen.
Precis, delar helt din åsikt. Läs mina inlägg igen så upptäcker du nog att vad jag försökte uttrycka handlar om något annat.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av egge »

Jag håller med i att det att det finns ingen egentligen valmöjlighet mellan att inte ta rhinos och att spela med några.

Jag är dock inte säker på att allmänna fordonminus är vägen att gå. Utan mer eskalerande minus på specifika val kanske mer är grejen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av LillePer »

Det som nämndes främst var ju lätta transporter, Så ett enskilt eskalerande minus på Rhinos, Chimeror och Wave Serpents kanske?

Eskil
Inlägg: 53
Blev medlem: 31 mar 2009, 14:04

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Eskil »

Mechat är hårt - men är det bara jag som upplever att det är så spelet mer och mer är tänkt att spelas? För flera codex är det ju toksvårt att få trupp på obejktiv utan ett par, tre transporter. Lite märkligt att man helt skall straffa bort det som känns kul med 5ed, att movement fasen skall spelar någon roll även för icke assault orienterade armeér?

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Kerrai »

Eskil skrev:Mechat är hårt - men är det bara jag som upplever att det är så spelet mer och mer är tänkt att spelas? För flera codex är det ju toksvårt att få trupp på obejktiv utan ett par, tre transporter. Lite märkligt att man helt skall straffa bort det som känns kul med 5ed, att movement fasen skall spelar någon roll även för icke assault orienterade armeér?
För vissa arméer är ju dock att möta helmechat en mardröm.

Kompar man inte ner mech måste i alla fall anti-mech bli lättare att få in.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Eskil
Inlägg: 53
Blev medlem: 31 mar 2009, 14:04

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Eskil »

Då känns det väll rimligare att de armeérna får ett högre grundkomp?

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av imp »

Gör man en armé som inte klarar av att döda saker så får man väl skylla sig själv
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av HeadWar »

Eskil skrev:Mechat är hårt - men är det bara jag som upplever att det är så spelet mer och mer är tänkt att spelas? För flera codex är det ju toksvårt att få trupp på obejktiv utan ett par, tre transporter. Lite märkligt att man helt skall straffa bort det som känns kul med 5ed, att movement fasen skall spelar någon roll även för icke assault orienterade armeér?
Kompen har ingenting med kul att göra, kompens enda syfte är att jämna ut turneringsmatcher. Om något är bra, då ska det ha låg komp. Punkt.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av speedfreek »

Tau!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Transportfordon och komp

Inlägg av Mortarion »

imp skrev:Gör man en armé som inte klarar av att döda saker så får man väl skylla sig själv
Ja, i okompat. I kompat så skall man ha bonus för det eftersom det är sämre än en armé som klarar av att döda saker.

Skriv svar