Historik

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Historik

Inlägg av guildmaster »

Hur gammalt är kompsystemet så som det ser ut idag? Och hur såg det ut innan? Användes komp och var det enbart subjektivt komp eller andra typer av restriktioner. Jag började spela turneringar först förra året så jag är ganska grön när det gäller komp och sånt.

Är det någon av de gamla rävarna som kommer ihåg hur det var? A long time ago in a galagy far far away...
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Historik

Inlägg av Nefrums »

för i tiden användes nästan uteslutande subjektiv komp..

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Historik

Inlägg av pära »

Komp lanserades under andra halvan av 90-talet, i slutet av 2nd ed. Jervis Johnson hade en kolumn i WD (ca nr 195) där han orerade över hur tråkiga en del listor var på GTUK. Efter det infördes först restriktioner på wargearkort och därefter komp. I sverige har den varit subjektiv, ibland med riktlinjer, sedan den infördes fram tills mallen lanserades för något år sedan.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Historik

Inlägg av speedfreek »

Heja Räv-Pär!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Historik

Inlägg av Mortarion »

Mall har funnits tidigare, men inte som den ser ut nu.
I början av 2000-talet hade 40K-turneringen på Gothcon en enkel mall som även användes av vissa andra turneringar. För att bättre kunna spegla hur rolig en armé var (rolighet var det som bedömdes med kompen i Västsverige på den tiden) utvecklades mallen mer och mer och blev till slut en mall med subjektiva inslag (t.ex. att upprepningar av ett val gav mellan -50 och -150 beroende på hur tråkigt valet var). Det innebar dock att många blev irriterade över att de inte fick den kompen de trodde att de skulle få. Efter det skippades mallen och det blev helt subjektiv komp.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Historik

Inlägg av pära »

Det var det jag menade med riktlinjer :)

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Historik

Inlägg av Jocke Rapp »

På BSK -04 användes en kompmall, så det så.
Pära minns den säkert, för jag fick storstryk av hans systrar där, strax efter att jag gett en 17åring från Göteborg som hette Jocke en omgång med mina IG!

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Historik

Inlägg av the godfather »

den mallen minns jag så väl :)

man fick plus i komp för alla enheter som inte var bonded... så jag tog min bonded tolva firewarriors, och delade upp i 6+7 fw istället. 2 mer i komp :)

det slutade med att jag fick mer än max (som var 20) och började göra min lista hårdare istället...
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar