Dags att revidera syftet med komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Röde »

Jag har fått syftet med komp förklarat för mig en massa gånger. Syftet har i huvudsak sagts vara att jämna ut skillnader mellan Codexar, reglera turneringsresultat samt att främja variation i armébyggandet.

Eftersom tröskelkomp verkar bli allt vanligare och allt fler ratar subjektiv komp så faller väl ett av ovanstående argumenten ganska platt. Om man ser till hur SW, Orcs, BA och Imp-listor börjar se ut så faller väl också variationsargumentet?

Kan någon förklara ytterligare en gång...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Nefrums »

kompmallen är inte perfekt. Alla armeer blir inte exakt lika bra med den. Det är fortfarande de armerna som är bra som är bättre. Dock inte lika mycket bättre. Så kompmallen jämnar ut det mesta av skillnaderna mellan hur hårda de olika armeerna är, men den lyckas inte utplåna skillnaderna helt.

På den andra punkten tycker jag kompmallen lyckas ännu bättre. Det är mycket mycket mer variation i listorna som ä gjorda för kompmallen än de som är gjorda för komp fritt. Det blir inte ricktigt lika bra som med subjektiv komp dock.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av egge »

För mig är syftet att jag gillar det när jag arrangerar en turnering. Det ger mig en tillfredsställelse för att jag anser att den fortfarande ser till att folk inte spelar med de värsta listorna utan det balanserar ut arméval och i många fall enhetsval.

Så för mig på mina turneringar jag är med och arrar så har det kvar sitt gamla syfte, enligt min högst subjektiva åsikt. :)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av speedfreek »

Utan komp skulle det vara ännu mer BA, SW, IG och Orks i topp.
Så någon form av syfte med önskvärd verkan finns det allt.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Ps saken »

Som vanligt förstår jag knappt vad du menar men måste säga att kompmallen fyller sitt syfte ganska bra.

Spelar jag okompat, komp 25-75 eller komp 40 tröskel så ser mina listor helt olika ut vilket ger ganska bra variation.

Om man sen ser till utjämnings punkten så känns det kanske som mallen i sitt nuvarnade format inte lyckas balansera codexarna med IG, SW och BA som dom stora vinnarna men mallen finns ju till för att kunna förbättras och på så sätt uppnå bättre balans.
Utan alltför stor erfarhet skulle jag ändå säga att spela enbart utan komp skulle göra skillnaderna ännu större mellan codexarna.

Skulle vilja säga att syftet med en kompmall eller nån slags komp är att göra 40k turneringar roligare och mera varierade och det tycker iallafall jag att mallen lyckats bra med.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Röde »

Ps saken skrev:Som vanligt förstår jag knappt vad du menar...
Du och en hel bunt människor... Jag lyckas sällan skriva så ni förstår vad jag menar. Jag saknar GLinus tydlighet tydligen.

Jag tycker bara att många av de listor man ser på forumet liknar varandra allt mer. I och med detta vill jag ifrågasätta ett av de argument som kompförespråkarna sett som ett av de starkaste för att vi ska använda komp. Nämligen att den ger variation i listbyggandet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

landjorden
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2010, 09:51

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av landjorden »

Som jag har förstått det (och det kan verkligen va helt fel) så eftersträvar dom inte variation på en kompnivå utan variation över hela fältet. Dvs, tre arméer med komp 25 kan mycket väl va lika men som man har en komp 25, en komp 55 och en komp 70 så har man skapat variation eller något i den stilen

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av n00bn »

Röde skrev: Eftersom tröskelkomp verkar bli allt vanligare och allt fler ratar subjektiv komp... Om man ser till hur SW, Orcs, BA och Imp-listor börjar se ut så faller väl också variationsargumentet?
Vad exakt baserar du det här på?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Röde »

n00bn skrev:
Röde skrev: Eftersom tröskelkomp verkar bli allt vanligare och allt fler ratar subjektiv komp... Om man ser till hur SW, Orcs, BA och Imp-listor börjar se ut så faller väl också variationsargumentet?
Vad exakt baserar du det här på?
1. Fler turneringar här på ostkusten arrangeras med tröskelkomp.
2. Allt fler spelare jag pratar med tvekar att åka på turneringar som använder subjektiv komp.
3. Allt fler SW-listor på forumen innehåller Thunder Wolf cavalry+Longfang spam. Orcs innehåller Ghazkull+mängder av footsloggande boys+Lootas+Commandos. BA listor innehåller Preddar+Typhoon Speeders+Mephiston+Assault Marines i Razorback spam. Imps är tokmekaniserade så när som på nakna infanterienheter som ska slås ihop till en klump/stå ivägen+Vendettor+Hydror+Manticoror/Punishers. Med reservation för att jag glömt någon enhet i respektive lista... Såsom Scout Sentineller exempelvis.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Jocke Rapp »

Röde skrev:1. Fler turneringar här på ostkusten arrangeras med tröskelkomp.
Som tur är så är så inte fallet med övriga landet.
Röde skrev:2. Allt fler spelare jag pratar med tvekar att åka på turneringar som använder subjektiv komp.
Jag tycker det är väldigt synd och syftet med kompmallen var knappast att få folk att vägra delta på vissa turneringar. Men däremot så handlar det väl snarare om mall vs subjektiv, dvs ingenting som har att göra med komp i sig.
Röde skrev:3. Allt fler SW-listor på forumen innehåller Thunder Wolf cavalry+Longfang spam. Orcs innehåller Ghazkull+mängder av footsloggande boys+Lootas+Commandos. BA listor innehåller Preddar+Typhoon Speeders+Mephiston+Assault Marines i Razorback spam. Imps är tokmekaniserade så när som på nakna infanterienheter som ska slås ihop till en klump/stå ivägen+Vendettor+Hydror+Manticoror/Punishers. Med reservation för att jag glömt någon enhet i respektive lista... Såsom Scout Sentineller exempelvis.
Tror du att det blir mindre sånt om man tar bort kompen?

Skriv svar