Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.

Vad tycker ni är bäst?

Okompat
23
22%
Okompat med Restriktioner
14
13%
Subjektivkomp
20
19%
Tröskelkomp
20
19%
Blandat
29
27%
 
Antal röster: 106

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av HeadWar »

daskad skrev:Sedan när är subjektiv och tröskelkomp äns samma sak? och blandat är allt möjligt, dvs okompat också, så jag förstår inte riktigt hur du tänker
Jag sa inte att de är samma sak, men de står ju i ganska tydlig motsats till okompat. (Dock inte i motsats till varandra, det förekommer turneringar med subjektiv tröskelkomp.) Okompat med restriktioner är för övrigt bara en annan form av tröskelkomp.

Eftersom du inte har specificerat vad "Blandat" betyder så har du ingen aning om vad det gömmer sig för åsikter där, det kan till exempel vara folk som tycker att det är kul med olika sorters komp, men inte okompat.

Subjektiv komp och mallkomp är två varianter att ge listor en komppoäng. Tröskelkomp, aktiv komp och lägga-på-kompen-på-slutet-i-en-klump är tre ganska vanliga sätt att sedan tillämpa denna komppoäng.

Malleus
Inlägg: 271
Blev medlem: 09 jul 2009, 08:25

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av Malleus »

Tycker inte man kan säga något om resultatet eftersom de 2 "större" mallarna som finns inte ens har ett eget val
Borde funnits valen:
LBK mall
RT mall

Själv har jag svårt att välja mellan
RT mall, fungerar ganska bra nu men den tvingar oxå till optimering eftersom du blir extra straffad om du inte använder vissa kombos. vanligt ex är väl om X kan sitta i Landraider Y så får man minus även om den inte kommer / ska göra det för en annan enhet ska sitta där.. finns många sådana exempel. men överlag är det ändå en väl fungerande mall. även om varje ny codex naturligtvis temporärt rör om i grytan..

subjektiv komp (som fungerar bra men som tar mycket tid för dessa stackare som gör bedömningen)

och okompat med restriktioner.
För mig är inte restriktioner som: inga dubbla seercouncil tillräckligt med restriktioner, jag vill ha mycket hårdare restriktioner som:inga endast 1 fordon med mer sammanlagd AV än 33 och inga med mer än sammanlagd AV38 etc.
Så man kan få se lite udda modeller på brädet.

Sen skulle det vara kul att grisa stenhårt någon gång oxå, det är väl det som är så bra med att olika turneringar kör olika?

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av n00bn »

Jag tycker det är intressant att man gör skillnad på subjektiv komp, mallkomp, okompat med restriktioner. Är inte de alla i grund och botten subjektiv komp? Vi tar mallarna till exempel. Även om många skriver i malltrådarna är det ändå några stycken personer som gör sin bedömning och bestämmer vad som hamnar i mallen.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av Röde »

n00bn skrev:Jag tycker det är intressant att man gör skillnad på subjektiv komp, mallkomp, okompat med restriktioner. Är inte de alla i grund och botten subjektiv komp? Vi tar mallarna till exempel. Även om många skriver i malltrådarna är det ändå några stycken personer som gör sin bedömning och bestämmer vad som hamnar i mallen.
-Hepp!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av HeadWar »

n00bn skrev:Jag tycker det är intressant att man gör skillnad på subjektiv komp, mallkomp, okompat med restriktioner. Är inte de alla i grund och botten subjektiv komp? Vi tar mallarna till exempel. Även om många skriver i malltrådarna är det ändå några stycken personer som gör sin bedömning och bestämmer vad som hamnar i mallen.
Precis, egentligen är ju okompat också subjektiv komp. Det är några stycken på GW som sitter och gör sin bedömning och bestämmer hur många poäng saker ska kosta.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av imp »

Kanske det, men det blir ju helt klart rörigare om man bara ska kalla alla varianter för subjektiv komp :ugeek:
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av n00bn »

Ja du har rätt imp, en viss indelning är helt klart nödvändig. Men jag tror att skillnaden ligger främst i om man får reda på sin komp innan turneringen eller under, och inte i metoden för att sätta kompen. Jag tänkte bara belysa det faktum att mall är inte på något sätt är mindre subjektivt verktyg för sätta komp än att tex. fyra-fem erfarna spelare sätter sig ner och bedömmer varje enskild armélista.

I grund och botten ska alla kunna spela det de vill och ha lika stor chans att vinna men det blir ganska svårt att omsätta i praktiken.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av Hylander »

Är det ok om man gillar 40k rätt av i alla dess former? :|
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av Serpent »

Hylander skrev:Är det ok om man gillar 40k rätt av i alla dess former? :|
Nej! Du får bara ha kul på ETT sätt! RÄTT sätt!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Vilken sorts komp tycker ni är bäst?

Inlägg av Asplund »

Hylander skrev:Är det ok om man gillar 40k rätt av i alla dess former? :|
Du är redo för Stripp-40k hör jag! :wub:

Skriv svar