Komputjämningstabell

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Komputjämningstabell

Inlägg av mickied »

Vi (DROK) hade tänkt att anordna en turnering på 1500 pts med komp från 35 och uppåt.

Vad tycker folk, behöver man då ha nån slags utjämningssystem eller är 35+ i komp tillräckligt högt för att jämna ut det hela på så sätt?

Om någon eller några har bra förslag på en tabell med kompskillnader och straff/bonus på slutresultatet i matchen så tar jag gärna emot dessa :D Om jag var otydlig så gör jag ett litet exempel:

Den ena personen (1) har komp 35 och den andra (2) komp 45. Mellanskillnad 10. Person 1 vinner med 12-8. Baserat på skillnaden i komp och storleken på matchen, vad är rimligt att justera resultatet med om man nu ska justera resultatet?
The lord giveth. The lord taketh.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av DHettNeck »

Dela på 5 och modda med det är ganska lagom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Dela på 5 och modda med det är ganska lagom.
Dela på 10 är väl standard? Halva mellanskillnaden om man räknar om kompen till ett 0-20-spann. (Eller 7-20, i det här fallet.) Förutsatt att spelarna delar på 20 poäng såklart.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av DHettNeck »

HeadWar skrev:
DHettNeck skrev:Dela på 5 och modda med det är ganska lagom.
Dela på 10 är väl standard? Halva mellanskillnaden om man räknar om kompen till ett 0-20-spann. (Eller 7-20, i det här fallet.) Förutsatt att spelarna delar på 20 poäng såklart.
Det har varit det, men det känns som att kompens inverkan är på tok för liten då. RTO delade på 4 senast.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Det har varit det, men det känns som att kompens inverkan är på tok för liten då.
Vinnarlistorna brukar väl för det mesta ligga runt 9 +/- 3, så jag vet inte riktigt om jag håller med.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av kombat »

tycker med en tröskelkomp på 35 så hållar man det allra ostigaste borta utan problem, så ser inga problem och köra det utan aktiv komp

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av Zurken »

Fast kör man helt utan aktiv komp så finns det nog flertalet som inte "får" spela med det de vill, det är ju det som är nackdelen med tröskelkomp. Men som kombat säger, så funkar det med tröskelkomp på 35, alla lag kan göra tillräckligt hårda listor, men för Tau coh Necron blir det i princip okompat.
Alexander Merinen

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av mickied »

Va bra. Nu har jag fått lite användbara tips o trix, då gäller det bara att slipa till upplägget lite.

Man får tacka :D
The lord giveth. The lord taketh.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av egge »

mickied skrev:Vi (DROK) hade tänkt att anordna en turnering på 1500 pts med komp från 35 och uppåt.

Vad tycker folk, behöver man då ha nån slags utjämningssystem eller är 35+ i komp tillräckligt högt för att jämna ut det hela på så sätt?

Om någon eller några har bra förslag på en tabell med kompskillnader och straff/bonus på slutresultatet i matchen så tar jag gärna emot dessa :D Om jag var otydlig så gör jag ett litet exempel:

Den ena personen (1) har komp 35 och den andra (2) komp 45. Mellanskillnad 10. Person 1 vinner med 12-8. Baserat på skillnaden i komp och storleken på matchen, vad är rimligt att justera resultatet med om man nu ska justera resultatet?
Om det är er första turnering så tror jag helt klart på tröskelkomp för det är enklare som arrangör. Då blir ni av med de värsta listorna och ni slipper bry er mer när turneringen väl börjat.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Re: Komputjämningstabell

Inlägg av mickied »

Planen var att kombinera en tröskel med nåt slags utjämningssystem så att man slipper de värsta listorna och samtidigt kan köra med en mindre optad lista och ändå ha en chans att placera sig hyfsat.

Om man delar på 20 poäng så ska alltså resultatet moddas med mellanskillnaden i komp delat med 5 (eller 10 eller vad man nu tycker är lämpligt). Har jag förstått det hela rätt då? Låter inte 5 lite lågt i så fall eller har jag missuppfattat hela konceptet? :D
The lord giveth. The lord taketh.

Skriv svar