Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Henkanboyz
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 sep 2011, 17:29

Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av Henkanboyz »

Jag ny inför komp-systemet och har lite frågor om detta system.
1. Ni pratar har på sidan om tröskel komp och aktivt komp. Vad innebär de, och vad är skillnaden?
2. Jag har också förstått att inför olika poäng på turneringar ska man ha en viss komppoäng. Vilken komppoäng ska man ha vid 1750 poängsarméer?
3. Om man vid en viss KP över- eller understiger den poäng man ska ha vad får det för konsekvenser? Och vad brukar man göra åt detta vid t.ex GothCon?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, håller på att planera ett spelkonvent nämligen.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av speedfreek »

Det borde göras en klistrad tråd om detta...

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av kelaino »

1. Tröskelkomp = en turneringsarrangör bestämmer en gräns för lägsta (och möjligen högsta) KP som en armé får ha för att få vara med på turneringen. Detta tenderar till att arméerna på turneringen är ungefär lika starka.
Aktiv komp = Efter var match under en turnering så kommer matchresultatet att justeras, mängden beror på hur stor skillnaden i KP var mellan arméerna som möttes, e.g. liten skillnad ger liten justering. Detta är tänkt att ge en bedömning av spelarnas förmågor och inte arméernas.

2. Hur mycket KP en turnering tillåter (eller vad som är taktiskt fördelaktigt) varierar ofta ifrån turenering till turnering. Tröskelkomp, vad jag har förstått varierar vanligen i spannet 35-50, någon annan får gärna rätta mig här. Med aktiv komp rekommenderar jag en nybörjare att lägga sig lite över medelkomp då detta blir lite mer förlåtande (man får ofta justeringen till sin fördel).

3. Förstår inte riktigt frågan tyvär :( Gothcon har för övrigt sitt eget system :S
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Henkanboyz
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 sep 2011, 17:29

Re: Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av Henkanboyz »

Jag tackar så mycket för de fina svaren kelaino. Gör inget att du inte förstod min tredje fråga du besvarade den i princip ändå.

Däremot så undrar jag, du sa att man vid aktiv komp justerar resultatet efter matchen? Hur brukar det gå till lite mer specifikt?

Joppe
Inlägg: 383
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:39

Re: Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av Joppe »

Henkanboyz skrev:Jag tackar så mycket för de fina svaren kelaino. Gör inget att du inte förstod min tredje fråga du besvarade den i princip ändå.

Däremot så undrar jag, du sa att man vid aktiv komp justerar resultatet efter matchen? Hur brukar det gå till lite mer specifikt?
Ett vanligt sätt att använda komp är följande.

Ta kompen för en lista och dela med 5. Då får man ett värde mellan 0-20 (listor med komp under 0 eller över 100 tillåts ej).

I varje match kan man få mellan 0 och 20 poäng. Sedan jämför kompen för de båda spelarnas listor och justerar matchresultat. T.ex. på följande sätt.

Om spelare A har komp 8 och spelare B komp 14 och matchresultatet blev att Spelare A fick 12 poäng och spelare B 8. Sedan tar man halva kompskillnaden och drar ifrån på den spelare med lägre komps resultat och lägger till samma värde på spelaren med högre komps resultat. I detta fall är skillnaden i komp 6 steg så slutresultat blir:

Spelare A 12-3 poäng = 9 poäng
Spelare B 8+3 poäng = 11 poäng.

Henkanboyz
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 sep 2011, 17:29

Re: Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av Henkanboyz »

ok, då vet jag det. Du sa att man i varje match kan 0-20 poäng, hur menar du då? Killpoints?

Sen läste jag på ett annat ställe någon som nämnde battlepoints, vad innebär det?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av Katarsis »

Henkanboyz skrev:ok, då vet jag det. Du sa att man i varje match kan 0-20 poäng, hur menar du då? Killpoints?

Sen läste jag på ett annat ställe någon som nämnde battlepoints, vad innebär det?
De poäng som Joppe skriver om är just Battle Points (BP). BP används när man vill så ett lite mer nyanserat resultat på en match istället för bara vinst, draw eller förlust. Ofta så baseras antalet BPs man får på hur många objektiv man genomför/tar samt hur mycket man dödat av motståndaren. Surfa in på uppdragsdatabasen ( http://svenska40k.se/missions/index.php ) och kolla runt lite på olika missions för att se vad som det tidigare har spelats med. Om du vill ha enkla uppdrag utan så mycket text så kolla på Saeculum Obscurums uppdrag.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Henkanboyz
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 sep 2011, 17:29

Re: Hjälp mig att använda komp på vårt konvent

Inlägg av Henkanboyz »

ok, tack så mycket :D

Skriv svar