kompslutsatser fran touren.

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Serpent »

ETC-beslutet är väl "endast husse". Själv har jag aldrig hört talas om att de andra varianterna spelats. Jag har ställt frågan en gång om en Chooser påverkade alla präster och svaret var då det jag själv gav ovan.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av fjugin »

Mutt skrev:
Seregon skrev:Borde inte Living Lightning kompa mer både i grund och kanske med combominus tillsammans med Chooser? Jag har knappt sett en enda prästbuild som inte har LL sedan codexen släpptes.

Av sisådär 6 präster på touren är det bara en av Olofs två som saknar blixtmagi.
Kan ju visserligen bero på att space wolfs har ganska magert med bra alternativa spells att välja mellan. Det finns typ 4 spells (och man ska välja 2), varav 2 är defensiva och om man är defensiv så vill man bara lägga en av spellsen ändå, sedan är det blixtarna eller en massa svaga skott mot en enhet (3D6 styrka 3 om jag minns rätt).
Tror det mer har att göra med att det är den powern som kostar minst komp men fortfarande är användbar. De andra powersarna är väldigt dyra (dom borde nog ses över, hur kan t.ex. shield of sanginor och storm caller kompa samma?). Sedan har det nog också att göra med att man förväntar sig möta många fordon på komp 10, så då blir ju lightning det bättre valet på denna kompnivå.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mag-El »

cadelin skrev:en GK dread kostar 10 samt bilminus så mina kostar 13
Räknad fel, missade -2 till. ska vara -7 samt bilminus mot -6. Men tycker GK Dreaden är överlägsen i avseendet att poppa fordon. Träffar bättre och skadar bättre.

-10 så har väll du snittat ut det på ett gäng och inte på den första. Men är du av åsikten att en LL Runpräst ska ha mer minus eller ville du bara kommentera missen med -5 vs -7?

Edit: om vi skojar till det och låter Dreaden ha samma styrka som Prästen kompar den -4 och då eventuella minus för fordonskomp.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av cadelin »

jag påpekade bara missen med -7.
Dock får du tänka på synergin i en SW lista. Prästen tillför exakt det man behöver, kan åka rhino, har bs 5 med fågel, har en dispel osv.
Nu har juh dreadarna reinforced aegis men jag tycker fortfarande runprästen är en sån nobrainer att den borde ha mer minus med fågel/blixt.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mutt »

Så brist på alternativ och no-brainer är egentligen samma sak?

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mag-El »

En Dread genererar samma antal träffar som Runprästen genererar skott. Ens skott kan dispelas, 1/18 att Prästen skadar sig själv samt 1/12 att förmågan inte går igenom.
För kompen tycker jag Dreaden är ett bättre alternativ helt klart och ett bättre val rent allmänt utan komp.

Edit: Kan tillägga att jag inte vill att Dreadkompen ska öka, vill faktiskt möta svåra saker. Det är när jag känner att det är jobbigt som jag känner att spelet är som roligast.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av cadelin »

Mutt skrev:Så brist på alternativ och no-brainer är egentligen samma sak?
Va?
Du kan väl ha massa andra powers?

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mutt »

cadelin skrev:
Mutt skrev:Så brist på alternativ och no-brainer är egentligen samma sak?
Va?
Du kan väl ha massa andra powers?
Nu syftade jag visserligen på att "den tillför precis det man behöver", men som jag sagt tidigare så finns det enligt mig 4 vettiga spells, där 2 är defensiva och du vill bara ha en av dessa, så nja, det finns en annan spell. Generellt tycker jag att space wolfs fått bra mycket sämre spells än både space marines och blood angels (som visserligen fått bäst spells då många av deras trollas i motståndarens runda).

Eller vad sägs om:
Thunderclap: Large blast som läggs så att den rör prästen, styrka 3 ap5. Kanske bra om han blivit swarmad av orker/tyranider/impar, men inte riktigt det man planerar för när man köper en präst då man inte vill ha honom i närstrid. Är en shootingattack så den är bara typ en jättedålig flamer.
Fury of the Wolf spirits: Range 12, totalt 5 skott med lite styrka 4-5. Klart sämre än space marines ap1-lilla blast eller deras flamer-magi, men framförallt sämre än 1D6 styrka 7.
Murderous Hurrican (den andra vettiga): 3D6 styrka 3, 18" range som numera måste slå to hit + dangerous terrain.
Jaws: är redan bortkompad.

Space wolfs har inte en enda CC-spell vilket gör att man inte vill ha sina präster i närheten av CC, och då är long range bra att ha. Ska kompen vara hårdare på en long-range spell på grund av att man inte har en CC-spell, eller på grund utav att andra spells är kassa?
Senast redigerad av 1 Mutt, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Seregon »

Mutt skrev: Space wolfs har inte en enda CC-spell vilket gör att man inte vill ha sina präster i närheten av CC, och då är long range bra att ha. Ska kompen vara hårdare på en long-range spell på grund av att man inte har en CC-spell, eller på grund utav att andra spells är kassa?
På grund av att den är extremt bra. Om alla builds (i princip) alltid tar blixtmagi kompar den för snällt för vad den tillför; annars hade vi sett fler av andra kombinationer. Alternativt är de andra krafterna för hårt kompade, eller en kombination av bägge.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mutt »

Seregon skrev:
Mutt skrev: Space wolfs har inte en enda CC-spell vilket gör att man inte vill ha sina präster i närheten av CC, och då är long range bra att ha. Ska kompen vara hårdare på en long-range spell på grund av att man inte har en CC-spell, eller på grund utav att andra spells är kassa?
På grund av att den är extremt bra. Om alla builds (i princip) alltid tar blixtmagi kompar den för snällt för vad den tillför; annars hade vi sett fler av andra kombinationer. Alternativt är de andra krafterna för hårt kompade, eller en kombination av bägge.
Så om en codex har en drös spells som kompar +5 per styck, och en som kompar 0 och alla väljer att spela med den som kompar 0, så ska den kompa ännu sämre på grund av det? Jag skulle till exempel ALDRIG välja en präst med thunderclap och fury of the wolf spirits som enda spells. Då är det 100p rakt ut i sjön då effekten är lika bra med valfritt combi-weapon för 10p.

Dessutom hade jag missat att thunderclappen är en shooting-attack, så den är ännu sämre eftersom man inte kan trolla den i CC.

Kompen ska inte balansera så att alla val i listan är lika bra, den ska kompensera mellan olika codexar.

Skriv svar