kompslutsatser fran touren.

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Inte bara det som är problemet. Sw i allmänhet är lite överkompade, framförallt GH och scoring wg.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Halvar »

har egentligen inget med touren i sig att göra, men jag tycker första fågeln i en rymdvargslista är på tok för lätt kompad. den är verkligen extremt nobrainer. om man kollar på tourenlistorna som exempel (jag vet, komptröskel 10, men det jag kikade på sist, ska kolla med bsk snart) så har 100% av de listorna som har en präst med sig tagit en fågeljävel. finns en lista utan präst, vilket kanske säger något om prästerna också, framförallt grundkompen på något som har 4+ psykförsvar och helt okej statline.

prästernas magier är framförallt PSAn och att ge någon som bara sysslar med shooting ett extra BS så man plötsligt "kan lita på" att sakerna träffar i kritiska ögonblick är i min mening en rejäl nobrainer, framförallt för den fjantigt minimala poängsumman. och när inte kompen reflekterar detta känns det som ett mord. andra fågeln får gärna kompa lite mindre än första, eftersom man ändå kan använda varandras fåglar och de alltid ser allt ändå.

edit: har nu kollat bsk, inte alls lika hög % fåglar, men å andra sidan hade listorna som saknade fåglar på sina präster blood claws och skyclaws, så jag tänker dra mina egna slutsatser om de listorna och intentionen med dem.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av fjugin »

Halvar skrev:har egentligen inget med touren i sig att göra, men jag tycker första fågeln i en rymdvargslista är på tok för lätt kompad. den är verkligen extremt nobrainer. om man kollar på tourenlistorna som exempel (jag vet, komptröskel 10, men det jag kikade på sist, ska kolla med bsk snart) så har 100% av de listorna som har en präst med sig tagit en fågeljävel. finns en lista utan präst, vilket kanske säger något om prästerna också, framförallt grundkompen på något som har 4+ psykförsvar och helt okej statline.
Att präster är med på kompgräns 10 och 1500 pts har nog mer att göra med att dom är riktigt bra HQ för lite poäng. Dom kostar redan mer komp än andra HQ, men när man har -90 att spela med så spelar det inte så stor roll om dom kostar -7 eller -10.

Rune priesten borde ha fått minusen på vissa powers sänkta när det kom en FAQ som sa att man skulle slå to hit med jaws och hurricane, vars komp var satt efter automatisk träff. Men när dom inte fick det borde ju kompen ligga mer rätt om man tar fågeln, då det är närmare autoträff.
Sedan är jag inte så säker på att rune priestens 4+ dispel är så myclet bättre än en Ld10 psycic hood längre iom grey knights som har Ld9 på mycket, tycker nog att ett kompskillnad räcker.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mutt »

Att präster är med kan nog bero på att man förväntar sig möta ganska läskiga fiende-magiker.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Serpent »

Med tanke på hur debatten går kring vargarnas komp (allt är för snällt) börjar jag - som i grunden är en kompkramare! - blir mer och mer sugen på att skippa kompade turneringar i framtiden. Ja, fågeln är bra. Men -1 för 10 poäng är fortfarande hårdare kompat än en Rhino... Flaggan är värd ett extra minus, visst.

Slår idén om "samma minus för transporten som för enheten den transporterar" igenom blir det kanske dags att spela något annat spel... (Var är sursmileyn när man behöver den, Jocke Slapp?!)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Halvar »

att den bara kostar 10 poäng gör den extra bra. den blir knappast mindre no-brainer av det. ta lite andra exempel än en hel transport för att sätta i ett annat perspektiv? runes of warding ger minus för var 2.5:e poäng, multi-melta till blood angels storm raven ger oändligt mycket minus per poäng om jag minns den codexen rätt. heavy flamers på razorbacks är ett liknande exempel. psychic powers kan man inte riktigt jämföra med på det sättet eftersom man oftast köper karaktären för sina powers och psykförsvar, bara hive tyrant och moppråd man köper för närstridskapaciteten vad jag kan komma på nu.

jag tycker fortfarande att första fågeln per armé med en eller fler runpräster är totalt nobrainer på -1 komp. har man t.ex. två präster så påverkas båda av denne fågel men det kompar ändå bara -1 vilket är ganska märkligt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av DHettNeck »

Man kan aldrig räkna komp per poäng på en uppgrade, man måste alltid ta hela modellns kostnad i komp i beräkning.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Seregon »

Borde inte Living Lightning kompa mer både i grund och kanske med combominus tillsammans med Chooser? Jag har knappt sett en enda prästbuild som inte har LL sedan codexen släpptes.

Av sisådär 6 präster på touren är det bara en av Olofs två som saknar blixtmagi.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:Man kan aldrig räkna komp per poäng på en uppgrade, man måste alltid ta hela modellns kostnad i komp i beräkning.
Och i vissa fall är det ändå inte relevant. Ponera att SM hade haft en likadan SW-Pippi, men den hade kostat 15 poäng. Den hade med största sannolikhet kompat detsamma, trots att den inte vart 33% sämre.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: kompslutsatser fran touren.

Inlägg av Mutt »

Seregon skrev:Borde inte Living Lightning kompa mer både i grund och kanske med combominus tillsammans med Chooser? Jag har knappt sett en enda prästbuild som inte har LL sedan codexen släpptes.

Av sisådär 6 präster på touren är det bara en av Olofs två som saknar blixtmagi.
Kan ju visserligen bero på att space wolfs har ganska magert med bra alternativa spells att välja mellan. Det finns typ 4 spells (och man ska välja 2), varav 2 är defensiva och om man är defensiv så vill man bara lägga en av spellsen ändå, sedan är det blixtarna eller en massa svaga skott mot en enhet (3D6 styrka 3 om jag minns rätt).

Skriv svar