Orker och komp. (hjälp?)

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
PIMPWARRIOR99
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 jun 2011, 22:37

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av PIMPWARRIOR99 »

Ursäkta för segt svar men här är listan:

HQ

Warboss, pk,bp,cybork,attak squig.
115p
Komp: -8

Big Mek, Burna, KFF, cybork
115p
Komp: -5

Elites

8 lootas
120p
Komp: -5

Troops

Nobz
7 nobz
7 cybork bodies
pk, bosspole
pk
combi-rokkit
combi-burna
painboy
big choppa
waagh banner
285p
Komp: -18
* Ded transport:
Battlewagon, red paint, deffrolla, big shoota, armour plates
130p
Komp: -17

19 shoota boyz,
nob,pk,bp
1 rokkit
164p
Komp: -6

20 slugga boys
nob,pk,bp
2 rokkit
180p
komp: -6

20 slugga boys
nob,pk,bp
2 rokkit
180p
komp: -6

10 grotz
runtherd
40p
Komp: -2

Fast attack

warbuggy squadron
3 buggies
3 t/l rokkit
120p
komp: -3

Heavy support

Battlewagon, red paint, deffrolla, armour plates, big shoota
130p
komp: -22

3 killa kanz
2 grotzookas
1 big shoota
140p
komp: -8

Veihicles
Komp: -6

Horde: 76
Komp: -4

KFF:
Komp: -11

poäng: 1719.
Komp: -27
(1750 armé)

Verkar som det bara blir en battlewagon, inga killa kans och 3 tior med flashgitz, Yay...
Trivia: Do you like Power Klaws? Within the limitations of the Force Organization slot you can have 292 Power Klaw attacks on the charge. All ignoring armour saves; all at S7, S9, or S10. All for only 3965 points. Now THIS is powergaming.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av LillePer »

Tar du bort KFF och defrolla får du 28 högre komp.... Då är du ju inne på positiv komp iaf. Sen är 2 BWs rätt hårt. Den nob enheten skojar man inte bort. Du måste inte spamma +komp saker för att få en lista bra. Men du kanske inte bara ska ta de bästa och mest privärda valen. (Deffrolla battlewagon, killakanz, KFF och boyz är ju bra bara dom)

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Skippa en klo och whaagh banner på nobsen, kff, deffrolla och den andra BW:n.

Visst blir listan svagare. Surt när man inte är van. Men tänk på att motståndarna har liknande begränsningar.

Jag rekommenderar att spela lågkompat på dina första turneringar. Att spela med högt komp för att få extrapoäng är krydda på moset. Det kan man testa när man är varm i kläderna.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av The Gretchin »

Jag hade skippat KFF, alldeles för lite fordon.
Bosspole på Warbozz, nobzen har redan.
Ta antingen bort grotzen eller gör nobzen till elites, du har tillräckligt med troops, onödiga komppoäng.
Ta två Deff Dreads istället för kannorna. Mycket bättre enligt mig.

Nu ska du ha tjänat ungefär 20 i komp, hoppas jag.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av fjugin »

I nuläget går det inte inte att spela dubbla battle wagons och kustom force field och få rättvis komp imo. Det går förmodligen inte att köra dubbla battle wagons överhuvudtaget.

De enda ork buildsen jag har lyckats få ihop som jag tycker är vettiga är näst intill fordonslösa. Fordon är en av de hårdast straffade sakerna i kompmallen (med rätta). Orker kan klara sig bra utan fordon om man tar lite fler orker och utnyttjar cover till max. Använder man den fördelen och spelar fordonslöst kan man spara rätt mycket komp.

Dina fordon i din lista ger t.ex. -69, fatta vad mycket bra grejer du kan få in i listan om man helt skippar fordonen.

PIMPWARRIOR99
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 jun 2011, 22:37

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av PIMPWARRIOR99 »

Tack för alla tips, håller på att fundera ut en ny lista.
Kommer lägga upp den här sen.
Trivia: Do you like Power Klaws? Within the limitations of the Force Organization slot you can have 292 Power Klaw attacks on the charge. All ignoring armour saves; all at S7, S9, or S10. All for only 3965 points. Now THIS is powergaming.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av cadelin »

ta bort båda rullarna så får du +12 till i komp

väljer man val för 10-20 pts som kompar -6 så kan man inte få bra komp i denna mallen. Det är lite så den är byggd.
Ta bort painboi på nobsen så får du +7 i komp
då börjar det bli bättre

Waraxx
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2011, 22:47

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av Waraxx »

jag har varit ork spelare i ett år nu jag gav upp dom för jag orkade inte måla så många modeller som man faktiskt behöver. jag hade en lista som såg ut såhär:


hq

Warboss ; PK , kombi scourcha , 'eavy armour , cybork body. -6

elites

5 nob bikers : 3 PK , 4 kombi scourchas , 3 big choppa , waagh banner , bosspole (alla är unika ) -15

troops

6 nob bikers : 3 pk , 4 kombi scourchas, 3 big choppas , waagh banner, bosspole (alla är unika) -20

30 shoota boyz med nob med pk och bosspole, 3 big shootas -8

25 shoota boyz med nob med pk och bosspole, 2 big shootas -7

25 shoota boyz med nob med pk och bosspole, 2 big shootas -7



heavy support

big gunz battery: 3 kannons, 3 ammo runts, 5 extra grotzcrew -2

big gunz battery: 3 kannons, 3 ammo runts, 5 extra grotzcrew -2

big gunz battery: 3 kannons, 3 ammo runts, 5 extra grotzcrew -2


detta tog mig till 1750 precis och ca 25 i komp
men om man vill kan man ju alltid dumpa några PK:s eller sälja några kannnos för att få fler boys eventuellt lite big shootas. du kan ju alltid testa listan men det starka i den är att du inte har några fordon så allt med str 8-10 vill skjuta på dina nobz som har en 4+/3+ coversave
och jag säger max en slugga enhet ... du behöver skjuta ut det du inte vill komma in i närstrid med (för många termisar etc)

PIMPWARRIOR99
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 jun 2011, 22:37

Re: Orker och komp. (hjälp?)

Inlägg av PIMPWARRIOR99 »

Här kommer två ork listor som jag har modeller till och kan tänka mig spela.

Lista 1:
Baserad på förra listan.

HQ

Warboss,cybork,pk,attak squig
115p
Komp: -7

Elites
7 nobz
7 cyborkz
painboy
pk,bp
pk,
big choppa
shorcha, big choppa
rokkit, big choppa
waagh banner
295p
Komp: -16
Ded transport:
Battlewagon, red paint, big shoota, deff rolla,armour plates.
130p
Komp: -17

8 lootas
120p
Komp: -5

Troops

25 boyz
nob, bp, big choppa
2 rokkits
190p
Komp: -3,5

25 boyz
nob, bp, big choppa
2 rokkits
190p
Komp: -3,5

25 boyz
nob, bp, pk
2 rokkits
210p
Komp: -7

10 Grotz
runtherd
40p
Komp: -2

Fast attack

3 warbuggys,
3 t/l rokkits
105p
Komp: -3

Heavy support

Deff dread
2 DCCW,armour plates, grot riggers
120p
Komp: -4

Big gunz battery
3 kannons
3 ammo runts
5 extra crew
runtherd
94p
Komp: -2

3 killa kans
2 rokkits
1 big shoota
140p
Komp: -6

Horde: -5


Fordon: -6

Total: 1749p

Komp: 24


Lista 2,
"stomp,stomp"

HQ

Big mek, cybork, kff, burna
115p
Komp : -5

Big mek, cybork, kff
95p
Komp: -5

Elites

8 lootas
120p
Komp: -5

5 nobz
pk
bp
rokkit
big choppa
shorcha
150p,
Komp: -4
Trukk
35p
Komp: -2

5 nobz
pk
bp
rokkit
big choppa
shorcha
150p,
Komp: -4
Trukk
35p
Komp: -2

Troops

10 grotz
runtherd
40p
Komp: -2

25 boyz,
nob, big choppa, bp
2 rokkits
190
Komp : -3,5

25 boyz,
nob, big choppa, bp
2 rokkits
190
Komp : -3,5

Deff dread
2 DCCW, grot riggers, armour plates
120p
Komp: -4

Fast attack

warbuggy
t/l rokkit
35p
Komp: -1

Heavy support

Mega dread
kill kannon, rippa klaw, mega charga, additional big shoota
200p
Komp: -7

3 killa kans
3 rokkits
150p
Komp: -6

3 killa kans
3 big shootas
120p
Komp: -6

KFF: -10

Horde: -3

fordon: -15

Total: 1745p

Komp: 12
Trivia: Do you like Power Klaws? Within the limitations of the Force Organization slot you can have 292 Power Klaw attacks on the charge. All ignoring armour saves; all at S7, S9, or S10. All for only 3965 points. Now THIS is powergaming.

Skriv svar