Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av HeadWar »

Jocke Rapp skrev:Alltså, jag skulle nog påstå att den fortfarande är en monsterenhet som spöar det mesta. Har man inte magiförsvar och tuffa enheter med bra save och/eller många wounds, alternativt enorma mängder skytte, så ligger man risigt till. Så jag skulle säga att antalet arméer som inte är rädda för den där enheten är ganska få.
Håller med, de arméer som kan hantera det får ungefär lika låg komp själva.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av Gonka Koff »

Nä, det håller jag inte med om, stoppas fortune är det 800 poäng som är hyfsat enkelt att meja ner.
När bike councils var som hetast var det inte vanligt med psychic defense (=innan nuvarande SW kom)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av pära »

Det är å andra sidan en slantsingling för SW, det är ju inget garanterat skydd.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Med tanke på att en schysst dragostjärna som tål bizarrt mycket mer mer, skjuter hårdare och bankar hårdare kompar typ -40 så tycker jag att det verkar lite hårt, men sen är frågan om dragostjärnan ska få sätta normen. Man kanske ska mötas på halva vägen?

Efter att ha spelat mot båda så skulle jag säga att de är typ lika hårda och lika förbannat tradiga i den bemärkelsen att det, som alltid med dödstjärnor, tenderar att bli så att matchen avgörs på ett tärningsslag och sen handlar det bara om att stacka det tärningsslaget.

Och nej, resonemanget att de autodör om fortune skulle hoodas eller NZ:as en runda håller inte om man inte lyckas kombinera det med att disha ut betydliga mängder skada samma runda, vilket man får väldigt svårt att göra mot en bra spelare.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av Katarsis »

Min lista om jag får spela i helgen, skulle nog inte få för mig att spela något liknande om nu inte Touren var typ okompad:


Eldar 105

HQ
Eldrad Ulthran - 210 Pts -43

Autarch - 130 Pts +1
-Power Weapon
-Fusion Gun
-Mandiblasters
-Jetbike -2

7 Warlocks - 355 Pts -7
-Jetbikes -7
-Embolden x2 -2
-Enhance x2 -3

Elites
5 Fire Dragons - 80 Pts -3

5 Fire Dragons - 80 Pts -3

Troops
10 Guardian Defenders - 95 Pts -1
-Scatter Laser

10 Guardian Defenders - 95 Pts -1
-Scatter Laser

10 Guardian Defenders - 95 Pts -1
-Scatter Laser

Heavy Support
Falcon - 180 Pts -5
-Spirit Stones
-Star Engines
-Holo-fields -6
-Shuriken Cannon

Falcon - 180 Pts -5
-Spirit Stones
-Star Engines
-Holo-fields -6
-Shuriken Cannon

Vehicles x2: -1

Total: 1500 Pts 10
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av Blom »

Katarsis skrev:Min lista om jag får spela i helgen, skulle nog inte få för mig att spela något liknande om nu inte Touren var typ okompad:


Eldar 105

HQ
Eldrad Ulthran - 210 Pts -43

Autarch - 130 Pts +1
-Power Weapon
-Fusion Gun
-Mandiblasters
-Jetbike -2

7 Warlocks - 355 Pts -7
-Jetbikes -7
-Embolden x2 -2
-Enhance x2 -3

Elites
5 Fire Dragons - 80 Pts -3

5 Fire Dragons - 80 Pts -3

Troops
10 Guardian Defenders - 95 Pts -1
-Scatter Laser

10 Guardian Defenders - 95 Pts -1
-Scatter Laser

10 Guardian Defenders - 95 Pts -1
-Scatter Laser

Heavy Support
Falcon - 180 Pts -5
-Spirit Stones
-Star Engines
-Holo-fields -6
-Shuriken Cannon

Falcon - 180 Pts -5
-Spirit Stones
-Star Engines
-Holo-fields -6
-Shuriken Cannon

Vehicles x2: -1

Total: 1500 Pts 10
Varför är dina spetsöron bättre än mina..? :x

Jag har mött ett bike råd en gång, det var Utter på FF. Jag spelade mitt venom spam. 6 venoms sänker inte fansakpen inte heller gör vect och whyches det fram till dem tappa fortune.

Vect och wyches vann ju mot farseer och 6 bikes men det tog ett par rundor, ett skuggfält och nästan alla wyches. Som annat folk sagt dem är jobbiga med fortune men utan det dödar man av dem rätt snabbt.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av DHettNeck »

Bengtsson den yngre skrev:Med tanke på att en schysst dragostjärna som tål bizarrt mycket mer mer, skjuter hårdare och bankar hårdare kompar typ -40 så tycker jag att det verkar lite hårt, men sen är frågan om dragostjärnan ska få sätta normen. Man kanske ska mötas på halva vägen?
Det är ju dock rätt nice att vara tokmobil istället för att gå till fots.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av Lillen »

Orkerna får minus 85 i komp på tio nob bikers med warboss. Och dom är inte alls heta med allt skytte på str 8, massa posion, fordorn i mägnder, massa ap 1-2 vapen och power wepon/force wepons. Jag menar det är sällan man ser nob bikers på okompat med. Hur många fanns på ETC?

Metat är ändrat och dessa enheter är inte lika bra som den dag dom kom. Så att lätta på kompen på counsil och nob bikers. Finns säkert fler deathstars som man kan kompa upp.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av pära »

Har du inte lite klen scoring mattias? Satsa allt på det sen kan ditt council få harva runt?

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Är -65 komp ok för en Eldar enhet?

Inlägg av Serpent »

pära skrev:Har du inte lite klen scoring mattias? Satsa allt på det sen kan ditt council få harva runt?
Jag gissar att de sitter i Autarch-reserv tills de behövs...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar