Dax för en mall 7.0?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Dax för en mall 7.0?

Inlägg av refabricated »

Tänkte jag skulle komma med en förfrågan. Hur skulle det vara med en genomsyn av hela mallen?

Ja, det är ett stort arbete.
Ja, det känns troligen i många lägen ouppskattat.
Men det börjar nog bli dax att syna mallen i sömmarna. Många saker ligger inte rätt i komp eftersom 40k precis som mode förändras. De senaste mallsläppen känns mer som att de bara integrerat nya codexar och spacklat stora kända hål med tandkräm. Detta är ingen dålig sak, trärt om är det gött att se att saker händer. Men saker överlever bara si eller så många quickfixes.

Visst kommer en total genomsyn av den nuvarande mallen ta en massa tid och arbete, kanske inte så kul för en liten grupp människor att göra. Men det finns ett ganska stort och aktivt forum som kan göra en ganska stor del av arbetet, nämligen att lyfta fram vad som behöver ses över. Det är väldigt mycket gnäll i komp-trådarna och det kan man väl ha förståelse för. En del tar illa upp när regler påtvingas dem som de inte gillar. Men det är ofrånkomligt att mallen påverkar alla som spelar 40k.

Mitt förslag är att det skapas en ny trådsamling(liknande den som ligger under "Forumindex » Warhammer 40,000 » Komp » RT-Kompmallen" där alla codexar finns representerade i nya rena trådar. I dessa är sedan syftet att alla som känner sig manade kan skriva in vilka förändringar som de tycker är lämpliga. Låt det allmänna pöblet skriva i denna i någon månad eller så sedan kan ni i kompmallsgruppen läsa igenom tråd för tråd och göra de förändringar som känns vettiga. Kanske kommentera era tankar kring de mest heta förslagen. Notera att jag inte tror på demokrati när det kommer till denna saken utan mer på fascism med insyn...
Vidare tror jag inte att det går att ta nuvarande komp-disskusions trådar och läsa i dem då många är inaktuella eller har sårat ut i "jag fick stryk av detta, kompa bort det"-gnäll.

Det kommer bli en massa arbete med ny mall, men om det känns som att det blir för mkt kanske det är läge att ta in fler medlemmar i gruppen som vill arbeta med mallen.
Vidare så skapade jag inte denna tråden för att dra igång en stor meningslös debatt. Kompmallen är inte demokrati utan några hängivna individers arbete. Allt jag vill är att poka dessa individer och sedan dra mig in i mitt lilla hål igen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Seregon »

Jag håller med i grund, men samtidigt kan det nog lika gärna vara värt att avvakta i ett halvår på 6th ED.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Katarsis »

Jag tycker absolut att det är en idé att gå igenom mallen lite grundligare, men precis som du säger är det ett ganska stort arbete. Jag tror att det största problemet med en så pass omfattade ändring är inte att genomföra ändringarna (räkna ut hur kompen skall sättas för alla enheter) utan räkna ut vad spelarna tycker är problemet med mallen som den är nu.

Ta komplexiteten, t.ex. är mallen för svårt att överblicka eller är den för enkel och trubbig och skulle behöver fler minusar som är beroende av andra?

Är det ett stort problem att mallen inte alltid tar hänsyn till hur mycket en enhet kostar i förhållande till sin komp (komp per poäng)?

Bör kompen kunna ändras beroende på motstånd?

Skall vissa bra saker vara kompgratis eftersom de är bra mot andra saker som straffas (tänk att t.ex. meltas skulle vara gratis för att vidare straffa fordon)?

Jag tycker det vore bra om så många som möjligt kunde sätta sig ner och fundera på vad RT-mallen som den är nu har för för- och nackdelar i sitt upplägg så skall vi nog se att vi får en bättre mall med tiden.

Edit: Det Sergeon säger är ju sant (om nu 6th kommer i sommar). Men jag tycker nog att det ändå kan vara bra att tänka i dessa banor. Antagligen kommer det att behövas en mall till 6th också och då kan det vara bra att ha förutsättningarna klara, men vi hoppas ju såklart på att det inte skall behövas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av refabricated »

Tror att mallen klarar sig fint med quickfixes fram till 6e kommer och vänder upp och ned på allt.

Men att det kan vara en ide att starta någon form av uppsamlingsforum för folks åsikter om vad som kompar hur. Visst en stor del av all trafik i komptrådarna är tjaffs som bör frånses helt och hållet. Men där finns mkt som är värt att ta vara på också. Bara det att det drunknar i menningslösheter.
Det jag skulle vilja se är ett forum med ett tiotal poster per arme där folk lyfter fram vad som inte ligger rätt i komp. Från dessa blir det lätt att ta till vara på det relevanta.
Man kan kalla det ett förslagsforum mer än som det är nu, ett diskissionsforum.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Tadaotoko »

Tycker man kan avvakta med arbetet till 6th är ju inte säkert att det behövs en kompmall då :wub:

Sen anser jag att mallen borde ses över. Tycker alla enheter borde ge -1 per 30pts i grund och där ifrån justera upp eller ner. Ger en mer rättvis komp och blir lättare att modulera runt då man alltid har ett grundpris. Man skulle kunna ha en formel i slutet av enheten typ 10 sm är värda -6 i komp tex. Då är kompen enhetens värde delat på 30 . Ger man dem en melta blir det delat på 28 och fordon blir det delat med 25 (bara exempel siffrorna är bara hittepå). Då borde alla listor på 1500 få komp 50 exakt om de inte är hårdare. Tror det blir lite krångligt i början men gör man det på ett smart sätt så borde det bli ganska enkelt. Sen borde det bli lättare att trycka till hål. Förhoppningsvis blir det inte så att man kompar bort vissa enheter.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Halvar »

min personliga åsikt är att istället för att ta bort halvpoäng (vilket jag itne förstår varför de gjordes om de faktiskt var mer rättvisa än resultatet efteråt) gångra det mesta med två, och utgått från 200 poäng istället.

sen tycker jag mallen är lite väl enkel ibland, det kan vara en medveten strategi men det kan ibland bli fel. ibland anses det att man absolut alltid tar det bästa som ryms inom spannet av komppåverkan medans det vid andra tillfällen är mer preciserade minus/plus beroende på vad man faktiskt tar. och som jag ser på mallen ska man kunna spela något som inte är det absolut bästa hela tiden och ändå få en armé som på något sätt motsvarar effekten per poäng, eftersom poängsystemet gw har inte gör den biten rättvisa.

jag tror inte på att släppa vissa arméers saker fria för att de går hårt åt saker som gör en armé betydligt bättre, t.ex. fordonsspam, t6+ spam, spam av odödliga scoring enheter osv. dessa saker är ofta bra eller åtminstone inte en nackdel även mot andra saker än sina huvudsakliga mål. de gör oftast armén man faktiskt spelar med bättre än en armé som håller tillbaka med sådana uppgraderingar. detta argument tas med hänsyn till min egna personliga syn på mallen som jag precis försökte få ner i ord på ett mindre lyckat sätt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av HeadWar »

Tadaotoko skrev:Tycker man kan avvakta med arbetet till 6th är ju inte säkert att det behövs en kompmall då :wub:
Keep on dreaming. Om det faktiskt blir så att assault moves görs innan skytte så kommer Counter-Attack att bli ännu bättre än Combat Tactics än den redan är. Bara som exempel.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Mutt »

HeadWar skrev:
Tadaotoko skrev:Tycker man kan avvakta med arbetet till 6th är ju inte säkert att det behövs en kompmall då :wub:
Keep on dreaming. Om det faktiskt blir så att assault moves görs innan skytte så kommer Counter-Attack att bli ännu bättre än Combat Tactics än den redan är. Bara som exempel.
Att dra slutsatser om hur vissa saker kommer att förbättras eller försämras innan man faktiskt läst reglerna är lönlöst. Men chansen att komp skulle bli onödigt tror jag är obefintlig. Det kommer fortfarande att finnas gamla codexar som behöver hjälp.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Seregon »

Jag håller med Halvar om att borttagandet av 0,5 var antagligen en miss. Hellre ännu fler halva punkter att sätta ut för ett större spann och mer tydlig variation mellan de olika sakerna.

Sedan skulle en version 7 antagligen må bra av ännu fler kombinations- och eskalationsminus i och med att fler och fler arméer går mot enheter som har en större och större synergi med varandra, men då måste man verkligen vara på sin vakt att skriva extremt lättförståeligt och tydligt.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av daskad »

Halvar skrev:min personliga åsikt är att istället för att ta bort halvpoäng (vilket jag itne förstår varför de gjordes om de faktiskt var mer rättvisa än resultatet efteråt) gångra det mesta med två, och utgått från 200 poäng istället.
+1

Blir mycket lättare att precisera allt då också, ännu bättre vore om man 10x allt, då man kunde få ännu mer precis. Bara min tanke
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar