Dax för en mall 7.0?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Mutt »

kmzz0r skrev:Håller med Roger. Jag vill spela med vad jag vill.
Det är jättetrevligt att vissa är på första-namnbasis inom spelvärlden, men det är väldigt förvirrande när du refererar till någon jag inte vet vem det är.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Röde »

Mutt skrev:
kmzz0r skrev:Håller med Roger. Jag vill spela med vad jag vill.
Det är jättetrevligt att vissa är på första-namnbasis inom spelvärlden, men det är väldigt förvirrande när du refererar till någon jag inte vet vem det är.
Han menar mig.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av fjugin »

Det jag vill se i mall 7.0 är eskalernade minus på allt.
Näst intill alla listor som kompar fel gör det för att dom har hittat en enhet som har lite för snäll komp, och sedan spammat den. Det styr ju listor lite mer mot lagom-bajs, men då jag är en som inte är så förtjust i "kluns"-matcher så är det en smäll jag är beredd att ta. Bara lägga in "Each unit after the 2nd, additional -10" på samtliga poster (lite snällare/senare på troops).

Det kommer ju inte bli perfekt, men överlag tror jag den kommer hinda många felkompade listor.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Röde »

fjugin skrev:Det jag vill se i mall 7.0 är eskalernade minus på allt.
Näst intill alla listor som kompar fel gör det för att dom har hittat en enhet som har lite för snäll komp, och sedan spammat den. Det styr ju listor lite mer mot lagom-bajs, men då jag är en som inte är så förtjust i "kluns"-matcher så är det en smäll jag är beredd att ta. Bara lägga in "Each unit after the 2nd, additional -10" på samtliga poster (lite snällare/senare på troops).

Det kommer ju inte bli perfekt, men överlag tror jag den kommer hinda många felkompade listor.
Det tror inte jag. Det kommer bara flytta felmarginalen på samma sätt som kompen idag flyttar den felmarginal i codexarna som ni menar att kompen ska rätta till.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Mutt »

fjugin skrev:Det jag vill se i mall 7.0 är eskalernade minus på allt.
Jag tycker att 9 armoured sentinells är coola och försöker komma på ett hyfsat bra sätt att spela med dessa (än sålänge utan framgång). Escalerande minus på allt skulle straffa mig lika hårt som den som tar 3 thunderfire-cannons. Är det så du tycker att det ska vara?

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Mag-El »

Ska det finnas eskalerande minus ska det finnas eskalerande plus.

Helt otroligt dumt att tro att allt blir bättre för att man har mycket/mer av det.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Gonka Koff »

Mag-El skrev:Ska det finnas eskalerande minus ska det finnas eskalerande plus.

Helt otroligt dumt att tro att allt blir bättre för att man har mycket/mer av det.
Nä, inget skall eskaleras varken hit eller dit på grund av att det är felkompat.

Eskaleringsstraff skall endast ges i de extremt ovanliga fall där effektivitetsökningen beror på annat än att det man spammar är antingen prisvärt eller kompvärt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Mag-El »

Håller med dig

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av egge »

Escalerande minus på allt utom det som ger plus löser mer eller mindre alla problem. Särskilt om man lägger det på de nya codexarna och inte lika hårt på äldre codex. Det finns saker som inte skall ha escalerande minus men det är färre undantag där än enheter som blir bättre när man tar fler. Som det är nu är det mallens stora brist. Mer eller mindre allt blir bättre om man tar en extra. Kompen reflekterar inte detta, oftast.

Sedan tycker jag det är tråkigt att folk säger "nä, folk tar inte fler ovanliga enheter när det spelas med komp". Man måste verkligen ha missat något om man tycker att vinnarlistorna i okompade turneringar har med lika många ovanliga enheter som i en kompad. Pers halmstadlista hade ju garanterat vunnit i Umeå och utan komp så hade vi andra absolut fått se den listan land toppborden... Jag är sjukt trött på "jag får inte spela med listan jag vill"-argumentet mot komp. Du offrar några listor för att göra sjukt mycket fler sorters listor valida i en turnering med kompmallen. Det är rättvist att jag inte skall få spela med den listan jag tycker är rolig för att försöka vinna men det är inte rättvist om du inte får spela med din där du har tagit de enheter som är mest obalanserat bra. Okompat offrar 10 utav mina nid-enheter för att några fåtal listor skall få spela. Jag förstår inte varför det är mer rättvist. Jag vill spela det jag vill. Men okompat tillåter mig inte det. Kompat ger mig massa fler listor att spela men det är ju orättvist...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Mag-El »

Oftast får man ju minus när man tar saker extra. 1 Tactical ger minus 2, 2st Tacticals ger minus 4.

7 Hormaguants är bättre än 6, jag vill se eskalerande på det. Saker som kan vara extremt svåra att döda och är väldigt farliga offensivt tycker jag är det enda som bör finnas till eskalerande. Jag skiter fullständigt om du har t.ex 30 Tacticals eller 20 Tacticals och 10 Assaultkillar, de dör av samma vapen. Och det mesta som dödar hyffsat och tål bra kostar oftast väldigt mycket poäng som t.ex SS/TH Terminators. Fordon köper jag att det finns eskalerande minus på eftersom de är immuna mot alla mindre vapen medans allt med T5 och lägre är inte immuna mot något.

Fordonseskalerande är för att det finns få vapen som kan slå ut dem, applicera inte det på allt pga det. Det är sjukt dumt och främjar bara listor med jämnbra val i boken, har verkligen inget med balans på något sätt att göra.

Skriv svar