Dax för en mall 7.0?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Rasmus
Inlägg: 889
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:28

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Rasmus »

Tadaotoko skrev:Är inte att sätta komp precis samma sak som att andra enheters poäng?
I ett system där man har saker som kompar noll eller väldigt lite blir det inte riktigt sant. Om man skulle ändra poängen så skulle folk få väldigt få enheter om man bara tog bra saker. I komp kan man däremot ta ett antal väldigt bra saker, och sedan fylla upp resten med skit som i princip är kompbefriat.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av kombat »

För varje nytt codex släpp anser jag att kompen blir mindre viktig och mindre kul. Så det jag själv skulle vilja se är att det inte blir en ny kompmall. Varför anser jag då inte att de ska behövas en ny kompmall?

Alla codexarna som har släppts sedan 5th edition (till viss del innan med) har 1 eller fler kompetetiva builds, ju nyare codex ju fler builds och problemet ligger mycket i att i mitten av 4th edition gjorde GW några riktigta skitcodexar (DA och Chaos framför allt). De aldra äldsta dåliga codexar som Necrons och DH, har ju fått nya codexar som i hög grad kan göra bra listor.

Jag ogillar kompmallen för den tillåter bara ett sätt att bygga min armé. Den premierar lagombajs och tyvärr premierar den det för hårt vilket göra att alla andra listor vilekt kan vara mechspam, T6 spam, FNP-infanteri, AV13spam, meltaspam, hammer units och säkert 5-6 olika concept till på listor som är alla hårda och kompetetiva. Problemet ligger i att lagombajs arméer av naturen är dåliga. Chaos och DA är typiska lagombajs arméer och de konstaterade vi ju innan att de är dåliga codexar. Så problemet för mig är att jag tycker det är fruktasvärt tråkigt att möta lagombajs arméer för de ser precis likadana ut allihop så istället för att möta 10 olika concept arméer får jag möta samma jäkla lagombajs armé hela tiden vilket jag blir ganska trött på.

LBK-mallen är ett steg framåt men ärligt talat kan man lika gärna bara släppa det. Jag tycker att det finns en ganska bra balans bland topp codexarna IG, BA, SW, GK, DE och jag är övertygad om att GW kommer fortsätta med genomtänkta och balanserade arméer. Sen kan de bli bättre på att beskriva sina regler.

Så vad jag önskar mig i julklapp är fler kompfria turneringar och fler folk som tycker som jag :)

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av lurräven »

@kombat: jag tycker som dig, god jul.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Seregon »

Jag håller inte alls med. Färre internetlistor är bara bra för spelet och hobbyn. Hurra för komp!
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Tadaotoko »

Håller med Kombat men dock så är det så att i Sverige är det bajs man vill ha på smörgåsen. Om jag nu vil äta smörgås så får man få det att smaka så bra som möjligt ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av daskad »

+10 internets till Kombat! Well spoken
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av HeadWar »

kombat skrev:LBK-mallen är ett steg framåt men ärligt talat kan man lika gärna bara släppa det. Jag tycker att det finns en ganska bra balans bland topp codexarna IG, BA, SW, GK, DE och jag är övertygad om att GW kommer fortsätta med genomtänkta och balanserade arméer. Sen kan de bli bättre på att beskriva sina regler.

Så vad jag önskar mig i julklapp är fler kompfria turneringar och fler folk som tycker som jag :)
Fem av sexton codexar kan göra arméer som är ungefär lika hårda, alltså behövs inte komp? Whut? Och även om det går att krama ut en hård build ur en codex så är det ju roligt om det går att spela med alla val som finns i codexen, inte bara några enstaka. Jag har massor av modeller som jag inte skulle drömma om att använda på en okompad turnering, men som får vara med då och då när det är komp.

Och av de fjorton turneringar jag spelat i år var sju kompfria eller med mycket låg tröskel, så jag förstår inte riktigt gnället om att det inte skulle finnas kompfria turneringar.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Snot »

Komp ger variation, vilket tydligt märks mellan okompade turneringar och tröskelturneringar. Det är just på grund av att båda alternativen finns som denna varation finns, att vissa fortfarande inte idag förstår det har jag jättesvårt att förstå.

Jag hoppas det kommer vara precis som idag, där vi har vissa helt fria turneringar, vissa komptröskel, vissa aktiv komp och vissa restriktions (lbkmall) turneringar. Jag gillar att spela olika arméer, men det kanske bara är jag.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Zurken »

Snot skrev:Komp ger variation, vilket tydligt märks mellan okompade turneringar och tröskelturneringar. Det är just på grund av att båda alternativen finns som denna varation finns, att vissa fortfarande inte idag förstår det har jag jättesvårt att förstå.

Jag hoppas det kommer vara precis som idag, där vi har vissa helt fria turneringar, vissa komptröskel, vissa aktiv komp och vissa restriktions (lbkmall) turneringar. Jag gillar att spela olika arméer, men det kanske bara är jag.
+1,

Komp är inte bara till för att jämna ut mellan codexar, det också till för att jämna ut inom codexar. Jag tycker att det kan vara roligt att spela med Vanguards, Whirlwinds, Devastators och Possessed ibland, tack vare kompen kan jag göra det.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av kombat »

Fem av sexton codexar kan göra arméer som är ungefär lika hårda, alltså behövs inte komp? Whut? Och även om det går att krama ut en hård build ur en codex så är det ju roligt om det går att spela med alla val som finns i codexen, inte bara några enstaka. Jag har massor av modeller som jag inte skulle drömma om att använda på en okompad turnering, men som får vara med då och då när det är komp.

Och av de fjorton turneringar jag spelat i år var sju kompfria eller med mycket låg tröskel, så jag förstår inte riktigt gnället om att det inte skulle finnas kompfria turneringar.
Jag nämnde bara en del av codexarna framför allt topp-codexarna för de kan göra flera 3-5 olika listor som alla är väldigt kompetetiva. På samma sätt som du har massa enheterenheter du bara kan använda i kompat har jag massa enheter jag bara kan använda i okompat. Jag har inte åkt på lika många turneringar och bor också i en del av landet där okompat lyser med sin frånvaro (dock hopaps jag på att ändra det lite i framtiden). Till sist kan man inte jämnföra log tröskel med okompat för med låg tröskel får man fortfarande samma tråkiga lagombajs arméer dock med lite större variation.
Komp ger variation, vilket tydligt märks mellan okompade turneringar och tröskelturneringar. Det är just på grund av att båda alternativen finns som denna varation finns, att vissa fortfarande inte idag förstår det har jag jättesvårt att förstå.

Jag hoppas det kommer vara precis som idag, där vi har vissa helt fria turneringar, vissa komptröskel, vissa aktiv komp och vissa restriktions (lbkmall) turneringar. Jag gillar att spela olika arméer, men det kanske bara är jag.
För mig ger komp ingen variation alls men det kanske beror på att jag bara har kompade turneringar att välja på hade jag fått spela okompat kanske jag haft samma åsikt som dig. För listor i kompat är inte mer varierade än listor i okompat snarae mindre varierade skulle jag tro.


Till sist efter lite mer självransakan och mitt ogillande till kompen är att den är så restrektiv för mig. Jag gillar att spela med hårda listor med bra enheter och hitta synergier. Detta tycker jag är kul.

Och till sist det är kul att det finns fler som tycker som jag ! :D
Senast redigerad av 1 kombat, redigerad totalt 6 gånger.

Skriv svar