Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
degUFFe
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mar 2012, 22:00

Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av degUFFe »

Hejsan jag är en spelare ifrån Karlstad som verkligen skulle vilja spela turneringar men så kom detta "fenomen" som kallas för komp. Så jag satte ner för att räkna ihop två utav mina arméer. Jag försökte hitta vissa val på min space marine armé och insåg att det inte fanns några Forge World karaktärer, med denna kunskap visste jag redan om att mina traitor guards inte fanns men jag kollade snabbt och.... nej.

En officiell armélista som är gratis (här: http://www.forgeworld.co.uk/Downloads/P ... IA5_RH.pdf) finns inte i komp mallen. Jag blev minst sagt irriterad. Jag har nu börjat tycka att udda codexar är coola som till exempel de codexarna som Tempus Fugitives ger ut, detta är ju "bara" englands största spel förening och det är ju så att väldigt många som jobbar på Games Workshop är med i den föreningen och kan rätta de codexar som Tempus Fugitives ger ut.

Jag finner att vi måste ha Komp regler för både allt Forge World släpper efter som att det kan vara viktigt i någons armé (som Raptors, Red Scorpions, Death Korps of Krieg, Tyrants Legion, Eldar Corsairs, Elysian Drop Troops, Space Marine Siege, Astral Claws, Mantis Warriors, Space Wolves, Grey Knights, Tau, Tyranids, Executioners, Nova Marines, Minotaurs, Carcharadons, Marines Errant, Lamenters, Fire Angels, Fire Hawks, Tallarn Desert Raiders, Salamanders, Sons of Medusa, Howling Gryphons och Exorcists) och det kan vara så att man helt enkelt vill spela med en snygg model som har roliga regler. Sen tycker jag att Tempus Fugitives listorna allt kan tittas på av folket som skriver denna Komp Mall efter som att deras arméer är väldigt roliga och man kan göra en riktigt snygg och rolig armé på dessa och ja jag menar dessa Codex: Cult Mechanicus, Codex: Exodites, Codex: Harlequins, Codex: Lost and the Damned, Codex: Soul Forge, Age of The Emperor: Expansion.

Men ja om vi ska vara världens mest tôrra och tråkiga land inom figur spel så är det ju upp till er alla men ja då kan vi ju lika gärna säga att vi bara tillåter Space Marines med två Tacticals, en Terminator, en Assault och en kapten som målas i Ultramarines färg schemat. Vi måste inse att det finns mycket roliga arméer där ute som till exempel Forge World släpper eller lite mer inofficiellt som till exempel Tempus Fugitives släpper.

Svenskar vissa att ni kan göra roliga arméer utan att bli straffade för att armén är bättre eller sämre än någon annan det vekar ju till och med som att vi är rädda för att folk tänker utanför lådan och vill göra något originellt eller helt enkelt bara coolt.

Snälla Snälla fixa detta problemet så att Hobbyiester kan börja spela på turneringar i sverige också snälla.

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Izin »

Haha, du var rolig. Hejdå
17,83

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Zurken »

Det blev ganska nyligen tillåtet att spela en hel del saker från Imperial Armour och mallen har inte uppdaterats för detta än. Det är först nu som Special Characters från IA har blivit tillåtna, därför saknas dessa i mallen.

Traditionellt sett så har synen på Imperial Armour och speciellt de armélistor som kommer därifrån varit att de är "oseriösa" och "obalanserade" och det har aldrig varit tillåtet att spela med dessa armélistor på större turneringar. Dock håller denna bild på att luckras upp allt mer och det är mycket möjligt att det kommer bli tillåtet i framtiden.

Dessutom arbetas det med sparlåga på kompmallen just nu. 6th-ed är precis runt hörnet och kommer att förstöra allt arbete som gjorts i mallen, därför känns det i nuläget ganska omotiverat att lägga ner massor med tid på att revidera kompmallen.

Personligen tycker jag inte om Imperial Armour eftersom det ger för mycket och för många val till spelet och gör det ännu mer svåröverskådligt än var det redan är. Dessutom är det flera arméer som får enheter som täcker deras tilltänkta svagheter i deras codexar, vilket jag inte gillar och vissa arméer har betydligt större tillgång till IA-enheter. Därför kommer jag personligen inte att kompsätta IA.

Även om jag inte gillar IA så vet jag att flera i communityn gör detta, så det håller på att bli allt mer tillåtet. Dessutom spelas det inte bara med kompmallen, okompade turneringar är inte helt ovanliga längre. Om du vill spela med IA-listor och/eller fan-listor gör du bättre i att fråga och ge förslag direkt till turneringsarrangörerna för den turnering du är intresserad av att delta i. Det finns inget centralt regelverk som alla arrangörer måste lyda, utan alla är fria till att arrangera sina turneringar utefter sina egna intressen. Det närmaste vi har är swefaqn, men det är mer ett verktyg än ett regelverk.

Jag tror inte det kommer bli allmänt accepterat att spela med IA-listor på alla turneringar i framtiden eftersom det finns en hel del som inte gillar Imperial Armour och andra "inofficiella" källor, communityn är ganska splittrad på IA-frågan och det vi har nu är som en slags kompromiss: De flesta enheter och karaktärer är tillåtna, men bara som supplement till redan befintliga codexar.

Hoppas du fick lite mer inblick synen på IA och välkommen till communityn ;)
Alexander Merinen

Tist
Inlägg: 294
Blev medlem: 06 jul 2010, 21:47

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Tist »

Sen är det väl en sak att köpa eller ha tillgång till alla officiella codex och någorlunda koll på dessa, och en helt annan att köpa alla forgeworlds böcker för en femhundring styck... för att inte tala om fanboys codexar där ute.
Sen finns det ju ingen som stoppar någon från att spela de figurer du tycker om som något annat (inom wysiwyg)...

Kompmallarna gör ett ganska omfattande ideellt arbete så att säga att de måste kompani codex: the emperors Golden thrones cleaners oavsett var fanboysen som skrivit den jobbar eller har en kusin som bor granne med jervis Johnson kan jag tycka är lite oförskämt. :P
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Silversixx »

Haha, du är ju jätterolig! Och jättearg!

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av kelaino »

Om kompmallsgruppen hade jobbat för GW (eller tempus fugitives) hade jag hållit med dig degUFFe, men de är ett gäng ideellt arbetande medel-svensson som lägger ner massor av sin fritid för att kompmallen ska finnas och kunna användas av den som vill det.

Jag tror inte att Imperial Armour kommer bli brett accepterat snart av de anledningar som Zurken nämner, men man vet aldrig med 6th edition. GW kanske går ut och säger att en eller flera IA-listor är officiella och då har jag svårt att se att de inte får vara med.

Du kan ju också kolla med arrangören inför en turnering du är nyfiken på typ "Hej! jag skulle vilja spela den här IA-listan, kolla jag har inte tagit alla optimala val utan spelar den för att den är rolig, ni kanske skulle kunna subjektivkompa den? snälla?". Jag varken arrangerar eller har provat men det är nog inte helt omöjligt? Vore kul med svar från några turneringsarrangörer även om jag förstår om dessa är restriktiva i en såhär allmän fråga.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av guildmaster »

Hej degUFFe

Roligt att du vill testa nya och annorlunda listor. Det gillar jag med. Men måste du låta så sur i ditt första inlägg. Kompmallen är inget som någon tvingats på svenska 40kspelare av någon myndighet. Det är något som sakta och frivilligt byggts upp av flera olika spelare. Andra spelare har uppskattat detta så mycket att den används på flera turneringar i vårt avlånga land. Det betyder inte att vi kan kräva massa saker av kompmallsgruppen och att de ska plöja ner massa tid i saker som andra vill ha med.

Jag föreslår att du själv arbetar fram ett förslag på kompmall och FAQ-förtydligande och presenterar det här. Tycker fler spelare att det låter najs och balanserat så ökar chanserna att den kan läggas in i mallen. Då kan du fokusera på de codexar du tycker bäst om, forumet kan lättare ta ställning till ett praktiskt förslag och kompgruppen får det lättare att lägga till den i mallen.

Jag tror också att många turneringsarrangörer skulle gilla en balanserad lista från ett ovanligt codex.I alla fall om det är en IA-lista och inte ett fandex. Eller ännu bättre arrangera en egen turnering där alla listorna är godkända så kan fler testa och se hur det fungerar i en turneringsmiljö. Det tror jag hade lockat många spelare och på sikt hjälpt till att sprida dem till andra turneringar.

Här är ett anat trevligt initativ för att göra fandexes officiella: http://www.thecodexproject.com/
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av n00bn »

guildmaster skrev:Kompmallen är inget som någon tvingats på svenska 40kspelare av någon myndighet.
ehh... jo.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av egge »

n00bn skrev:
guildmaster skrev:Kompmallen är inget som någon tvingats på svenska 40kspelare av någon myndighet.
ehh... jo.
Håller helt med. Jag kan inte ens nämna alla gånger jag blivit tvingad utav myndigheten att använda kompmallen på RydCon. Jag har en dröm om att någon gång spela ett rydcon utan komp men då jag är tvingad så har det alltid blivit kompmall.

Om det däremot hade varit ett RydCon utan kompmall något år så är det dock rätt pinsamt att skriva "ehh...jo" då det hade varit helt fel. Eller var du ironisk? :?:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Per Andersson
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 feb 2012, 21:23

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Per Andersson »

Är det några kompfria turneringar som tillåter FW-listor, eller FW-enheter/karaktärer i officiella listor?

Skriv svar