Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av LillePer »

Den första är nu i maj, Ulricehamn OPEN. Jag tror även att inte ens där är "allt" tillåtet.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Halvar »

De allra flesta använder väl swefaq och där tillåts mycket. Sen jusr okompat tillåter väl kanske oftare mer än kompade turneringar eftersom de inte behöver bry sig i att kompmallen kanske inte är lika uppdaterad som swefaq.
Ja' än't bittä'!

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av daskad »

Ja, min turneringen gör det till exempel ;) Ulricehamns Open

Death Korps of Krieg

Renegades and Heretics

Eldar Corsairs - Imperial Armour 11: Doom of Mymerea

The Tyrant’s Legion - Imperial Armour 9: The Badab War Part One

Space Marine Siege Vanguard Assault Force - Imperial Armour 10: The Badab War Part Two

Elysian Drop Troops - Imperial Armour 8: The Raid of Kastorel-Novem

Ork Dread Army Mob – Imperial Armour 8: The Raid of Kastorel-Novem

dessa IA-listor är tillåtna, men man kan även fråga mig så ska vi se vad vi kan tillåta för enskilda karaktärer och sånt också om ni har någon speciell ni vill ha med!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Skulliz »

degUFFe skrev:Snälla Snälla fixa detta problemet så att Hobbyiester kan börja spela på turneringar i sverige också snälla.
Kompen är uppfunnen för att skydda Hobbyister mot ondskefulla och tråkiga copy-paste listor!
guildmaster skrev:Kompmallen är inget som någon tvingats på svenska 40kspelare av någon myndighet.
Snarare av en majoritet som inte velat anpassa svenskt turneringsformat till 5th-ed.

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av n00bn »

egge skrev:quote]Håller helt med. Jag kan inte ens nämna alla gånger jag blivit tvingad utav myndigheten att använda kompmallen på RydCon. Jag har en dröm om att någon gång spela ett rydcon utan komp men då jag är tvingad så har det alltid blivit kompmall.

Om det däremot hade varit ett RydCon utan kompmall något år så är det dock rätt pinsamt att skriva "ehh...jo" då det hade varit helt fel. Eller var du ironisk? :?:
Jo lite trolling var det väl (men det är ok i en sånhär tråd) men vad jag vill påstå är att kompmallen är en kugge i den svenska 40k turneringmaskineriet som Sultan Jocke al Rapp byggt åt oss. Utan att låta allt för otacksam så har jag erfarit att de idéerna som finns i kompmallen betraktas av många spelare och arrangörer som gudomliga sanningar. Mallen är just nu en fundamental pelare då man bygger armélistor för svenska turneringar.
Skulliz skrev: Snarare av en majoritet som inte velat anpassa svenskt turneringsformat till 5th-ed.
Vad vet du om de gamla editionerna? Var du ens född då :P
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av egge »

Kompen är uppfunnen för att skydda Hobbyister mot ondskefulla och tråkiga copy-paste listor!
Nej, kompen är uppfunnen för att GW inte skriver balanserade arméer. Och det var GW som uppfann kompen. Det är dem som har poäng i sina codex. Turneringarna bara utökar det systemet och benämnerhela systemet komp.
Snarare av en majoritet som inte velat anpassa svenskt turneringsformat till 5th-ed.
Snarare en majoritet som tycker att man skall få spela de äldre codexen och inte bara 5:th ed codex för att ha en chans att vinna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av guildmaster »

Bra initiativ Daskad. Mer AI for the people.

egge:
Jag kan inte ens nämna alla gånger jag blivit tvingad utav myndigheten att använda kompmallen på RydCon. Jag har en dröm om att någon gång spela ett rydcon utan komp men då jag är tvingad så har det alltid blivit kompmall.
Kom det en bil med MIBs, hittade du ett hästhuvud i figurlådan eller bönade andra spelare dig att använda kompen. (MIBs hade varit coolast)

Som TO får man ibland välja mellan sina egna drömmar och spelarnas önskemål. Även om man kan möta bokstavstrogna här på forumet. Men inte finns det något krav.

Edit: Öh. Missade Egges (och kanske Hamzas) ironi. Komp är ju inte Rydcons starka sida.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

degUFFe
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mar 2012, 22:00

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av degUFFe »

Ja jag får rätta till en sak som jag har skrivit här. Tempus Fugitives listorna var där mer för att folk skulle märka dem jag är för att de accepteras men jag tycker inte att det är lika viktigt som till exempel Imperial Armour listorna.

mindtrix
Inlägg: 714
Blev medlem: 19 okt 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av mindtrix »

Det måste vara väldigt tidskrävande att anpassa kompen för X-antal extra codexar.
Allt måste ju vara balanserat. Kompas en enhet annorlunda i en ny codex som är snarlik med en i en äldre codex måste man kanske även ändra den tidigare.

Jag har full förståelse för att ingen orkar addera några större delar nu innan 6th.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Varför vi måst uppdatera eller ta Komp mallen.

Inlägg av Lottomannen »

Lägga ner vansinnigt mycket tid på att fippla och testa kompmallarna, för att sen få ta en massa flakk från folk som inte förstår innebörden av "konstruktiv kritik"...
All heder åt kompmallsfolket, som står ut med detta!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar