Basic restriktionskomp till 6th

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av speedfreek »

Jag har spelat 40k sen ganska tidigt i 2nd ed och som alla vet var det bättre förr.

Min grundidé med komp är och har alltid varit att variation förhöjer

Jag äger ingen regelbok till 6th ed och har inte spelat en match ännu,
men jag tror att lite enkla restriktioner skulle förhöja spelupplevelsen för flera.

De flesta begränsningarna är "klassiska" och "tidlösa" och funkar nog bra i 6th.

Exakta siffror och procentsatser kan man tänka ut i efterhand, men ungefär såhär skulle jag gilla om det var.
(utgår även från att man alltid spelar under 2000p)

Alla restriktioner gäller alla arméer.


Inga enheter får kosta över 399p
-man slipper alla möjliga dödsstjärnor från tio termosar och uppåt

Inga enheter får kunna vara större än 22st
-hur kul är det med IG-blobbar och orker... (men nu får man iaf köpa en kommissarie)

Max två dubbleringar av enheter utanför Troops

Max 35% allies
-annars får man snällt spela den andra armén istället

Max 25% flyers
-Två till tre "bra" flyers borde räcka fint

Nu orkar jag inte tänka ut mer smarta saker, men tror det räcker ganska bra för att stävja de mest extrema stenarna, saxarna och påsarna...

Vattentätt!
Senast redigerad av 1 speedfreek, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av Skulliz »

Kul!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av LillePer »

Spontant är grey knight parken fortfarande väldigt bra i denna mallen. (tappar 1 dread) Så även ig park med 2 flygplan. Men annars tycker jag det ser rätt bra ut.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av kombat »

Så denna "mallen" går endast ut på att stoppa deathstars och stora enheter. Folk verkar tro att deathstars är det enda man kan spela vilket är väldigt långt ifrån verkligheten. Faktum är att 6th edition reglerna premierar varierade och balanserade listor mycket mer än vad 5th gjorde. Så om folk hade släppt lite på sina förutfattade meningar som i många fall härstammar ända tillbaka till 2nd edition (har inget att göra med att pelle tog upp 2nd edition som exempel på hur länge han hade spelat) och försökte se på 6th som ett helt nytt spel så kommer man se att det är mycket mer balanserat och extrem armeer har det otroligt svårt mot balanserade armeer

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av Lillen »

Kul att spela orks...

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av Fenris »

Jag tycker de första 2 känns lite onödiga, vill man köra med en dyr dödsstjärneenhet eller stora blobbar så får man skylla sig själv, det finns rätt bra sätt att kontra dem på.

Vad gäller inte fler än 2 dubbletter utanför troops låter bra, jag skulle dessutom gärna tillägga max 3 av samma troop choice.
Allies är redan begränsat till 50% jag tror inte det behöver begränsas mer. Jag tror inte 50/50 arméer kommer vara så heta ostar ändå.

Max total AV (bak+fram+sida)=100 på flyers kanske? (tex 3st valkyrie/vendetta=102, så det funkar inte)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av Flygmaskin »

Heja Pär! Fler mallar & dyl. = mer variation!
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av LillePer »

Fast minuset på 20 modeller är jäkligt konstigt kom jag på. För även om
Man inte köper commisarer eller dylikt så får man inte köpa mer än 2 infantery squads? Blir lite knas...

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av The Gretchin »

30-manna blobbar/horder är inte så jobbiga att de inte kan hanteras. Men ett max-tak på antalet modeller i armen kanske är bra. Då kan man ha större enheter men inte lika många. ;)

Inte mer än tre av samma troops slår bara fel. Som Ork och Tyranid-spelare så lever man ju av sina troops. Det slår inte lika hårt mot andra arméer.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Basic restriktionskomp till 6th

Inlägg av Yabob »

Eller så kan man, vad det gäller Flyers, säga att du får ha max 3 i armén. Det är det antal som en del arméer är begränsade till iaf (på ett FoC). Eventuellt skulle du kunna sätta ett längre antal om det är högre armour på flygarna.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar