Angående restriktionsmall

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Gonka Koff »

Tja, men eftersom det som utmärker flera av de hårdaste arméerna är att det finns en sagolikt bra enhet (ofta troop), så tror inte jag att ditt system kommer att fungera. Exempelvis njuter många GK-spelare av en fetingenhet med terminators. Dom vill bara ha en. Eldar vill gärna ha en enhet harlequins med en 2+ gubbe längst fram och slänga fortune på hela skiten. Dom vill bara ha en sån enhet.
Ingen SW-spelare vill någonsin ha mer än en Thunderwolf Cav. Mycket få SM-spelare vill ha mer än en landraider med sköldminators.
Nä, det som spammas idag är prisvärda troops, typ ig-platoons, grey hunters, henchmen, ork boys, plaguebearers, immortals, strike squads och till och med SM tacticals!
Så, för att få en restriktionsmall att fungera måste den i första hand begränsa mängden troops man kan ha. I princip alla exemplen du nämt borde däremot släppas fritt.
-kanske skulle de flesta kodexar bli "Max 2 troops, sen resten fritt".

Så, jag tror inte på en restriktionsmall i längden, det blir för svårt att begränsa det som egentligen är bra.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Halvar »

egge skrev:
Gonka Koff skrev:Jag har suttit ett tag och kanske fattat vad du menar, får man enligt exemplet ta tre thunderwolf cavalry om inte väljer nåt annat från grupp ett?

Ska jag vara ärlig så krävs det mycket mer än så här för att övertyga mig. -du skriver ju inte ens vilket syfte systemet har, och exemplen innehåller väl inget som är speciellt bra?

Men, jag har nog börjat längta lite smått efter komp igen, spelet är mer i obalans nu än vad det varit någonsin sedan jag började spela. Men, -det är ganska lätt att identifiera dom värsta buggarna.

Det finns bara en faktor som avgör om en enhet är bra eller inte, och det är poängkostnaden, och det är bara i de mest uppenbara fallen som vi klarar av att se ungefär hur stort felet är.
Varför inte välja ut 1-2 av de mest felprissatta sakerna ur respektive kodex, och sätta ett nytt pris på dom?
Egentligen vill jag ha en restriktionsmall som sätter lite hårdare press på variation bland enheterna. Grundtanken var just det att du kan ta väldigt få dubblingar utav vissa enheter och lite fler utav andra och sedan tillåta fritt fram för alla andra. Med dagens moderna codex som ger möjlighet till variation men som alltid har några val som är löjligt mycket bättre än andra så kommer man nog väldigt långt genom att hindra dubblingar utav de värsta enheterna. IASL mallar har ofta en bra poäng men du kan oftast spamma något så blir det rätt obalanserat bra ändå. Jag har nu sett lite listor vad 6:e tar med sig och jag är långt ifrån imponerad. Jag tycker det är precis lika mycket spam utav tråkigt för bra enheter som tidigare och då codexen erbjuder bättre alternativ enheter än tidigare (men som ändå inte når fram lika långt idag) så borde det vara enkelt att säga: de här enheterna som alla vet är för bra. Max en av dem. Sedan är det bara att köra på.

Så poängen var en restriktionsmall som tvingar fram variation. Med dagens codex så finns det många andra val man kan inrikta sig på om man bara minskar ned utav de värsta enheterna.
så tanken var max en av varje av tervigon/hive tyrant/hive guards och inte en av en av dem som jag läser? då blir det mer logiskt.
Ja' än't bittä'!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

@Halvar: Precis. Ta ingen Tervigon så kan du dessutom ta dubbelt av något annat i den gruppen.

@Gonka: Jag tycker inte att en fetingenhet med terminators är ett problem. Inte heller med folk som har mycket troops. Men jag tittar på Grey knights så är det inte en feting enhet termosar med draigo som egentligen är problemet. Det är dem där sakerna som spammas runt omkring. Jag har inte heller sett många eldar listor som kommer så högt än för att det helt enkelt inte räcker med en enhet harlequinns. Man måste ha saker runt omkring som är bra också. Vad jag sett hittintills är att man spammar sådana saker. Jag tror ärligt att allt man kan ha max en utav kan aldrig bli för mycket.

Sedan har jag inte så mycket problem att man har mycket Troops. Det är väl den enda utvecklingen jag faktiskt gillar med spelet. Dock kan faktiskt de flesta codexen ta varierade val där med.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Katarsis »

Jag tycker att Egges förslag i grund och botten ser ut som en IASL-mall fast med eskalerande minus.

Vad som gärna eskalerar i en sådan mall är antalet minusposter och vipps så har vi en RT mall igen and the was much rejoice.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Gonka Koff »

Egge, om ditt syfte är att få fram variation, så är det väl enklast att man bara får ha max ett val av varje sort? Vill man ha mer troops får man gott alliera in en annan armé?
För om man tillåts spamma troops kan man slänga systemet i soptunnan direkt, -SW, GK och Orks har ju sina bästa builds närapå enbart med hjälp av troops, och med allies kan man garanterat bygga snorhårt och enformigt med dom arméerna med din mall.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

Fast huruvida allies skall tillåtas eller inte är inte riktiigt en fråga jag har tänkt mig på än så länge. Och jag tycker nog inte att Space wolfs är så jättebra med bara sina troops. Självklart har de bra Troops, antagligen spelets bästa. Men det är fortfarande saker som rhinos, long fangs, karaktärer o s v som faktiskt gör att de vinner matcherna.

Min mening är att man skall egentligen tillåta flera av något men på de enheter där det faktiskt fungerar att ta flera utav. Arguementet att tillåta spammning utav Troops är lite svagt, tycker jag. Varför inte då sätta begränsning åp de Troops choices som faktiskt är för bra så att de inte kan spammas för mycket och folk tvingas till att ta flera olika sorters Troops istället.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Angående restriktionsmall

Inlägg av LillePer »

Fast i 6e är fan 6x10 hunters med flagga och 2xplasma jävligt bra. (Utan rhinos)

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av egge »

Jag förstår inte :| Borde de inte vara begränsade om de är så bra i en restriktionsmall?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Angående restriktionsmall

Inlägg av LillePer »

Jo men du hävdade att det inte var troopsen som gjorde det. Long fangs är enligt mig inte alls samma brutna enhet de var förut. Fortfarande bra och prisvärda men ... Tvingar man SW spelaren att bara ta 2 enheter GH så börjar nog listorna se ganska olika ut. Kanske. Det är ju rätt svårt att förutse.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående restriktionsmall

Inlägg av Flogger »

Hade varit intressant att se en turnering där man bara få ha max 1 av varje val, eller max 2 kanske.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar